Gå til innhold

hva gjør jeg???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har nettopp fått vite at jeg er gravid, noe som er helt supert...men eneste problemet er at jeg går siste året på sykepleien og er ferdig til sommeren. Har lest litt her,men stemmer det at jeg må søke på noe annet sånn at jeg får penger eller går ikke dette? er vanskelig å ha permisjon et år uten en eneste krone..får ikke min mann noen rett på permisjon? håper noen vet svaret på dette.

Fortsetter under...

Heisann!

Du kan søke på et annet studium, for eksempel et årsstudium ved universitet/høyskole, og ta permisjon fra det. Hvis ikke du gjør det, har du ikke rett på fødselsstipend.

Mannen din har rett på permisjonen "din" hvis du begynner å jobbe tidlig, evt blir fulltidsstudent. Han har rett på 29 uker med 100% lønn (altså sin egen lønn) eller 39 uker med 80% lønn. Hvis han er student, har han rett på fødselsstipend i den samme perioden.

Men han har ikke rett på det som heter fedrekvoten, fordi den bare er en del av permisjonen når mor har opptjent rett til foreldrepenger. Men han kan altså ta din permisjon, bortsett fra de første 6 ukene, som er forbeholdt mor.

Se nav.no og lanekassen.no for mer info:)

Du får forresten uansett enten foreldrepenger (hvis du har jobbet ved siden av studiene og tjent nok til å ha rett på det) eller engangsstønaden fra nav. Engangsstønaden er på 33.500 kroner (skattefritt). I tillegg får du barnetrygd, ca 1000 kr pr mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...