Gå til innhold

Hvorfor ikke fullamme i seks måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå, pga. oppdagelser i nyere studier fra blant annet USA, anbefalt å fullamme i seks måneder og først da starte å introdusere litt mat, eksempelvis grøt og banan. Dere som velger å gi mat før dette, hvorfor gjør dere det når man nå har funnet ut at det beste for barnet er å vente?

(Vennligst se på dette innlegget som en nysgjerrig forespørsel, ikke et angrep)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det fordi jeg slet med å ha nok mat, så jeg begynte først med en skje grøt pr 100ml morsmelk, så gikk jeg over til tillegg, og lengre enn det har jeg ikke kommet, hun er bare 4,5 mnd. Nå skal det presiseres at hun kun får det en gang i døgnet, etter kveldsstellet for det er da jeg har minst melk.

Min HS (og Gudmoren min som også er HS) sa at man burde begynne sånn smått med å gi litt forskjellig for det er da de er mest nysgjerrige på mat (selvfølgelig forskjellig fra barn til barn, hvis folk skal pirke i det jeg sier nå) og at hvis man venter for lenge kan det gi motsatt utslag og rett og slett gjøre dem uinteressert i mat når de får pupp.

Når det er sagt, er begge HSene her enig i at barnet skal fullammes til 6mnd, men at man bør begynne kjempesmått bare sånn at de får trent tunga, forskjellige konsistenser osv osv.

Jeg vil veldig gjerne se den studien du referrer til, for det finnes 1294729 millioner undersøkelser som alle viser forskjellige ting.

Skrevet

Det er klart det blir noe annet når man ikke har nok mat, det sier seg selv, selv om mme burde være bedre løsning enn grøt.

Veldig rart at begge hs sier fullamme men samtidig at man skal gi litt mat for å smake. Da er det jo ikke fullamming...

Jeg viser ikke til en studie, heller ikke til 1294729 millioner forskjellige, men til studier som har ført til at det nå er bred enighet nasjonalt og internasjonalt om at fullamming i seks måneder er det beste for barnet. Det er jo derfor bl.a. helsedirektoratet, american academy of pediatrics, american academy of family physicians og verdens helseorganisasjon anbefaler det. Det eneste som er synd er at det blir mer stress og press for de som ikke får til ammingen, men vi får håpe det blir mer forståelse for det fremover.

Skrevet

Hei!

Jeg er ammehjelper.

Det som sies fra helsedirektoratet er at man anbefaler fullamming til 6mnd, om ikke:

Man ikke har nok vektoppgang etter tiltak (øking, pumping), da er tillegget mme før 4mnd og fast føde ette 4mnd,

Om barnet har en ekstrem interesse for mat (da kan man forsøke vel utvalgte smaksprøver).

Skrevet

Det er jo fortsatt fullamming om babyen får bittelitt attåt. Sålenge alle måltider er morsmelk, så har jo smaksprøver ingenting å si om det er fullamming eller ikke.

Hadde det vært hele måltider, ville det ikke vært fullamming lengre.

Mme er ikke alltid bedre løsning enn velling, grøt eller tillegg, som expat sier her under meg.

Jeg vil si at jeg fortsatt fullammer, selv om ett måltid består av tillegg, rett og slett fordi jeg ammer 10 andre ganger i døgnet. Jeg kunne helt sikkert kun ammet henne, men å miste alt håret mitt etter å ha mistet 80% av det, det gidder jeg ikke. Jeg er også alene, student og trenger den lille søvnen jeg får. Da er 4 ukers økeperiode helt for jævlig.

Skrevet

Fordi barna ikke er fornøyd med morsmelk. Derfor startet jeg med et par skjeer grøt ved 4 mnd alder i stedet for mme. Han fikk jo like mye brystmelk for det. Blandet grøten med morsmelk. Det er jo ikke sånn at de spiser store talerkner med grøt.

Da han var 6 mnd begynte vi med litt grøt på morgenen også...... også gikk det gradvis oppover.

gutten min er nå 1 år og 9 mnd. Får fremdeles litt brystmelk han.

Skrevet

datteren min er 2 mnd nå... den 13=) mitt mål er og fullamme i 6 mnd. noen klarer det vell ikke pga det er ikke tilstrekkelig nok mat for barnet.. hå¨per jeg har det.. får vente og se=) man kan ikke gjøre feil med ditt eget barn er min mening...

Skrevet

Jeg begynte med litt grøt på kvelden rett før han fyllte 4 mnd.. Dette pga av han var våken MASSE om natta.. Nå er han bare våken ca 1-2 ganger pr natt (på 12 timer) og det er bare med en spiseskje grøtpulver.. Så derfor begynte jeg.. Ammer ellers (bortsett fra da det er litt puppenekt, da han får mme)

Skrevet

jeg startet med grøt blandet med morsmelk da velsa ble 4 måneder.

Jeg hadde nok melk og melka var vel mer fløte og hadde egentlig ikke problemer med henne under ammingen, men hun slet med å holde melken ned og gulpet opp det meste...De første månedene la hun godt på seg, det var utrolig fet melk=) men da hun ble 3 måneder var ikke vektoppganget like bra som den hadde vært. Jeg ble jo selvsagt bekymret for dette og spurte etter råd her inne, på BIM, blandt venner og kjente, lege og helsestasjonen. Det gikk en måned før jeg turte å starte med grøt, det står jo ikke 4 måneder på pakka for spøk heller. Etter å ha hørt på flere råd så startet jeg forsiktig med litt maisgrøt blandet med masse morsmelk, og fra den dagen så begynte vesla å legge på seg mye mer enn de forrige 4 månedene.

Jeg ønsket å fullamme(i og med at noen sier man ikke gjør det hvis man har startet med grøt), men jeg ble selv anbefalt å erstatte flest mulig måltider med fast føde siden hun ikke klarte å holde så mye melk nede.

Hun ville ikke ha mer melk av meg da hun ble 6 måneder, og da er det ikke så mye mer å gjøre med den saken.

Skrevet

noen barn utvikler seg reaskere og får ikke all næring de trenger gjennom ammin når de er 4-6 mnd:)

Skrevet

Ett ord: Søvnmangel!

Jeg hadde masse melk, ungene la på seg det de trengte og enda litt. Men de sov aldri mer enn etpar timer i slengen! Så begge to fikk grøt ved 4 mnd alder. Et desperat forsøk. Nå viste det seg i ettertid at ingen av dem begynte å sove mer av grøt. er vel sånn 50/50 sjanse for akkurat det... Men det kan man jo aldri vite. Selv om de ikke sov noe bedre, visste vi nå at han måtte være mett om kveldene, at han ikke trengte pupp igjen etter etpar timer. Det gjorde at vi kunne la han skrike litt mellom måltidene og kunne dra tiden ut. Med storebror kom vi liksom aldri ut av dårlig søvnrytme uansett. Men det hadde nok litt å gjøre med at han var førstemann og mammahjertet var nok ekstra mykt..hehe..

Med lillebror hjalp det oss endel. Han var også veldig interessert i mat. Han studerte oss når vi spiste og ville tydelig delta. Da han var seks mnd begynte han å spise brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...