Gå til innhold

Ullevål vs Riksen

phantomet

Anbefalte innlegg

Nå driver jeg som vanlig å veier for og imot hvilket sykehus som er best til å ta vare på gravide med tvillinger.

Følgende vet jeg: Riksen har kunnskap om det spesielle, mens Ullevål har flere tvillingfødsler pr år en Riksen.

Har dere noen erfaringer å dele med en analytisk dame som vil velge smart... *smiler*

Alle innspill tas imot med takk!

Fortsetter under...

Hvis du vil til riksen bør du vel kanskje søke snarest?;) Jeg har ingen erfaring personlig, forvillet meg inn hit, men jeg ville helt klart valgt riksen. Selv om ullevål har flere tvillingfødsler er det jo riksen som er ekspert på risiko-fødsler og det spesielle som du sier. Dessuten har visstnok riksen spesiell kompetanse på tvillingamming;) Kan kanskje komme godt med:)

Gratulerer med to i magen og lykke til med sv.skapet:)

hm.. tenkte også litt på dette.. har jo hørt at mange velger riksen..

jeg valgte å beholde ullevål da jeg fikk tildelt det.. er bare i uke 30 men er forløpig veldig fornøyd med oppfølgingen jeg har fått der.. utrolig dyktige leger og hyggelige jordmødre.. men det er jo klart opplevelsen du får gjennom fødsel som blir viktig.. men føler med veldig godt tatt vare på.. de sier jeg skal ha veldig lav terskel for å ringe å spørre osv...

lykke til med valget...

Kan jeg få si en liten tin... HVA BETYR VEL HVA DU VELGER... NÅR ALLE HAR FULLT!?!

Jeg har endelig fått positivt svar på fødested... Det ble til slutt Ahus. Søknaden min ble først sendt Riksen, så Ullevål for så å bli kjempa inn hos Ahus av legen min... Dette tok i overkant av 6 uker...

Fikk u-lyd i babyenes uke 21... Lite fornøyd akkurat nå... (fikk brev i dag)

Men - uansett.. lykke til! Håper vi uavhengig fødested får den oppfølging, for ikke å snakke om den omsorgen vi trenger.

jeg satt om ønske om ullevål da jeg søkte plass ved første legevisitt etter at jeg ble gravid. fikk bekreftet fødeplass etter første ul i uke 18 på ullevål. trodde det var vanlig å få bekreftet plass da jeg, det er jo da de setter termin og kan se om de har plass.. men sykehus norge er jo tragisk på dette feltet...

kjenner forresten mange som har født på ahus.. de har vært super fornøyde.. så blir sikkert bra da!!

Fødte forrigemann på Ahus og var veldig fornøyd - ingen problem... "prolemet" var å gå så lenge uten å få vite..

Legen min sa at man får først tildelt fødested, for så å starte svangerskapsomsorgen der. Den første "møtet" er ulyd. Slik var det også med min forrige... Mulig det varierer om du har vært i kontakt med sykehus tidligere i svangerskapet.

Annonse

Og jeg hadde bestemt meg for Riksen, legen anbefalte det også - men som du kan lese lenger opp så fikk jeg ikke komme dit.

Tror det hadde noe med at jeg ikke fikk komme inn til legen før uke 11/12 - og søknaden om fødested ikke ble sendt før da.

Håper du får sendt søknad om fødested før meg og får det fødestedet du vil!

Hvertfall kjedelig det som skjedde for meg at jeg ikke fikk vite om fødested før uke 17 og får ul i uke 21... det er lenge å vente og lager litt "skippel" i oppfølging. Må nok ringe legen mandag for å få purret litt opp...

Takk for mange svar og innspill.

Jeg er i den priveligerte situasjon at jeg har fått tildelt fødeplass på Riksen, pga en kjapp og effektiv lege.

Samtidig søkte jeg selv plass på ABC med en gang jeg fikk positiv graviditetstest, og fikk plass der siden jeg har født der to ganger før. Desverre får jeg jo ikke føde der med tvillinger, men da er det visstnok slik at man automatisk blir flyttet over til vanlig føde dersom man av en eller annen grunn ikke ifrir kravene lenger for fødsel på ABC. Noe såpass uforutsett som tvilling-graviditet kvalifiserer visst til en slik overflytting...

Jeg hadde bestemt meg for å føde og gjøre all noppfølging ved Riksen, mne så hadde jeg en lang samtale med JM som fulgte meg begge forrige svangerskap, og hun hadde bare godord å si om Ullevål og opplegget der... Og da meldte tvilen seg...

Nå har jeg fått innkallelse til UL til begge sykehusene, og innen den tid må jeg ha bestemt meg for hva jeg gjør.

Legger til for de av dere som føler at dette er urettferdig, at jeg er enig, men jeg får ekstra og tett oppføging pga ekstrem svangerskapskvalme, og er derfor tatt inn på Riksen med prioritet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...