Stratos med 3 barn Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Altså at man skriver mye feil feks. Har dysleksi feks. Eller om man prater "pakkis norsk". Jeg bare lurer... Mtp andre tråder her...
~sjiraff~ Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Ja det må jo være dumt å ikke kunne hjelpe barnet sitt med f.eks rettskrivning....
mams-til-tre Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Nei vet du hva!!!! Man er da ikke en dårlig mor pga av det. Folk sier de rareste ting for tiden...
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Nei, det er jo litt forksjell da Stratos, på å ikke gidde å følge med på samfunnet rundt seg å ha en diagnose som gjør at rettskrivning er litt vanskelig eller være i ferd med å lære seg et nytt språk.
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Nei, det kan jo behjelpes med retteprogram osv.
Stratos med 3 barn Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2008 MEN hvis man har problemer med språket på den ene eller andre måten kan jo nettopp DET være grunnen til at man ikke har fått med seg informasjonen. Se det forsto ikke du!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Dårlig mor?? Overhode ikke! Ikke like godt rustet til å hjelpe tenåringen sin med hjemmeleksene? Muligens!!
~sjiraff~ Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 På samme måte som manglende informasjon kan fremskaffes )
Darth Vader Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Jeg er lærer for en spesiell gruppe foreldre. De har bodd i Norge i mange år - men er fortsatt svært dårlige lesere og skrivere. Grunnene til det er sammensatte. Men ikke en gang har jeg tenkt at de er dårligere foreldre. Retteprogram på pcen hjelper ikke dem. De er funksjonelle analfabeter og forstår knapt innkallinga til foreldremøtet.
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Om man går på skole her til lands så går man ikke i 9-10/12-13 år (eller mer) og ikke skjønner norsk hele veien og om du tenker på dysleksi så vil det muligens overraske deg å finne ut at det pågår også muntlig undervisning ;-) Itillegg står nå tilpasset opplæring på planen så alle skal få med seg slikt, men i min erfaring fra skolen (fra lærerfronten) har jeg gang på gang sett det samme som Spetakkel...
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Ja, men da må man jo ha litt interesse og en viss grunnleggende forståelse for hva man skal søke informasjon om.
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Men Darth - det er jo ganske ofte slik at nettopp den gruppen jeg antar du sikter til til en viss grad ER dårlige foreldre. Ikke fordi de er slemme eller har vonde intensjoner eller ikke elsker ungene sine, men fordi de ramler av lasset i det barnet (eller oftest ungdommen) begynner å få fotfeste i et samfunn de ikke skjønner så mye av. Det er vel en grunn til at man i deler av hovedstaden strever veldig med nettopp barna av innvandrerforeldre som ikke forstår språket og samfunnsnormene, som mangler evne til å kommunisere med skole og evt hjelpeapparat osv. Selvsagt faller ikke alle barna til denne gruppen gjennom, men jeg synes vi ser mange av dem innen barnevernet.
Stratos med 3 barn Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 3. januar 2008 Man er bra forutinntatt om man tror det bare sitter folk på dette nettet som har gått på skolen i Norge i 9-13 år!!!!!!!!!!! Jeg sier ikke mer...
snartmammapåny Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 i mine øyne så måles å være en god forelder i KJÆRLIGHET, ikke i om mamma eller pappa snakker og skriver rett, eller hvor flink de er i matte eller samfunnsfag.
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 "Bare man er glad i ungene sine så duger man"? Eia var det så enkelt.
ano`num *17.03.10* Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Hehe. Jeg hater alt som er teknisk. Kan ikke skru på PS`n og aner ikke hva som er galt om filmen ikke vil starte. Slik samfunnet er i dag, er jeg en virkelig dårlig mor!! Får barnet mitt lyst å henge opp et bilde på veggen, må det rope på faren sin.
~sjiraff~ Skrevet 3. januar 2008 #18 Skrevet 3. januar 2008 Ja, og poenget var? Viktigste er jo at informasjonen fremskaffes da den trengs.
Darth Vader Skrevet 3. januar 2008 #19 Skrevet 3. januar 2008 Jo pila - til en viss grad så er de dårlige foreldre. Fordi barna får roller og oppgaver som barn ikke bør ha. Som f.eks. å lese posten til foreldrene (fra UDI, NAV trygd, legen etc. etc.), og skriv fra skolen etc. Foreldrene kan heller ikke hjelpe til med lekser. Men omsorgsevnen deres er det ikke noe i veien med. Det som er trist oppi dette er å se hvor mye ungene deres lider av å ha uutdannede foreldre. Den norske skolen forutsetter mye foreldrehjelp - og den hjelpa har ikke disse barna noen mulighet til å få. (Og før noen iler til og sier at utlendinger må lære seg norsk blablabla, så er jeg enig i det. Men det er ikke like lett for alle - og uansett er det ikke barna det skal gå ut over at foreldrene er dårlige i norsk.)
Darth Vader Skrevet 3. januar 2008 #21 Skrevet 3. januar 2008 Jøss. Kan du ikke slå inn en spiker? Det er nesten imponerende...
Trulte76 Skrevet 3. januar 2008 #22 Skrevet 3. januar 2008 man er jo ikke noe dårligere mor om man har dyseleksi vel? Og snakker man pakkisnorsk som du sier..så lærer banret å snakke skikkelig norsk likevel..for den går kanskje i barnehage eller treffer andre folk..kanslje har en norsk far e.l Jeg mener man er like god mor for det
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2008 #23 Skrevet 3. januar 2008 Hehe, ikke rart mange tror det behøves to kjønn for å oppdra barn.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 3. januar 2008 #24 Skrevet 3. januar 2008 Blir liksom ikke helt det samme om mor/far i huset ikke kan hjelpe barnet sitt med å finne ut hva som er galt inni pc'en og det som faktisk blir beskrevet over her, hvor barn må fungere som foreldrenes kontakt med samfunnet, på alle plan. Hvor de ikke får noen form for leksehjelp, samfunnskunskap og norske normer (da de tross alt lever i Norge) inn i sin hverdag. Dårlige foreldre? Ikke opp til meg å bedømme, men at endel av disse barna lider under manglende kunnskap/evner hos foreldre, det kan vel de aller MINST klarsynte se..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå