Gå til innhold

Tenker dere på strekkmerker?


bittelill

Anbefalte innlegg

Er det noen som har begynt forebyggende arbeid? Jeg er førstegangs og vet ikke noe om når en evt skal begynne, om det er noe som hjelper i det hele tatt eller noe som helst? Andre som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke noe på kremer ol skal hjelpe mot strekkmerker.

Strekkmerkene kommer jo fra underhuden og da hjelper det ikke hvor mye man smører.

 

Jeg fikk ikke strekkmerker i mitt forrige svangerskap og håper jeg slipper unna nå også- bank i bordet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Kjipt å høre at det egentlig ikke er noe som hjelper mot det, for jeg har ikke lyst å få strekkmerker! Kommer nok til å kjøpe en krem uansett... Så får vi bare krysse fingrene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som hudpleier. VET jeg at d finnes kremer som gjør underhuden mer fleksibel å dermed mer forberet på at huden skal strekkes.

da får man mindre strekkmerker.

 

jeg begynte å bruke tonalistin fra decleor allerede før jeg testa positiv. har hatt mange kunder som har brukt den å vært svært fornøyd. smøres på morgen å kveld. en olje og en krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe på det nei... Enten får man det, eller så slipper man unna. Forrige gang fikk jeg masse strekkmerker, og det blir sikkert enda flere denne gangen! Ikke så mye å gjøre med det, siden det kommer av hormoner/gener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm Jeg er også innstilt på at strekkmerker er en del av det hele men det skader jo ikke å prøve heller. Jeg bruker nesten aldri bodylotion til vanlig, så krembudsjettet mitt er jo ikke akkurat overskredet ;) Må man kjøpe tonalistin fra decleor hos hudpleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer til å bruke en god bodylotion denne gangen også, spenol er kjempe fin. Fikk bittelitt strekkmerker forrige gang, men de kom helt på slutten da jeg fikk masse vann i kroppen.

 

Men ellers vil jeg si at når magen er så stor, så er det godt å smøre seg noen ganger om dagen, synes magen klør sånn når den er stor. Og jeg mener at når man klør mye, så kan det trigge til at underhuden sprekker lettere (min teori,da). Var sånn jeg følte det sist, at når jeg begynte å klø, så følte jeg at det "sprakk" på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så bekymra for strekkmerker, net. Har så mange fra forrige gang, at jeg regner med at det ikke kan bli noe verre:) Men har kjøpt en sånn magekrem på Matas i Danmark - ca 50 kroner. Fikk anbefalt den av ei venninne. Mye billigere enn mange andre kremer, men vet jo ikke om den hjelper. Uansett deilig å smøre magen!

 

Ettef fødselen kjøpte jeg en krem som skulle hjelpe mot strekkmerker til 400 kroner, men trodde hele magen skulle etses i stykker, så den gikk rett i søpla etter at jeg hadde lidd meg gjennom 20 minutter med krem på lår og mage. Au-au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg bruke masse forskelige oljer og kremmer som sku hindre å få strekkmereker, men jeg fikk masse forde.så nå venter jeg nr 2 å tenker ikke på å bruke sånne kremmer eller olje i dette svangerskape.

trur at enten så får du eller ikke.

håpe at du er heldig å ikke får strekkmerker.

 

lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var gravid prøvde jeg alt for å unngå strekkmerker. De siste par ukene fikk jeg masse strekkmerker både i bena, låra, rompa, midja og brystene + at jeg gikk opp 27 kg.

1 år etterpå var jeg likens som før jeg ble gravid etter amming og turgåing, og strekkmerkene var usynlig. Ingenting å bekymre seg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker ikke så mye på det. Har ikke helt troen på at man kan påvirke hvor mye man får av det. Kom ganske bra ut av det sist gang, så satser på at det går greit neste gang også. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er alle så redde for strekkmerker??

de kommer om de kommer..

 

tenk heller at dere har fått verdens fineste gave pga de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 1.gangs og har tenkt litt på strekkmerker... Men har ikke begynt med noe forebyggende arbeid.

Jeg vet att det hjelper å sole seg, for da vil strekkmerkene lysne. Men jeg tror ikke det er mulig å "kvitte seg" med dem, for strekkmerker er jo på en måte arr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.. Jeg tenker ikke på strekkmerker.. Det er ikke det jeg bekymrer meg om. Så lenge barnet har det bra og er frisk så driter jeg i om jeg ser ut som en oppskjært biff i løpet av fødselen.. :P Litt rar måte å si det på kanskje.. Men men :P heeh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg smørte meg masse på magen med maisolje forrige gang jeg var gravid. jeg fikk kun et lite strekkmeke, og det var med piercingen i navlen. puppene smørte jeg ikke og de ble fulle av strekkmerker.

tror massasjen er like viktig som det du smører på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye på strekkmerker har noen fra før men det er da ikke verdens undergang er jo ikke noe kjekt, men litt må man på ein måte forvente av et svangerskap...:)

Sikkert lurt å smøre seg innimellom kanskje det hjelper?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg ventet min første så tenkte jeg litt på strekkmerker,og når de kom så ble jeg litt lei meg og tenkte den overfladiske tanken at "kroppen min er ødelagt osv."men nå er jeg bare stolt av de. Kroppen har jo båret fram et nydelig barn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke på det. Fikk det ikke forige gang så håper å slippe unna nå også. Litt spenol på magen er jo bare behagelig men jeg er elendig til å huske på å smørre meg så tror ikke det blir så voldsomt med smørring her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke på strekkmerker, har to svangerskap bak meg men har ikke hatt strekkmerker i noen av dem, så det bekymrer meg ikke. Men jeg er jo selvfølgelig ikke garantret å ikke få det, får se etterhvert om jeg skal prøve noe krem av noe slag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra : http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=23933

 

"

Tallrike kremer, balsamer og oljer - vitamin E-krem, kakaosmør, aloe vera lotion, olivenolje - brukes av mange til å forebygge strekkmerker. Dog finnes det ikke forskning som beviser at disse tiltakene er effektive 6 .

 

Noe forskning har vist at midlet tretinoin (Aberela) kan dempe utviklingen av strekkmerker. Det gjelder de strekkmerkene som er mindre enn seks uker gamle og som fortsatt er rosa eller røde på farge. Imidlertid, tretinoin kan være skadelig for fosteret og skal ikke brukes i svangerskapet.

Kan strekkmerker behandles?

 

Det finnes heller ikke noen effektiv behandling mot oppståtte strekkmerker. Mange midler prøves imidlertid, men felles for dem er at de er uspesifikke og mangler vitenskapelig bevis for at de virker. Tretinoin (Aberela) angis av noen å kunne hjelpe litt 7 , men det forutsetter som angitt ovenfor, at strekkmerkene er ferske - mindre enn seks uker gamle. Tretinoin er imidlertid ikke godkjent for bruk på denne indikasjonen i Norge. Sikkerheten hos ammende kvinner som eventuelt prøver dette midlet, er ukjent, men i følge produsenten er det ikke observert uheldige effekter på barnet.

 

Fysisk aktivitet og trening motvirker overvekt og bidrar til å stramme opp huden. Regelmessig mosjon og trening vil derfor gjøre strekkmerkene mindre synlige.

 

Laserbehandling er også en mulighet, men så langt finnes det ingen gode vitenskapelige oppsummeringer av effekten av slik behandling 8 . Det finnes heller ikke gode kirurgiske tilbud. Eventuell kirurgi mot strekkmerker defineres som kosmetisk, og kostnadene dekkes ikke av det offentlige.

 

Strekkmerkene krymper etter fødselen, men de forsvinner vanligvis ikke fullstendig. De fleste strekkmerker blekner med tiden. De blir hvitlige eller hudfargede striper og fremtrer litt voksaktige. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i fra ungdomsskolen har jeg hatt strekkmerker på bryster, lår og hofter...jeg er ikke spesielt tykk, men jeg vokste fort på barnekolen og begynte å få bryster allerede i 2. klasse. poenget mitt her er at jeg tror disse strekkmerkene er arvelige. Venninna mi har også strekkmerker og hun er veldig slank....men ingen av oss har gått gjennom en graviditet...utenom nå skal jo jeg det da:) ...så blir spennende å se hvor mye strekkmerker jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du finner tonalistin hos hudpleier. å vist du er riktig heldig kan du kanskje kjøpe den billigere på nettet.viss du finner den da:)

har strekkmerker alllerede kommet kan man behandle med fruktsyre beh. d gjør arrhuden mer eastisk. å jevner dn ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...