Gå til innhold

tette melkeganger og brystbetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært plaget med tette melkeganger flere ganger men har klart å stoppe det ved å ta paracet, sove og amme ofte.

Men denne gangen har det vart i 5 dager. Var på legevakten i natt fordi jeg begynte å få frysninger. (Har hatt feber på ca 38,5 i 3 dager).

Legen tok crp som viste 38 og han sa det var en moderat betennelse. Ettersom lille snuppa mi har kolikk har jeg ikke villet ta penecelinkur før jeg må for da blir det enda mer magevondt for henne stakkars. Legen sa jeg kunne prøve nesesprayen Syntocinon i første omgang og gå over til penecelin dersom det ikke hjelper.

Hvor lenge skal jeg ta sjansen på å ikke ta penecelin?? Puppen er rød, varm og har flere kuler som gjør vondt. Men almentilstanden min er grei så lenge jeg bruker paracet+ibuprofen.

Er det noen som har hatt tette melkeganger\brystbetennelse over så lang tid som jeg

(5 dager) og som klarte å bli bra uten medisin??

Hva var det som hjalp??

Har prøvd varme bad, pumpe, varmepute, amme te, amme ofte, gå uten bh, skitfte ammestilling......

Kjempe takknemlig for alle svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg strever selv med det samme, det har i tillegg utviklet seg til brystabcsess. Har ikke hatt nedsatt allmenn tilstand eller feber - og jeg forstod litt pga det ikke alvoret. Går på antibiotika, gutten min har det fint.

Hva med å ta antibiotika og gi barnet mme en periode? Viktig for barnet at mor er frisk.

Skrevet

Jeg ville startet med penicillin hvis jeg var deg, før det utvikler seg til abscess, det gjorde det nemlig på meg. Prøvde først alle mulige andre ting, bl.a. Syntocinon, ibux, varme bad, pumpe osv. Min baby reagerte ikke på penicillin, det er visstnok minimal overgang til morsmelken.

Skrevet

Jeg hadde det samme selv igår, utrolig vondt :S

Masserte puppene og de klumpene, det var vondt å gjøre det, men er så mye bedre idag, klarte å åpne melke gangene.

Bruk babyolje og masser fra opperst til nederst av puppen og prøv og klem ut betennelsen

Skrevet

har ei lita jente som blir 4 uker i morra, og i går fikk jeg brystbetennelse nr 3. Bare 2 dager etter endt penicillinkur.... Så nå har jeg fått en 2 ukerskur i håp om at det skal hjelpe. Jenta reagerer ikke på penicillinen som jeg kan se...

Men jeg vurderer nå sterkt å slutte å amme, og heller gå over til mme. Har en gutt på 2 år som også krever sitt, og det går rett og slett ikke at mamma ligger utslått med høy feber og verk i kroppen hver eneste uke.. Det er et lite nederlag for meg da, siden jeg amma forrige mann til han ble nesten året, uten en enseste betennelse....

Skrevet

Til Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt

Hvilken type penicilin har du fått og har det tatt prøve av melken?

Jeg har hørt at man må ta 10-dagers kur med penicilin og at det er viktig at du får rett type pencilin hvis det for eksempel er gule stafyliokokker. Ikke alle allmennleger kan nok om dette. Har selv fått feil, men er nå på rett type: "Diclocil" i mitt tilfelle.

Jeg synes ikke du skal tenke på det som et nederlag hvis du velger å slutte å amme. Du er en like god mor for det. Man må velge det som passer ut fra et helhetlig syn.

Skrevet

Hallo

Du det blir ikkje verre med kolikken til den lille!!Min hadde skikkelig kolikk, og han reagerte ikkje på det. Eg trur det at når du har hatt det så lenge, så er det lurt å ta kur. Eg har forresten hatt tette mjelkeganger ein utall ganger!!!Men heldigvis berre to bb i den perioden. Men viktig å massere og pumpe.

Skrevet

Takk for svar, anonym kl 16.33!

Har kun fått den standard penicillinen, Apocillin 660 mg, men første kuren var bare en vanlig 7 dagerskur. Har nå fått 14 dagers kur. De tok en sånn prøve med en q-tip fra brystvorta med litt melk i, som de sender inn i en sånn liten beholder, men det er det eneste. Denne gangen fikk jeg bare en ny resept via tlf...

Diclocil ja....hmm får høre med legen evt dersom det ikke virker denne gangen heller...

Sånn i forhold til disse betennelsene som stadig kommer tilbake, så hadde jeg nok antagelig blitt en bedre mor dersom jeg slutter å amme. Ligger jo bare i en feberdøs med nærmere 40 i feber og verk i hele kroppen. Fungerer ikke i det hele tatt....

Skal ha meg en prat med helsesøster i morra, tror jeg, og så legge en liten plan i forhold til om kuren virker denne gangen. Hvis ikke så blir det nok mme på oss fremover =0)

Skrevet

Ja jeg har!!!! har vært gjennom ganks emange runder som du beskriver, den lengsta varte vel innpå en uke..

pumpe/ amme TOMT hver 2. time på dag og hver 3. time om natten. Varme omsalg på klumpene før amming/ pumping og nesespry for å booste utdrivin, gjerne flere ganger i løpet av pumingen/ammingen, du skal ha mange utdrivingsreflekser får å få til å tømme. Når klumper og smerte er borte kan du puste ut!!

Har du en tålmodig baby så pumpe litt først og legge til for å la barnet tømme, ingen tømmer et bryst så godt som en baby, prøv å få til haken mot der klumpene er, det gjør underverker!

Skrevet

Tusen takk for mange svar.

Trollet66 du skriver man kan ta nesesprayen flere ganger under amming\pumping. Er du sikker på at det ikke blir overdosering da?? Hvis ikke skal jeg desidert prøve det for når jeg pumper kommer det først ut melk også stopper det liksom helt opp. Så jeg får jo aldri tømt puppen ordentlig.

Dere skriver noe om abscess. Hva er det og når merker man at det har blitt abscess. Jeg spurte legen om hva som kunne skje dersom jeg ikke tok penecelin og han sa det eneste som kunne skje i aller aller verste tilfelle var at betennelsen gikk over i blodet. Han sa ingenting om abscesser??

Jeg har en gutt på 2 år som også hadde kolikk. Jeg fikk penecelin for brystbetennelse pga staflykokker da han var 2 måneder og han fikk kjempevondt i magen med diare. Det er derfor jeg absolutt ikke vil utsette lille frøkena for mere vondt.

Nå har jeg ikke så vondt i puppen men det er en stor hoven klump og huden er rød. Er betennelsen på tilbaketur da eller har det blitt til sånn abscess som dere skriver om?? Hva gjør jeg da???

Skrevet

Her kan du lese om kjennetegn på abscess:

http://www.rikshospitalet.no/iKnowBase/Content/409731/Medisinske%20brystkomplikasjoner%20ved%20amming.pdf

Jeg oppdaget min abscess ved at penicillinen (diclocil) ikke virket og at ingen tiltak gjorde at kulen forsvant. Brystet var steinhardt, rødt og hovent, og huden begynte å flasse av. Man må ta UL for å påvise evt abscess, og den må da dreneres.

Skrevet

Tusen takk for linken anonym. Den var kjempebra og forklart mye av det jeg lurte på.

Det som sto om abscess der var at det oppstår kun ved bakteriell masitt????????

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg ikke har bakteriell masitt fordi jeg har ingen sår eller puss på brystvorta.

Jeg tror jeg fikk tette melkeganger fordi lille snuppa plutselig begynte å sove fra 3-6 timer i strekk på natta etter å ha våknet hver time i 1 ukes tid. Så jeg tror at melka rett og slett bare hopet seg opp og forårskaket klumpene???

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor klumpen da ikke forsvinner snart. Har jo som sagt holdt på med dette i

5 dager nå. Og hvis det ikke kan være abscess hva er det da??

Skrevet

Hallo igjen

Vist du har det likt som meg, så kan det være kronglete mjelkeganger, og då er det lett for at det kan tette seg i "svingene". Og det oppstår ofte avleiringer av fettet i mjelka, som tetter igjen ein mjelkegang.Eg for min del hadde nok i tillegg arrvev etter tidligere bb og.Dersom antibiotika skal virke, så er det ein bakteriell infeksjon du har. Men absess skal nok litt til for å få, sjølv om det nok kan variere litt. Dette kan de sjekke med ul av brystet ditt.Diclocil er eit breispektra antibiotika, som ein bør få ved gjentakande bb. Men flott at de har tatt prøve.Då vil de kunne sjå kva type bakterier de har med å gjere. For min del så hjalp ikkje apocilin meg den gangen eg fekk bb første gangen, då måtte eg ha Diclocil. Uten så kom det berre igjen. Lykke til, og ja dersom det blir berre styr for deg, så er det bedre du gir deg med amminga. Det måtte eg den gangen der. Lykke til,veit kor trasig det der er.Og det kan forresten være vondt ei heil stund etter medisinen er begynt å virke, før det slepper i brystet.For antibiotikaen i seg sjølv får ikkje opp de tette mjelkekanalene. Men om du klarer å slappe av, så vil det ofte kunne sleppe pga det og.

Skrevet

Et godt råd til dere som, er plaget med tette melkeganger:

Prøv lecitin fra Helskosten. Gjorde underverker her etter maaange mnd med tette ganger. Etter to dager var det bra og kom aldri tilbake.

Skrevet

Hei trollet66 og alle andre som var så snill og svare meg :)

Nå har den endeløse ammingen og pumpingen endelig gitt resultater. Jeg tror faktisk alt av klumper er borte :)

Jeg har gjort følgende:

*1500 mg lecitin morgen og kveld

*1 paracet+1ibux 3 g pr dag

*syntocinonspray før amming\pumping

*varmepute stort sett hele dagen

*amming\pumping hver 2 time dagtid\3 time natt

*varmt bad

*gå uten bh

*3 kopper ammete pr dag

*massere puppen ved amming\pumping

*og til slutt men ikke minst har jeg vært på 2 akupunkturbehandlinger

Det ble mye arbeid for å bli kvitt betennelsen men er kjempeglad jeg slapp unna penecelinkur.

Håper noe av dette kan hjelpe andre i samme situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...