Piipii Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Kan noen hjelpe meg litt her, har lyst til å lage pai, men har aldri gjort det før:) Har hørt man kjøper ferdig paibunner, men hvordan oh hva gjør man med fyllet?
Stolt mamma Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Jeg kjøper butterdeig på butikken (ligger i frysedisken). Tiner opp 3-4 planer av disse og klemmer ut i formen. som fyll skjærer jeg opp skinke, løk, purreløk og hvitløk.. evt noe annet godt jeg har.. Blander 3 egg, 3dl melk, salt og peppper. Legger fyllet oppå paideigen og tømmer over eggeblandingen. Har på ost på toppen. Stekes på 200-225grader i ca 45 min.. (til eggene har stivnet) Kjempegodt Serverer med salat og rundstykker feks...
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Du kan kjøpe ferdig maizenna paibunn, men den er ikke like god som hjemmelaga, og litt vanskeligere å jobbe med. 3-4 dl hvetemel 75 g smelta smør litt salt, vann og olje. Jobb dette sammen mens smøret er lunka, da blir det lettere å trykke ut deigen i paiformen. Prøv deg frem med vann og olje ettersom hvor myk eller tørr deig du foretrekker. Prikk deigen med en gaffel, forstekes ca 10 min 150 grader. Forslag til fyll: Spinat (boks, sil av vann) Tomatskiver Hvitløk! Blåmuggost, skinke, brokkoli, valnøtter Skinkebiter Champignon i skiver Purre i skiver Eggestand som helles over fyllet: 3 dl matfløte, 3 egg, revet ost, vispes sammen. Stekes ca 30 minutter 180 grader til eggestanden har stivnet. Lykke til:-)
Supermamm Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Jeg lager paibunn selv med 60 g smør, 2 dl hvetemel som du smuldrer sammen og har oppi 100 g cottage cheese. Steker paibunnen i ca 10 min på 200 grader. Ha oppi f. eks litt skinkebiter, strimlet paprika, litt forhåndstrukket brokkoli i biter og litt purre eller løk. Revet ost over og en eggeblanding med 2 egg, 2 dl melk, 1 ts salt og 1 ts pepper. Stekes i 30 min på 200 grader. Nam nam, hadde vi til middag igår med salat til: )
*Rutletutt* Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Jeg har en knallgog skinkepai jeg pleier å lage. Alle som har smakt den har gitt meg masse skryt;o) Enkel å lage er den også. Bunn: 150g smør 200g hvetemel 3 ss vann Smuldre smøret sammen med mel og vann til en smidig deig. Smør og strø mel i en paibunn og trykk ut deigen. Prikk med en gaffel og pensle med litt vispet egg. Stekes på 170grader midt i ovnen i 15 min. Fyll: 3-4 egg 2dl melk en pk kokt skinke gressløk salt pepper revet ost Pisk sammen egg og melk. Ha i litt hakket gressløk, salt og pepper. Kutt skinke i biter og ha oppi. Rasp ost og ha i røren til den blir litt tykk. Ha røren oppå paibunnen og stek i ca 30-45 min på 200 grader midt i ovnen. (du ser når den er ferdig). Serveres med salat.
Kaffemocca Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Ville bare si at det er veldig godt med kylling i pai også=) Vi pleier ofte å ha biter av kyllingfile, rødløk, mais og bacon i, det blir godt! Også som de over her skriver 3 dl melk/fløt, 3 egg og krydder etter smak.
mamamamamamama Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 kjøper maizena paimel. TACO PAI 1 kjøttdeig 1pk taco krydder en boks hakka hermetiske tomater litt hvetemel viss fyllet det blir for flytende Revet ost på toppen 200 grader i ca 25 minutt Pleier å forsteke bunnen i ca 5 min på 200 grader
Piipii Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2008 Å nå blir det pai til helgen:) Tusen takk folkens:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå