Gå til innhold

Nedsunken fontanelle.. kan noe se hit plis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo ikke så lett å svare på.. Men fontanellen til gutten min på 10 mnd. syns jeg er litt nedsunken nå.. Kjenner tydelig hvor den er, å det går litt nedover. Vet jo ikke helt hvor mye som er normalt. Før har det liksom bare vært blødt, men nå er det blødt og nedover. Ser det jo ikke pga. håret hans. Han har vært litt sutrete de siste dagene. Men virker i fin form i dag. Men han drikker lite generelt..

Noe å bekymre seg over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tør nesten ikke å skrive dette her...

Da min hadde det var han dehydrert. Ikke så ille enda at han måtte legges inn. Vi måtte kjøre på å gi han masse væske. Gav han vann på sprøyte. 20-40ml hver 15. til 20. minutt...

Skrevet

Jeg synes fontanellen varierer en smule gjennom dagen, plutselig er den litt nedsunken, men så blir den fin igjen et par måltider senere. Men det er sikkert greit å få en lege til å kjenne på det, behøver nok ikke bestille time, det tar jo ikke lange stunden.

Skrevet

Nedsunken fontanelle er ofte et tegn på dehydrering. La han drikke mer.

Skrevet

Som flere har skrevet her, det trenger ikke være noe galt i det hele tatt. Men det kan være tegn på dehydrering. Jeg hadde nok prøvd å fått i han litt mer veske, og kansje tatt en tlf til legen å bare hørt hva de mente om det :)

Skrevet

Får ta en tlf. til legen da. Mer væske får jeg ikke i han.. Har strevd med det lenge. Han drikker vel max 2 dl. i døgnet.. (pluss litt i frukt, yoghurt og middag, mendet er alt)..

Takk for svar!

Skrevet

Det er dehydrering jeg også har vært redd for siden han drikker så lite.. Men hadde han ikke blitt i dårligere form da?

Skrevet

Men dersom han er dehydrert vil det også vise seg på andre måter. Hvordan er huden hans, øynene? Har han våte bleier?

Vi har ei jente som ikke drikker så altfor mye melk lenger. Spurte ei dame som har peiling på ernæring for spebarn om dette. Hun sa at anbefalt døgndose med væske, er ca. 1 liter. Men da regnes også den væsken som er i grøt, yoghurt, fruktmos o.l. Og i grøt bruker man jo en del vann :o) Hun mente i hvert fall at dehydrering vil merkes på flere måter, og da blant annet innsunkne, "dype" øyne, tørr hud o.l. Og selvfølgelig tørre bleier.

Hvordan er bleiene hans da?

Skrevet

Han har ikke mange våte bleier i løpet av dagen. Har snakket med hs om det. Har også tatt urinprøve, å den var fin=) Grøt nekter han å spise.. For der vet jeg at han fikk i seg en del væske. Men han sluttet med det for en liten uke siden.. Nå spiser han brød, yoghurt, frukt og middag. Drikker litt soymelk til maten.

Jeg ville også tro at dehydrering ville vises på andre ting også.. Han er i fin form som sagt=)

Så da trenger ikke innsunken fontanelle gjøre noe da? Er ikke noe annet enn dehydrering det kan bety?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...