GÃ¥ til innhold

Nakkefold; hjertefeil uten kromosomfeil?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med hjertefeil etter å ha oppdaget fortykket nakkefold på UL? Jeg fikk svar på morkakeprøve i dag, og det er ihvertfall ikke trisomi 13, 18 eller 21. Det kan jo være en annen/ mer sjelden kromosomfeil, tiden vil vise. Jeg forsto det også slik på legene at det også generelt er økt sjans for hjertefeil, også uavhengig av kromosomfeil, når man finner stor nakkefold på UL. Men er dette vanlig? Noen som har noe å dele? Heldigvis de ikke funnet hjertefeil så langt, heller ikke andre feil på fosteret på UL. Er 15 uker nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stor var nakkefolden? Det er også viktig å vite at alle fostere har en nakkefold, har faktisk hørt at det ikke er helt bra og ikke ha noe nakkefold...-Uansett, det er tykkelsen på folden som justerer risikoen i fht at noe ikke stemmet.....

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

Vi fikk beskjed om nakkefold på 3,7 - 4 mm. Duo testen kom ut med resultat 1:3000 - og er ansett som svært lav risiko stod det. Jeg er 35 år.

Nå har jeg 2,5 uker til termin - og har vært på 3D ultralyd - og babyen ser kjempe fin og søt ut. :-) Det er en gutt. Han har ikke skjeve øyne - og alle vitale organer er normal, inkl hjerte - og han ser normal ut. Jeg har slått meg til ro med at han nok er frisk. Han sparker og er aktiv, så han har hverken ryggmarksbrokk eller noe annet som man kan merke i allefall :-) Vi hadde en grusom tid før resultatet forelå - men bestemte oss for å beholde det om det skulle vise seg å ha cromosomfeil. Men nå gleder vi oss til å få ham - og uansett - kommer han til å være ønsket :-)

Legene kan ikke se noe galt med hverken nyrer, lever, hjerte eller andre ting. Vi satser på at han er frisk. :-)

Skal skrive her om noen uker når han er født :-)

Skrevet

SÃ¥ fint, da er du sikkert beroligget.

Jeg var på ordinær UL på sykehuset i dag, de kikket jo på alt, og alle organer og så helt normale ut, Så jeg må jo bare stole på det. merker at jeg denne gangen synes det er vanskeligere å glede meg over graviditeten... Mn nå kan jeg vel begynne å glede meg, er snart 18 uker. Godt å høre at det har gått bra med andre ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...