Gå til innhold

Store og små nyfødte.


Bente Helen

Anbefalte innlegg

Hei

Kanskje noen som vet..? :-)

Jeg venter mitt tredje barn, og de to første var store babyer. Gutten min var 4400 og jenten min var 4500. Jeg er selv ikke stor. 1,65 og 52 kilo. Lurer på om jeg var i underkant av 3900 når jeg selv ble født. Far til mine to første barn er stor, men hadde lav fødselsvekt.

 

Min nåværende kjæreste som skal bli pappa til spiren min nå, er slank og helt vanlig høyde.

Jeg bare lurer på hva som bestemmer fødselsvekten? Er det genetisk? Jeg har et sunt kosthold og spiser normalt når jeg er gravid.

Ikke at det betyr så all verden, men det kan virke som at normalvekten på nyfødte ligger på rundt 3500.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg TROR en kan ta utgangspunkt i deres fødselsvekt, og ikke hvor lav,høy, tynn,tykk dere er nå. Jeg fødde en stor gutt. 4600 g, og selv er jeg 160 høy og 53 kg.Samboeren min er høy og har normal vekt, mens søsteren hans er veldig slank og gj.snittlig høy. De var begge store da de ble fødd. henholdsvis, 4500 og 4700. jeg og mine søsken er fødd for tidlig og har derfor mye mindre fødselsvekt. Så jeg skylder på hans familie for den store babyen:):) fødselen gikk veldig fint for det altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar.

Jeg vil nok også tro at det er litt genetisk dette med fødselsvekt. Mine fødsler gikk også veldig fint. Men med begge mine, så var jordmødrene så veldig overrasket over hvor store de var. Jeg følte det nesten unormalt.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine var 3500 og 3300 og faren var 1,92

Gutten min var 3870 og pappan er bare 172

Så høyde har ingen ting å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også ofte lurt på det samme. jenta mi var 4120 g og 53 cm, å når hun kom ble JM overasket. jeg trodde ikke det var normalt. ble litt redd for at jeg hadde spist for mye under graviditeten=) hihi, men det hadde jeg jo ikke. pappaen hadde stor fødselsvekt og er lang og kraftig bygd, så jeg skylder på han familie, de har alle stor fødselsvekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg også tenkt mye på. jeg og søstera mi veide 3400-3600 g, mens samboern min veide 4700 g og var 55 cm lang.. hans foreldre var også store ved fødsel. håper det er genetisk fra min side... vil ha en liten/normal baby. 4700 og 55 cm høres ut som er i største laget.. men men.. får vente å se. er nå ikke gravid enda heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Det er nok sikkert genetisk. Vi får leve i spenning til neste spire plopper ut:-)

Må jo innrømme at jeg blir litt misunnelig på de som føder små nusselige babyer som passer i str 52:-)

 

Det jeg også har tenkt på, er om det faktisk er lettere å føde små babyer enn store. Hva tror du? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datteren min var 4100 og 53 cm, så ikke akkurat en liten tulle. Men det var ikke noe vanskelig å føde henne (dvs. selve utdrivningsfasen gikk greit...før det tok det en evighet å få full åpning...men det har vel ikke noe med hennes størrelse å gjøre?)

 

JEg husker jeg så andres bittesmå beibier på sykehuset og tenkte at det var deilig at datteren min var så stor og robust. De små knøttene virket så tandre, nesten så man ikke turte å ta på dem.

 

Men det hadde ikke gjort noe hvis denne beibien blir litt mindre...ikke pga fødselen men fordi det var tungt å bære på henne de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som alt annet: en blandig mellom gener og mijløfaktorer. Kosthold og mors metabolisme har mye å si for vekten, men det har genene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye gener som spiller inn. Dette blir min første men jeg regner med den blir stor. Både min bestemor, min mor og min storesøster har fødd store barn. Bestemor fødte en på 6 kg mamma sin største jente var 4750 og min søsters største var 5,2 kg!! Min mann hadde også stor fødselsvekt, så dette blir spennende. Selv var jeg ca 4,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...