Gå til innhold

Barnehage og barn rundt 1 år... Hvordan løse det??

Anbefalte innlegg

Vi har søkt på et par-tre barnehager i nærheten her nå, men kvier meg i grunnen for å sende lillegutt i barnehage når han er 1 år... Synes en 1-åring er veldig liten til å være i barnehage, men så er det ikke så mye annet valg heller. Vi har definitivt ikke råd til å ha en av oss foreldre hjemme et ekstra år, eller bare et halvår for den saks skyld. Så nå vil jeg bare lufte noen tanker her ang saken og håpe at noen med erfaring eller andre innspill vil svare:)

Tenker at en liten en blir sliten av lange dager i barnehagen, så kanskje det kunne vært greit med kortere dager? Men ser for meg at dette kan bli vanskelig i forhold til jobben. En litt "enklere" ting å få til med jobben min tror jeg, er å få fri en dag i uka slik at lillegutt f.eks har fri på onsdager. Da vil det jo bare være to dager i strekk han har barnehage, før han får en liten pause. Ellers har en av barnehagene jeg har søkt på grupper som er delt opp slik at 0-1-åringene er mest mulig for seg selv, 2-3-åringene er en gruppe og 4-5-åringene er ei gruppe. Jeg tenker da at om 0-1-åringene har en egen gruppe så blir de ikke sååå slitne som i en barnehage som har 0-3-årsgruppe?? Og at hvis lillegutt kommer inn i denne barnehagen vil det være mer "greit" på en måte at han er der fulltid... Hva tror dere?

Håper mange vil svare og komme med sine tanker rundt dette:) Er veldig åpen for evt andre ideer også. Tenker masse på dette for tida;)

Fortsetter under...

Det er helt klart best for en ettåring å være på en liten gruppe med barn på sin egen alder. Tempoet og støynivået er helt annerledes på en avdeling med større barn. Dessuten er det tilrettelagt for små barn på slike avdelinger mht til aktiviteter, samlingsstund, dagsrytme osv. Så hvis jeg hadde hatt det alternativet så ville jeg helt klart valgt det!

Takk for svar:) Den eneste barnehagen i nærheten som har egen avdeling for 1-åringene er en VELDIG populær barnehage som jeg ikke har store forhåpninger om å få lillegutt inn i, men får han plass der er det jo det absolutt beste;)

Jeg var student på en 0-3 års avdeling før jul. De store hjelper de små. Veldig vanlig at det arrangeres mindre grupper som er delt i alder.

Jeg personlig hadde hatt litt kortere dager evt om det kunne gjøres. Har ikke bhg plass selv her, men håper på å få det til høsten. Mina skal gå hver dag pga jeg er på skolen, men har korte dager innimellom.

Kanskje du kan jobbe helg og noen kvelder en periode, slik at du kan passe barnet selv når far er på jobb? Og jobbe når han passer. Noen velger dette over lengre tid og trives med det. Kanskje kan det passe en periode for dere?

Det finnes ikke bare EN jobb i Norge for deg. Lykke til!

Annonse

jobber selv i barnehage, jenta mi begynte au når ho var 1år..men 3dg i uka..de på 1 har mye mindre tilvenning enn de på 2, 1åringane kommer så fort inn i det..de har egen plass og sove og alt blir tilpassa etter de små..her jeg bor er vi 4 voksne på 9barn men kravet er 3voksne på 9barn så det lønner seg å bo på landet(=når ho ble 1,5 år begynte ho 4dg i uka og fri hver onsdag..det fungerer veldig bra og nå er ho 4 og vi har fortsatt fri om onsdagen..

Takker for svar alle sammen:) Flott med så mange innspill. Ang jobb, så er ikke helger og kvelder aktuelt for meg iallfall. Skal se litt an hvilken barnehage vi kommer inn i tror jeg, og så høre hvordan opplegget er for de aller minste. Den barnehagen jeg helst vil ha lillegutt inn i har veldig bra oppfølging av de minste, men de to andre er jeg ikke like sikker på. Hjelper å lese andres erfaringer iallfall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...