Gå til innhold

Tøybleier! Noen som vil dele sine erfaringer???

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vi har veldig lyst til å bruke tøybleier på nurket vårt, både av miljømessige og økonomiske hensyn. Hva syns dere om det?? Vil helst ha tilbakemelding fra dere som har prøvd dette litt over tid - hvordan fungerte det for dere?? Pluss / minus med tøybleier? Vi tenkte å bestille fra Nøstebarn, noen som kan gi litt råd i forhold til hva/hvor mye vi trenger? Glad for svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg brukte tøybleier på minste gutten min.

Og vurderer å begynne med det på denne i magen også(men er så sliten og kvalm nå så jeg klarer ikke å tenke på det enda)

Jeg brukte brettebleier og ullbukser som jeg strikket selv. Etterhvert som han ble eldre gikk vi over til formsydde med ullbukser.

Jeg startet ikke før han var 5 mnd så hvor mange man må ha i starten er jeg ikke sikker på, men jeg ville hvertfall hatt 24 brettebleier og 3-4 ullbukser. Du får billge brettebleier på Jysk og Spar skjøp(e er også litt minre og passer supert til nyfødte.

Jeg ville også tatt en titt på

bleieboden.no

stellerommet.no

kenguruloftet.no

kruedull.no

tror det er .no, kommer du ikke inn så prøv .com

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi har brukt tøybleier på junior helt siden vi kom hjem fra sykehuset. Brettebleier fra nøstebarn med brillebukse og ullbukser først, nå når han er så stor (2 i april) bruker vi kun formsydde poplinobleier med ullbukser. Vi bruker til og med i barnehagen - leverer rene bleier hver morgen, har egen "søppelboks" med lokk hvor de legger brukte bleier som vi tar med på e.middag.

Pappan var skeptisk først, men er den som er mest begeistra nå.

Det er ei storinvestering når du handler første gang, men mye billigere enn papirbleier. Vi bruker engangsbleier når vi er ute på reiser, samt på ferier der vi ikke vet hvordan tilgangen på vaskemaskin er. Men når vi reiser til foreldre/svigers, har vi med tøybleiene.

24 brettebleier er et bra antall, vi har 22 formsydde nå, da har jeg bleievask ca 3 gg/uken, fordi vaskemaskinen ikke har større kapasitet.

Negative erfaringer vi har hatt:

Formsydde bleier er tykke og tar lang tid å tørke - det må beregnes inn i antall bleier du kjøper.

Jo større barna blir, jo mer urin, og jo mer lukt på urinen. For å holde junior tørr på natta nå, har vi ekstra innlegg, ekstra tykk ullbukse, etc.

Nå må vi vaske bleiene både med forvask og kokevask for å få bort all lukt.

Bare ta kontakt hvis det er mer du lurer på.

Skrevet

Heihei!

Jeg er en kjempefornøyd tøybleiebruker til 2 gutter. Brukte samme ladning brettebleier+ noen formsydde og ullbukser til begge to. Så det har jeg HELT klart spart masse penger og miljøutgifter på! Jeg brukte tøybleiene på begge fra begynnelse til slutt, og begge mine blei reine rundt 2,5års alder. Ganskje tidlign men En vanlig "bivirkning" av å bruke tøybleier. :-) Desverre ville ikke barnehagen til 1. mann gå med på å bruke bleiene der, men han gikk der uansett ikke så lenge før han slutta, så...

Hva vi trengte husker jeg ikke helt (venter nr 3 nå men har ikke pakka fram utstyret.. :-) Men husker at jeg kjøpte startsett fra Nøstebarn + arva noen formsydde..

Lykke til! Håper du får til brettinga, det er verdt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...