Gå til innhold

Korreks av frekk oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan reagerer dere på uønsket oppførsel hos en 8 åring? Hovedproblemet er frekk ordbruk og manipulativ teatralsk skuespill for å oppnå oppmerksomhet og være midtpunkt.

I hvilken grad har en 8 åring evne til empati?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke barna rettledning om hva som er galt og ikke galt, så lærer de jo det ikke. Jeg slår ned på alt som jeg synes er galt. Er man konskvent og bestemt, skjønner barna det at sånn skal det ikke være. Barna trenger grenser og det er jo fra første stund av. Har sett mye av det at foreldre har begynt å sette grenser litt for sent ja. Så barna skjønner hvilke knopper de skal trykke på hos foreldrene. Jeg synes det er alt for lite oppdragelse blant barna nå for tiden. Er egentlig ikke så rart synes jeg, for barna blir satt i barnehager fra de er 1 år. Barna blir satt i barnehage før 9 om morgenen, da har de kanskje spist frokost hjemme, så blir de hentet rundt 16.30. Da er det å lage middag fortest mulig, så få de i seng for å få de opp dagen etter til ny dag i barnehage. Så begynner de på skolen, men etter skolen er de på sfo, like lenge som de var i barnehagen. Hvor kommer foreldrene inn med barneoppdragelsen egentlig? 2 timer 5 dager for uken + kanskje at det er noen som jobber i helgene også. Synes samfunnet og det materialske har kommet alt for langt til at det er noe som heter for familieliv lenger. Men du må nok være bestemt ja.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Det var da voldsomt!!!

Tror du at de i barnehagen bare lar ungene seile sin egen sjø uten å lære dem noe som helst om hvordan man skal forholde seg til andre mennesker, dele på ting, sitte fint og spise, være snille med hverandre, hjelpe hverandre osv.? Da har du nok tatt feil, kjære Anonym.

Men den diskusjonen gidder jeg ikke å gå inn på.

For å svare H.I. så er jeg tilhenger av positiv oppmerksomhet og ignorering og/eller fratrekk av goder.

Gi masse oppmerksomhet når de gjør noe bra. Si HVORFOR du synes det var bra, f.eks. "Oi, nå var du kjempegrei som lot xx få låne sykkelen din. Det var fin oppførsel." eller noe sånn.

Hvis noen er frekke, så får de en sjanse til å si unnskyld. Hvis de ikke benytter den sjansen, så får de en advarsel om at et gode vil bli borte (ukepenger f.eks.). Neste gang vedkommende er frekk, så skjer akkurat det, uten noen diskusjon.

• 1 måned senere...
Skrevet

En 8 åring har i allerhøyeste grad evne til empati!!!!!!!!!

Jeg har tro på at det man skal snakke med barn. Forklare de hvorfor det ikke er greit å oppføre seg slik eller sånn. F.eks: mamma blir veldig lei seg når du sier slike ting.....Eller spørre 8 åringen når ting har roet seg:Hordan følte du deg da du sa de stygge tingene osv. og hvordan tror du mamma føler det når du sier slike stygge ting. få henne/han til å tenke og refkektere litt rundt det med egne og andres følelser.

• 1 måned senere...
Skrevet

Helt ærlig syns jeg det er ok å lære sitt barn manerer, og slå ned på oppførsel man ikke vil ha. Jeg roser masse og prøver så godt jeg kan å bygge deres selvfølelse og selvtillit så mye jeg kan, men ser jeg uakseptabel oppførsel får de hardt og kontant vite at det vil jeg ikke finne meg i (verbalt altså). Det er ikke snakk om å rope og kjefte, men jeg vil f.eks absolutt ikke finne meg i stygg ordbruk, slå/sparke på venner eller søskende, sinneanfall må de gjerne ha, men ikke ved middagsbordet (så må de gå et valgfritt annet sted til de er ferdige) etc.

Jeg hadde blitt pisse sur om et barn hadde oppført seg uakseptabelt, og mora sto der og ignorerte det!!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Er dette ditt barn eller noen annens? Hva slags ordbruk dreier det seg om , og i hvilke situasjoner?

Jeg tror litt på å ignorere uønsket oppførsel. Hvis han bruker stygge ord, så kan du jo spørre om han kan flere? For de han har vartet opp med var ikke noe nytt for deg. Gjør det i en helt rolig stemme som om du skikkelig kjeder deg...

Det samme kan du si om teatralsk utagering: Når du er ferdig å spille skuespillet ditt, kan vi ta en prat om hva det er du vil si ? Eller rett og slett: Du er såpass dårlig skuespiller at jeg gidder ikke betale billett .Prøv en ny måte.

• 4 uker senere...
Skrevet

hva når det ikke virker og det fortsetter, vi har prøvd time out, vi prater mye om hva som skjer og hun får mulighet til å roe seg først. hun får skryt når hun er flink også videre tror vi har prøvd det meste men hun er temperamentfull og har ikke helt kontroll over det alltid. noen tips

• 2 måneder senere...
Skrevet

sistnevnte likte jeg godt, har selv en på snart 8 og han har blitt bedre med alderen, men skriker fortsatt opp og kan sparke, kaste og ja utaggere.

jeg ser mange skriver JEG, altså i antaglig mor gjør når noe skal rettes på.

der er mitt problem også, far klager og jeg må gjøre, føler at jeg skal passe på at alle mine er perfekte til alle tider, er sliten av det.

barn leker, barn krangler, barn trasser, men utenfor hjemme når vi er på bursdag eller hjemme hos folk er de snille mot alle andre, og på skolen er de godtlikt av både lærere og elever, høflige osv.

litt utenfor alt men som sagt kjenner igjen min 8 åring, jenta mi på 4 er superenkel i forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...