Gå til innhold

"Ingen må tro at keisersnitt er en enkel løsning"

Anbefalte innlegg

"Det beste er å føde naturlig" Hilsen jordmor Siri.

Hvem har betalt henne for den ingressen? Norsk helsevesen?

Om 5 år tipper jeg den teksten er borte. Da er vel de fleste mytene mot KS samt helsevesenets propaganda på vei ut.

Alle skjønner vel at det blir for dumt med sånne skremsler når LEGER og JORDMØDRE velger KS langt oftere enn andre damer.

Hvor dumme tror de vi er?

Fortsetter under...

Jeg har en bekjent som hadde keisersnitt etter og ha født to barn før. Hun fikk det for seg att hun ikke ville føde, og fikk til slutt overtalt legene til og gå med på keisersnitt. Hun har tregt masse på det etterpå!! Gutten er svært plaget med lungene, har fått astma og hatt flere lungebetenelser som legene mener kommer etter keisersnitte. Hun har fått brokk i arrvevet og har en del vondt og må operere bort brokken. Spinalen måtte de stikke 3 ganger før det traff. Som sagt hun ville aldri valgt det igjen! Hun har lyst på ett barn til men hun må vente til de har operert brokken før hun kan bli gravid igjen. Å hun er overbevist att hun aldri skal ta keisersnitt igjen. Hun trodde hun valgte en enkel løsning, men gud hun tok feil!! Men alle er jo selfølgelig ikke like uheldig som henne.

hei jeg tok ks for 16 dager siden.. har vært kjempe heldig!! har ikke hatt problemer i etter tid verken jeg eller barnet:) snittet har grodd kjempe fint, trengte minimalt smertestillende på sykehuset. fikk reise hjem 3 dagen, har ikke tatt smerte stillende etter at jeg kom hjem. har gått som en drøm... fødte vanlig for 2 år siden fikk en reptur, har ikke vært plaget av det men var denne gangen redd for om det skulle hende på nytt.. sist hadde jeg smerter! har jeg ikke hatt denne gangen..helt klart det beste for meg..må jo også få skryte av føde avd på voss... engler som jobber der.. dr frost og jordmor astrid som var med på ks var helt fantastisk!! fikk satt bedøvelse etter eget ønske før spinal ble satt, sprøyten med bedøvelse var litt vond men det gikk helt fint, spinalen kjente jeg ikke at ble satt.. :=) anne

Helt enig med deg HI!

Den teksten som Jordmor Siri har skrevet på denne siden er så teit at jeg finner ikke ord!

Da skulle hun også ha skrevet på Fødselsdebatten:

"Husk at du kan få revet over endetarmsmuskelen og lekke avføring resten av livet og at barnet kan bli sittende fastog få hjerneskade på grunn av oksygenmangel."

PROPAGANDA *blæ*

Planlagt KS er ingen lettvindt løsning, og jeg tror de aller fleste med litt vett vet det.Det er en operasjon og komplikajsoner kan skje. Dog veldig sjelden alvorlige komplikajsoner.

Poenget er at det er ingen ufarlig ting å føde vaginalt heller og når komplikajoner skjer der så er de ofte langt mer omfattende og alvorligere enn ved KS.

Mitt poeng var uansett at skal JM Siri driver pro-vaginal fødsel arbeid og prøver å svartmale KS, så burde hun fortelle om risikoer ved vaginal fødsel også. Jeg synes det er så unødvendig å skrive som hun gjør på en side som omhandler KS der det naturlig nok vil ferdes kvinner som har tatt og ikke minst som skal ta KS av ulike grunner. Ingen vits å skrive at vaginal fødsel er det beste for mor og barn, og for noen mottagelige sjeler skape dårlig samvittighet og redsel. Det er dessuten i mange tilfeller blank løgn. Vaginall fødsel hadde tatt livet av både barn og mødre (og forårsaket store skader) hadde det ikke vært for KS (også planlagte)

KS er IKKE et dårligere alternativ enn vaginal fødsel. Det kommer an på kvinnens kropp, barnets størrelse og tidligere skader i underlivet og negative opplevelser.

Annonse

jeg lå på post operativ og skreik i timesvis etter keisersnitt! fikk selvfølgelig smertestillende, men det var aldri nok. skikkelig vondt i 4-5 dager etterpå. det var helt jævlig, og jeg håper å føde vanlig nå.

Jeg grein hver gang jeg måtte på toalettet i flere uker etter min vaginale fødsel som endte med totalruptur.

Tror jeg foretrekker 4-5 dager med smerter etter et KS enn å ha så store smerter som jeg hadde så lenge som jeg hadde det pluss et underliv som ikke fungerer som det skal som følge av revningen.

Håper jeg er heldigere med keisersnittet jeg skal ta, og det tør jeg å vedde på at jeg kommer til å være.

"Ingen må tro keisersnitt er en enkel løsning."

Syns utsagnet er ganske korrekt, jeg. Føler at det er mange som tror ks er veldig enkelt, men de fleste jeg kjenner som har hatt ks (inkludert meg selv) følte slett ikke at det hverken var en lett avgjørelse eller enkelt i seg selv. Og det til tross for at jeg hadde et "enkelt" ks uten en eneste komplikasjon.

For min del var heller ikke keisersnitt noen enkel løsning, Har prøvd begge deler riktig nok uten noen komplikasjoner med det ene eller det andre. Men er ikke i tvil om att jeg heller vil føde vaginalt igjen i stedet for og ta keisersnitt!! Jeg skjønner ikke de som på død og liv vil ta keisersnitt uten og hvertfall prøvd vaginal fødsel først. Men jeg skjønner jo selfølgelig de som har fått nærmest ødelagt underlivet sitt osv. Men håper INGEN tror att det er en enkel løsning å ta keisersnitt, da er de ikke mye smarte!!!

Det er greit at det står at KS er ingen lett løsning, men at det står at det beste for mor å barn er å føde vaginalt er utroig teit å skrive på denne siden.

Det er ikke det beste for mor og barn i mange tilfeller.

Nei, det er greit nok, men i det aller fleste tilfeller der det ikke er noe medisinsk grunnlag for att ikke vaginal fødsel kan gjennomføres, så er det desidert best for mor og barn og ha en vaginal fødsel. ca 15 prosent tar keisersnitt, og de resterende 85 prosentene føder vaginalt. Statistikkene viser att det er bare en liten brøkdel av de fødende som får store skader i underlivet. Att du får f.eks en infeksjon i keisersnittsåret, er mye mer sansynlig eller att du vil oppleve en totalruptur. Men for all del, noen er uheldige med vaginal fødsel, og for enkelte er keisersnittt eneste utvei, men de som ønsker keisersnitt uten og ha prøvd fødsel først, det kan jeg ikke forstå. Skjønner ikke hvordan det kan gå ann og ha angst over noe som en aldri har opplevd før, og ikke kan vite hvordan blir!? er det smertene som skremmer? de slipper en ikke unna uansett. Noen velger og ha dem i noen timer, og noen velger frivillig og ha dem i opptil noen uker!? Og skal også kreve forståelse for noe de gjør uten medisinsk grunnlag?? Forstå det den som kan!!

Annonse

Jeg synes det er betenkelig at til tross for at andelen KS som blir utført er større enn tidlgere, så stiger antallet av de som får totaltuptur under vaginal fødsel. Og da kan jeg også nevne at det er store mørketall da 4 av 5 unnlater å oppsøke hjelp dersom skaden ikke ble oppdaget rett etter fødselen.

Det er kanskje større sjanse for å få en infekjson i keisersnittsåret enn å få en totalruptur, men det er til gjengjeld langt mer alvorlig og vanskligere å fikse en totalruptur enn en infeksjon i et sår.

At enkelte ikke klarer å skjønne hvordan en kan ha angst for noe en ikke har gjort før, viser vel bare at disse "enkelte" ikke klarer å sette seg inn i en annen person sin situasjon. Det snakkes om "medisinsk grunnlag" og da høres det ut som de mener kun fysisk medisinsk grunnlag, og ikke psykisk. Dette blir for snevert...Du har de med en bakgrunn hvor de har opplevd overgrep, du har de som tidligere har opplevd en traumatisk fødsel, du har de som er livredde for å revne og få underlivet sitt ødelagt. Alle disse grunnene er like gode som at f.eks bekkenet er for smalt.

Men her nevner du jo ting som er vesentlig for og få keisersnitt! Overgrep, traumatisk fødsel. Dette er jo grunner som gjør att keisersnitt muligens er det beste alternative. Men de som bare ikke har lyst, det syns jeg er en dårlig unnskyldning! For det er nok av de som "bare" ikke har lyst på de vondterene som følger med en vaginal fødsel! sjansen for og krasje i trafikken er mye større en å få en alvorlig ruptur! Av alle de tusen som føder, er det ca 3000 av disse som får skader som er varige, resten er litt sying som alle må regne med! Må bare si det også, att viss det er så store mørketall på kvinner som ikke oppsøker hjelp, så kan jeg umulig tro att problemet kan være så stort, for uansett om det er ett ømtålig tema, så tar en det opp med legen viss problemene er store nok. Hvem er ikke redd for fødsel? Har aldri møtt noen som akkurat har gledet seg! jeg mener att en bør hvertfall prøve å føde vaginalt første gang, viss selfølgelig ikke det er veldig gode grunner for og ikke gjenomføre vaginal fødsel da! Uansett så er det viktigste att BARNET får det godt. Må ikke glemme BARNET opp i alle tankene som svirrer rundt en fødsel, det er tross alt TO som skal ha det bra, ikke bare MOR!!!

Det er ikke noen fare for barnet om det blir forløst med KS.

KS blir utført så nær termin som mulig for at lungene skal være så modne som mulig.

De startproblemene i forhold til pustevansker pga fostervannet er som oftest forbigående.

I en del tilfeller det det best også for barnet å bli tatt med KS fordi mor har angst og får panikk under riene og babyen får ikke nok oksygen.

Dette med mørketall i forhold til plager etter ruptur vet vi er tilfelle, og grunnen er at det er så tabubelagt og mange kvinner lærer seg derfor bare til å leve med plagene. De har ofte lite kunnskap om følgene etter totalruptur som ikke er blitt sydd ordentlig og håper derfor at det vil bli bedre etterhvert., noe det aldri blir.

Så jo det at 4 av 5 unnlater å oppsøke hjelp etter plager i forbindelse med ruptur, stemmer nok. Legestanden hadde ikke påstått dette om det ikke hadde vært hold i påstanden via undersøkelser og statestikker.

De fleste er vel i mer eller mindre rad litt redde før fødselen, men det er forskjell på å være litt redd og det å ha fødselsangst.

Angsten for å få ødelagt underlivet er høyst reel, og jeg skjønner godt de som ikke er villige til å ta den sjansen. Jeg tok sjansen og fødte selv om jeg var redd for å revne, og jeg er en av de som fikk totalruptur.

Til anonym her oppe: jeg bare lurer, mener du at alle burde få tilbud om KS pga sjansen for å få totalruptur? (Jeg er ikke anonym fra enda lenger oppe altså :) Jeg bare lurer på hvordan du ser på dette. Jeg skjønner at du er fortvilet fordi du fikk totalruptur og mener at KS hadde vært best for deg når man ser i etterkant. Men mener du at alle bør føde med KS, også første gang? Virker som om det er det du prøver å si, så jeg bare spør :)

Nei jeg mener ikke at alle bør ta KS, men jeg mener at de som virkelig har angst for f.eks å få totalruptur burde få innvilget KS uten å møte slik motstand som mange gjør i dag.

De aller fleste føder vaginalt, og majoriteten av de som tar planlagte KS (uten at det foreligger en fysisk grunn) gjør det på grunn av tidligere negative opplevelser ved vaginal fødsel. Det er ikke mange av de planlagte KS som gjøres på førstegangsfødende.

Jeg er for at kvinner skal kunne velge forløsningsmetode selv så lenge de er velinformert om komplikajsonsfaren og ikke er av oppfatning av at KS er en "enkel løsning". Å si at det er skadelig for babyer å bli forløst med KS holder ikke vann. Jeg vil tro at om en ser på fødselsskader hos babyer ved vaginale fødsler og sammenligner med fødselsskader/komplikajoner hos babyer forløst ved KS, så vil en se at det er alvorligere komplikasjoner ved vaginal forløsning enn ved KS når komplikasjonene først inntreffer..

En kommentar til deg som nevnte dette med at det er større sjanse for å omkomme i en traffikkulykke enn å oppleve å få en totalruptur:

en kjører bil så og si hver dag, så klart er det større sjanse for å havne i en ulykke da. En føder i gjennomsnitt 2 ganger i løpet av livet sitt, og med det i tankene så er det større sjanse for å oppleve en totalruptur enn å omkomme i trafikken.

Alle fagfolk konkluderer med at antall kvinner sm får totalruptur under vaginal fødsel er for høy i Norge. Vi topper statestikken når vi sammenligner oss med land det er naturlig å sammenligne oss med.

Jeg angrer på at jeg fødte vaginalt fordi jeg fikk denne skaden. jeg hadde nok ikke angret så til de grader dersom jeg ikke hadde fått den skaden. men utenom skaden så var fødselen forferdelig i seg selv, så hadde jeg skrudd tiden tilbake og valgt, hadde jeg valgt KS.

Men veldig mange vaginale fødsler går veldig greit, og det er ko også det de aller fleste gjennomgår. Å ta KS vil for svært mange være noe en helst vil slippe fordi det er en operasjon og i en del tilfeller vil det ta enger tid å komme seg etterpå. Det jeg ville poengtere var at for de som har fødselsangst av ulike grunner, så burde KS være lettere å innvilge.

Ok, jeg skjønner. Jeg ble nemlig litt forvirret av det du skrev. Ut fra din tenkemåte da har du fødselsangst. Men jeg tenker at du heller har en realistisk bekymring/redsel enn det de fleste kaller for fødselsangst, som er heller en slags panikkangst for fødsel. Mange førstegangsfødende søker KS på fødselsangst fordi de er redde for å bæsje under fødselen eller miste kontroll under rieene (og eventuelt redd for å ødelegge underlivet). Det er noe helt annet enn å være i din situasjon. Førstegangsfødende som er redde for å ødelegge underlivet sitt har like stor sjanse for å ødelegge underlivet 8eller ikke) enn hvem som helst annen uten angst. De med skader fra før har en sjanse for at det skal bli verre, og selvklart burde de få innvilget KS. Men når det gjelder førstegangsfødende med fødselsangst da mener jeg at helsevesenet enten må åpne opp for at ALLE skal kunne føde med KS eller at de ser på hva som er medisinsk (fysisk) nødvendig. Jeg kjenner noen som "bare ikke hadde lyst" til å føde vaginalt og fortalte at hun hadde fødselsangst. Hun fikk innvilget KS. Jeg mener at da burde de åpne opp for at alle får KS om de ønsker det. Ellers så blir det dem som kan snakke best for seg som får KS ved førstegangsfødsel, og oss mer "beskjedne sjeler" som manner oss opp for å føde vaginalt må få alle skadene.

Nei jeg har/hadde ikke fødselangst, men jeg snakker på vegne av de som har fødselsangst. Å være redd for å drite på seg eller smerter er vel de aller fleste, men de gjennomfører en fødsel for det om. En får jo tilbud om klyster og en kan få smertestillende så det burde kanskje være det minste å bekymre seg for tenker jeg. Men samtidig så er jo ikke jeg inni hodene deres og kan kjenne på hvor dypt denne redselen ligger.

Men angående det å være redd for underlivet sitt så har jeg stor forståelse for de som er redd for dette selv om de ikke har en totalruptur fra før, for dette kan gi plager som en aldri blir kvitt og gjøre at en blir sosialt handikappet.

Ja det er dessverre slik at de som roper høyest blir hørt, slik er det på alle arenaer i samfunnet. Jeg er for at alle gravide bør kunne få velge hvordan de vil føde så fremt de er velinfomert og at det ikke er medisinske grunner som ligger til grunn for at det ikke er mulig å gjennomføre en av de to måtene å få barn på.

Jeg skulle ønske at jeg ikke hadde en negativ fødselsopplevelse bak meg og ikke hadde fått en totalruptur, for det er veldig vondt å lese om alle de som har hatt "rosenrøde" fødsler og som har et normaltfungernde underliv.

fortsettelse:

som vinkler det slik at de som tar KS er egoistiske og feige.

Jeg har ikke det minste lyst å ta KS, og jeg har ikke det minste lyst å føde vaginalt. Men jeg ønsker et barn til, så da må jeg velge det som blir best av de to.

Da synes jeg det er så teit av JM Siri å skrive det hun skriver i forhold til "det beste for barn og mor er å føde vaginalt". Det er med å skaper slyldsfølelse hos kvinner som "ikke vet bedre". Og det er ingen tjent med.

hei .kan ikke bare man bare la mor få lov til å bestemme over egen kropp om hun vil føde vanlig eller ks hvorfor skal andre dømme eller fortelle hva som er det beste!!! mener dette er en privat sak jeg!!! så lenge det ikke går utover barnets liv og helse.. folk skal hele tiden ha en mening, og blande seg oppi hva andre gjør!! jeg har både født vanlig og tatt ks, ingen skrekk historier og fortelle.. måtte ta ks sist pga reptur, ks gikk kjempe fint og hadde svært lite smerte..

Til deg her oppe:, nei mor får ikke lov til å bestemme over egen kropp, svaret er at ingen får lov til å bestemme selv, det er legen som gjør det. Beklager men slik er det bestemt av norkse politikere.

Jeg tror uansett hvor lang denne diskusjonen blir, så er det noen som er imot og for! Vi er alle forskjellig både i kropp og sinn å det tror jeg bare vi må godta. Jeg er en som bare har måttet infunnet meg med att min kropp er ikke skapt for og føde vaginalt selv om mitt hode er. Etter første akutte keisersnitt så hadde jeg veldig vondt for og godta att jeg ikke kunne føde som "alle" andre! Nektet og ta keisersnitt frem til siste slutt med nummer to, for jeg hadde ett håp om att jeg alikevel skulle kunne klare en fødsel, men gikk til slutt med på å ta keisersnitt. Nå skal jeg ha nummer 3 i februar/Mars med keisersnitt. Denne gangen har jeg vært forberedt på det hele tiden å det har hjulpet meg i dette svangerskapet. Har liksom vært mye roligere nå når jeg har godtatt det som det er. Så jeg kan på mange måter skjønne de som har fødselsangst, for og gå ett helt svangerskap og gå å grue seg til barnet skal komme er ikke godt. Om en gruer seg til fødsel eller KS. Uansett lykke til jenter:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...