Gå til innhold

åååå for en ond mamma jeg er! og for en kjip bursdag jenta mi får....

Anbefalte innlegg

Barnet får vel heller ingen varige men om h*n får smake på kake på ettårsdagen heller.... Og det sier jeg, som selv er selv en hysterisk sunn mamma.....

Du er ikke noe ond mamma ;) Respekterer ditt valg der!

Fortsetter under...

Men du Hanne og jentungen..? Spiser VI(voksne) kake og søtsaker fordi vi har behov for det?

Ikke jeg ihvertfall:-)

Spiser det fordi det er godt,

spiser det gjerne på bursdagen min fordi det er min dag, Å jeg fortjener..-nettop noe godt, noe som er kos..Fordi det er en spessiell dag..

*applaus til ka-pingen*

Jeg eeer så enig, at jeg kan ikke få sagt det nok. Jeg har, helt siden jenta var FØDT fått høre hvor streng jeg er. Hun var 3mdr da svigerfamilien ville dytte i henne riskrem. Hva faen skal jenta på 3mdr ha riskrem for??? Jeg var visst heeeelt teit som sa nei. De spurte flere ganger. På sin bursdag gav vi etter med kake, hun fikk smake littegrann og syns det var godt. Siden har hu spist kake en gang, i en alder av 16mdr. Jeg angrer ikke på at hun fikk smake altså, men hun brydde seg ikke så mye, spiste totre skjeer..

Men jeg føler at det er så utrolig mange som misforstår oss som er striks på dette her. Slik som svigerfamilien. Hun har da ikke vondt at littegrann kake/riskrem/is/whatever. Det er standardkommentaren.

Nå skal jeg prøve å forklare mine argumenter, så kortfattet som jeg klarer uten å puste :o)

Et av hovedargumentene er at et lite barn ikke har BRUK for søtt. De spiser mat med næringstetthet av den grunn av de vokser myyyye og trenger det. Næringstetthet altså.

Så kommer vi til kommentaren om at "littegrann skader ikke". Jeg er enig i det, litt kake skader ikke. Ikke litt is heller, eller en sjokoladebit. Men har ungen BRUK for det? Du spiser det, de peker, lurer på hva du har. Så lenge de ikke har smakt sjokolade før, så VET ikke de at det er godt og det er ikke selve sjokoladen de har lyst på.. Gir du ungen en av sine favoritter, f.eks en banan eller en skål med druer, så er de i de aller fleste tilfeller fornøyd med det. Storveis!

Jeg er enig i at det er slemt å sitte å gafle i seg sjokolade, mens ungen står å hyler på gulvet. Man må finne en erstatning til barnet, noe som ungen liker og blir fornøyd med.

Trikset her er å ikke introdusere ungen for at is/kake/godis er godt. De lærer FORT og neste gang du er på butikken, så gjenkjenner de pakken og du har det gående. Jenta mi var godt over et år før hun brydde seg om at det sto skåler med godt på bordet, hun tok heller fruktskålen, det gjør hun stort sett enda.

Så littegrann er ikke skadelig, men den skaden som skjer er at barnet LÆRER hva dette er. Slik at neste gang du spiser kake, så nytter det ikke å komme med en banan nei. Godisgalskapen er igang!

Den kommer før eller siden, hvorfor starte den med vilje før det er nødvendig??

Skjønner dere nå? det er ikke sukkerhysteri, det er ikke krisen det utgjør at barnet smaker litt på isen. Det er det faktum, at når ungen først får smaken på dritten, så har du det gående. Og i hvor stor grad er det nødvendig med etåringer som tigger sjokolade foran kjøkkenskapene? (for de får jammen med seg hvor det kommer fra må vite!)

Min erfaring er også, at ved senere introduksjon av søtsaker, så faller det mindre i smak. Dette er selvsagt veldig individuellt. Men jeg vet om flere tilfeller. Min har nå smakt sjokolade, hun tar en tygg eller to og så mister hun interessen. Er LIIIKE giret neste gang hun ser sjokoladen, men mister interessen etter kort tid da også.. Hun har jo allerede funnet sine favoritter: Banan, drue, mandarin og av og til rosiner..

Det er ikke bedre med kake til en 4åring, men 1) de har ikke like stort behov for næringstetthet i maten som en etåring, 2) er mye mer bevisst på HVA de konkret ønsker å spise enn en etåring 3) vet hva kake er og vet om de vil ha det eller ikke...

Annonse

Egentlig så er det verre at du spiser kaker, enn at ett åringen din gjør det....Før eller siden vil hun få smaken på det uansett...mens vi andre bør redusere det av helsemessige årsaker.

Ikke sant?? Husker på 1-årsdagen til snuppa vår, hun ble tilbudt, men var jo ikke engang interessert. Og da presset vi selvfølgelig ikke i henne heller. Nå er hun 2 år og 3 mnd, og hun har aldri spurt etter hverken kake eller godteri, bortsett fra melkesjokolade hvis det er fremme. Da får hun litt, men spiser sjelden opp.

jeg har planer om å la tuppene får kline med et kakestykke..og rett og slett gjøre det de vil med det...men disse får ikke noe snop av noe slag av den grunn...alt er opp til hver enkel=)

grattis med jenta di

hehe... jaja... folk får gjøre som de vil for meg... jeg bryr meg ikke.. skjønner jo at man vil holde de unna så lenge som mulig... det prøvde vi også på det.. men jeg synes ikke en liten kakebit i burdag (enten det er barnets egen eller andres bursdag) er så farlig jeg da..

våre barn er ikke så ille... Og de får lørdagsgodt og kaker om det serveres noe sted...

og jeg må si at det er vanskeligere med nr to enn nr en... i hvertfall var det det her.. for har den store begynt å få noe skjønner jo den lille det...

men lykke til !

til "evil om": tenker jenta di får en koselig bursdagsfeiring uansett jeg =)

jeg synes det mer mer "slemt" å la ungen smake også ikke få mer... først friste også "ha ha du får ikke mer"

da er det bedre å ikke gi i det hele tatt!

jeg også er en av de som har hørt stakkar unge får ikke saft... det er jo ikke synd på han, han vet ikke hva det er og spør derfor ikke etter det, han sier ja tak til vann han!!

jeg synes det er dumt å lære ungen å like sukker når han/hun lærer det like godt selv engang!!!

jeg synes det er mye deiligere å kunne sette frem pepsi max på bordet og ikke ha en unge som maser etter å få fordi han ikke har smakt eller vet hva det er... venninna mi har en gutt som har fått smake og hun må putte pepsi max i kaffe koppen(det går jo det og)

men alle er forskjellige!!

unger har blitt "lærtopp" til å like sukker helt fra de fikk pupp. Den er søt den. Så man lærer de ingen ting ved å la de få smake på kaka si på bursdagen.

her er det ikke noen desperate tiltak til at barna ikke skal få smake sukker.. der mye sukker å dritt i all annen mat enn kake, tror ikke så mange tenker på det. Tror dere kun tenker på det godteriet, men tenker dere på all den andre dritten dere dytter i dere?

Det beste gutta får her i huset er frukt, grønnsaker og hjemmelagde kjøttkaker.. de kuttet faktisk ikke ut å spise mat altså selv om de får lørdags godis og smakeprøver på kaker...

uffamei, blir litt sliten av alt sukkerhysteriet jeg..

Annonse

Gjest Lille jenta mi

Ka-Ping...

Jaja....

Virker som du bare er ute etter diskusjon!

Litt morsomt hvis ditt barn aldri for sukker da, så blir hun smellfeit på skolen fordi barn ofte spiser i smug det de IKKE har lovt til å spise...hun er bare 1år nå men om 3 år så vet hun godt hva SUKKER er uansett!

Tror det er mange som ikke har fått helt med seg hva hun skriver... Hun skriver ikke at hun aldri skal gi jenta sukker, men at hun vil vente med det når hun kan - nettopp fordi hun vil få det til slutt, før eller siden.

Jeg skal gi lillegutt kake i ettårsdagen hans, men jeg skjønner godt poenget til ka-ping. Skjønner ikke hvorfor alle skal bry seg så jævlig med hva andre gjør.. Akkurat som jeg driter i om ka-ping gir minimais kake, vet jeg hun driter i om jeg gir lillegutt det.

Helt greit at du forsvarer HI, rødhette. Men håper du ser at når man legger ut et sånt innlegg, så er det vanskelig å forstå at hun "driter i hva andre gjør" og kun gjør det som passer for seg. Da hadde hun latt det forbigå i stillhet...

Dere lager nå så stort vesen av alt... Selv har jeg aldri ofret en tanke på om jeg selv fikk smake kake på bursdagen min på 1-årsdagen. Og om jeg så ikke fikk så hadde jeg ikke anklaget mamma for å være en dårlig mor av den grunn... Hver gjør som en lyster synes nå jeg. Barna tar neppe ubotelig skade om man velger med eller uten kake...

Jeg syns du er veldig fornuftig ;) Takk for tipset på bokstavkjeks kake med banan imellom, skal lage det når mi fyller år.

Syns også det er helt unødvendig for så små barn og smake på ting som er usunt og ikke noe næring i, det de ikke vet om har de ikke vondt av ;)

Solstråle69: Hun legger ut dette innlegget for å forsvare seg selv, ikke for å krangle. Som du kanskje ser har hun ikke skrevet noe særlig det siste drøye døgnet, og det er vel ikke samsvarende med "å legge opp til krangel"?

Åh, æsj.

Ingen har dævva av å spise litt sukker før. Kan du ikke lage krem uten sukker da???

Ser ikke problemet med at hu kan få kake på bursdagen sin. Selvom hun ikke skjønner så mye av det,så er det jo på en måte ganske vanlig!!!

Og spør du meg, så har ikke vi voksne godt av kake heller. Ingen behov for kake har vi, men kake skal vi ha på bursdagen vår allikevel?! Jada...Snakk om dobbelt-moral.

Blir så provosert av foreldre som skal være så perfekte og gjøre alt etter boka....

For gud skyld, det er snakk om ei lita kake...Hvilken skade kan det gjøre...La nå jenta di få føle seg litt spesiell på bursdagen sin!!!

Grrrr...........

Hvis greia er at vi overhodet ikke skal bry oss, så kan jeg ikke fatte at det blir lagt ut innlegg av denne typen(gjelder forsåvidt alt) her heller!!!

Hvis vi skal passe våre egne saker, og overhodet ikke skal bry oss med hva andre gjør, så får de lehgge ned hele dib spør du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...