Gå til innhold

Vil muskler i magen bevares bedre ved loddrett snitt, og ikke bikinisnitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet vel egentlig ikke så mye om dette, men prøver meg på et svar likevel.. =)

Jeg tror ikke det. Ved et planlagt snitt (bikini) vil de ha tid til å strekke musklene til siden, og ikke kutte dem over. De må også tøye de unna ved et loddrett snitt, så ser kanskje for meg at det blir det samme? Ved haste eller katastrofesnitt hender det de skjærer over musklene og da får de det litt tyngre etterpå. Mine ble kuttet første gang og tøyd unna andre gang. Hadde mye mer vondt mye lenger etter første gangen, men de funka fint igjen etter en stund. Og de tar ikke loddrette snitt uten at det er tvingende nødvendig, både av kosmetiske og medisinske grunner..

=)

Det avhenger av hvilket sykehus og hvilken kirurg som utfører KS.

Jeg har ikke lyst at de skal skjære over musklene når det faktisk slett ikke er nødvendig å gjøre det. Me jeg har vel ikke en døyt jeg skal ha sagt...

Men de skjærer da ikke i magemusklene..? De har jo skilt seg for lenge siden og ligger ikke i veien for gynekologen som foretar snittet. Det er derfor man ikke skal trene de rette magemusklene i svangerskapet, fordi disse musklene flytter seg.

Ved vaginal fødsel, er det ikke anbefalt at man venter litt med å trene magemusklene? Det er jo det samme ved ks.

Jo det er vanligst å kutte magemusklene ved KS i Norge.

Javisst strekker magemusklene seg under svangerskapet, men de er fremdeles i veien når en skal foreta et KS. Derfor må de skjære over de/strekke de til sides for å kunne skjære gjennom livmoren.

At de ikke anbefaler sit ups før etter ca 3 mnd etter vaginal fødsel og KS har du helt rett i.

Hmmm.De unngår å kutte muskler. Ved mitt første keisersnitt ble det nemlig gjort delvis (haste), og det gjorde SINNSYKT vondt etterpå. Keisersnitt nr to var mye minde smertefullt etterpå, siden de ikke hadde kutta musklene.

Annonse

Det er riktig at de aller fleste sykehus strekker musklene til side under ks, men dette gjelder hovedsaklig planlagt da, det er viktig å huske. Under haste-/katastrofesnitt blir de kuttet, for da er det ikke alltid tid til å strekke dem til siden.

Mine ble som sagt kuttet første gang (haste) og strekt andre gang (planlagt). Merket stor forskjell på de i dagene etter, men etter en viss tid fungerer de like bra uansett hvordan det blir gjort..

=)

iDette skriver jordmor Siri på en side hvor folk sender inn spørsmål om f.eks keisersnitt:

"Hei Therese!

Kroppen blir så godt som den samme etterpå. Men livet blir det igrunnen ikke for plutselig er du mor og har et nurk å ta vare på. Det kommer til å skje mange forandringer med deg og du kommer til å ha mer enn nok henge fingrene i, så i begynnelsen får du ikke tid til å tenke så mye. Kroppen er tilbakedannet i løpet av tre måneder etter fødselene. Så lenge du ammer så vil du fortsatt være litt på en hormonell tur, men ikke sånn som nå når du er gravid. Jeg støtter deg i å føde vanlig. Et keisersnitt er et inngrep i kroppen din hvor magemusklene blir kuttet tvers over og det tar tid før de blir sammengrodd og sterke igjen. En tid der du skal være i så god form som mulig.

Gå inn på debattene på www.dinbaby.com go hør med folk der om hvordan de har det og om de har noen gode tips å gi deg.

Riktig lykke til videre!

Vennlig hilsen jordmor Siri"

Ja men ikke alle skjærer dem over ved planlagt ks. Ser at noen gjør det, så det er nok forskjellig praksis her også som med de aller fleste ting. På mine to sykehus kutter de ikke ved planlagte snitt (som jeg har hørt iallefall). Jordmor Siri vet vel ikke akkurat hvordan alle sykehus i hele Norge gjør dette, like lite som jeg vet det.

=)

Annonse

I utgangspunktet kutter de ikke over magemusklene, men noen leger bruker å gjøre det. Jeg har hatt to KS, på det første snittet ble musklene kuttet over, men på det andre ble de skjøvet til side.

Merker ingen forskjell på det. Har trent masse etter begge snittene og magen er like sterk som før snittene.

Et loddrett snitter begynner jo som regel over navlen, så det vil jo være veldig synlig. Det vannrette snittet ligger så langt nede at det er helt usynlig uansett hvilken truse man bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...