Gå til innhold

Abefalt oppfølging og sykemelding

Sol med 2!

Anbefalte innlegg

På ul på torsdag sa min jordmor at de nå anbefalte full sykemelding fra uke 22. Min vanlige jordmor sier det skal vurderes fra gang til gang, men ikke jobbing lenger enn uke 28. Hva har dere fått beskjed om? Det må jo avhenge av type jobb, tilrettelegging osv.

Når det gjelder oppfølging gjennom svangerskapet, fikk jeg et ark som beskrev hvordan oppfølgingen fra sykehuset (+ evt vanlig jordmor) blir.

UL i uke 22+26+28+32+34+36+38+evt 39

I tillegg sv.kontroll uke 24+30+33+34+36+37+38+evt 39

Ser ut som jeg kommer til å bli veldig godt tatt vare på....

Noen som har fått noe tilsvarende?

Fortsetter under...

jeg ble anbefalt full sykemelding fra uke 20. valgte å takke ja til det.. hadde uansett bare fått lov til å jobbe gradert noen uker til. har kontor jobb. når det gjelder oppfølging fikk jeg ikke vite hvordan jeg skulle følges opp på sykehuset. gikk til fastlegen ofte fram til uke 20.. dette pga sukker i urinen. fra uke 18 gikk jeg ca hver tredje uke på ullevål.. skal nå gå hver 14 dag.. så hver uke fra uke 32 ( er uke 30 nå) når det gjelder jordmor er det noe jeg har valgt selv.. gikk første gang før jul og skal om en uke igjen.. så litt oftere.. men det er også noe som jeg vurderer selv.. så lenge jeg er på ullevål så ofte.. sjekker jo urin og bt der og. virker som det er veldig individuelt.. og det er bra.. også er det forskjellig fra sykehus til sykehus... jeg tenker det er super bra å bli fulgt opp bra.. men ikke vits å fly til lege og jordmor om hverandre.. har derfor sluttet hos legen nå. så de siste ukene vil jeg gå til ullevål og jordmor.

Slik jeg har forstått varierer oppfølging om "hvilken type tvillinger man har i magen" / hva de deler og sånt... Til mer de deler - til mer oppfølging...

Samt at oppfølging varierer fra sykehus til sykehus. Mener Ahus som jeg skal til har ulyd i u 18, 24, 28, 32, 36, 40

Ang. sjukemelding så ser det ut til at det er forskjell alt etter kor ein hører til... Eg hører til under haukeland, og både jordmora mi og den private gynekologen eg går til seier at nye retningslinjer fra 2006 (?) tilsei full sjukemelding f.o.m. uke 28... Men at ein lett gir sjukemelding tidligere dersom behovet er der sjølvsagt. Såg nett inne på ukeoversikten her på bim, der står det at tvillinggravide blir sjukemeldt fra uke 20... Hmmm...

Her er det oppfølging av spesialist med ultralyd ein gang i mnd, og så går ein til jordmor innimellom ul. Og så trappes det opp etterkvart... Virker som det ikkje er så fast opplegg, blir individuelt tilpassa :) Jordmora på Haukeland anbefalte oppfølging av privat gynekolog/spesialist istede for å gå på oppfølging på kk haukeland, er visst det som blir meir og meir vanlig her...

Men me blir nok godt ivaretatt ja :)

Jeg fikk også beskjed om at i uke 22 er det jobb-stopp.

Aner ikke hvordan oppfølgingen fremover er. Synes det egentlig er litt kjipt. Fastlegen min kan ikke fortelle meg hvordan sykehuset vil følge opp og sykehuset mente jeg skulel slutte hos fastlege og "finne" en jordmor - men ikke jordmor på sykehuset..

Og min lege sier uke 28.... nå har jeg vært delvis sykemeldt pga kvalme og generelt sliten side uke 8, først 20, så 30 - nå 50. Og håper faktisk i utgangspunktet å jobbe lengst mulig... men med hvertfall 50% sykemelding. Tror ukene hjemme kan bli lenge nok - og jeg liker det sosiale på jobben.

Faktisk så er dette kanskje best både for meg og jobben slik jobbsituasjonen er for meg.. holder på å avslutte prosjekter jeg har jobbet med nærmere 1 år - vanskelig å overlevere til vikar...

får krysse fingrene for at kroppen vil spille på lag med ønsket om å jobbe!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...