Gå til innhold

alene med ett funksjonshemmed barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg noen fler rettigheter enn vanlig aleneforeldre?

Jeg har søkt på hjelpestønad, men enda ikke fått svar, omsorgslønn sier dem at jeg ikke har krav på selv om mitt barn har en alvorlig funksjonshemning, grunnstønad har jeg ikke orket å fylle ut.. men dette er jo noe alle med funksjonshemmede barn kan søke om. men hva nå som jeg blir alene? er det noe annet??? hvordan skal vi klare oss :( ikke mulig i havet å jobbe 100 %

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få med i søknadene både på hjelpestønad og omsorgslønn at du har blitt alene nå- jeg vil tro at det kan bli tatt hensyn til i behandlingen av søknadene.

Ellers vil jeg tro du stiller sterkere til å få avlastning. Avlastning kan man også søke om å få i litt "alternative" former, som f.eks hjemmehjelp, dekket barnehage e.l.

Skrevet

Hei!

eg kjenner godt til situasjonen du er i. Eg er der sjølv, og har fått mange års erfaring med 2 barn med diverse diagnosar.

NAV trygd har opplysningsplikt i følge lova og sei skal kunne hjelpe deg med utfylling. har du støtte fra sosialetaten eller barnevernet, så kan dei hjelpe deg. Du kan jo kontakte dei om du ikkje har gjort det endå:)

Dei ytingane du kan ha rett på som aleine med barn er:

overgangsstønad:

denne er i hovedsak for 3 år, opp til minste barn er fylt 8 år. MEN her er unntak: får du innvilga hjelpestønad sats 3 eller 4, har du rett til å få utvida overgangsstønadstida (med 1 år av gangen) så lenge barnet har denne satsen på hjelpestønaden. I søknad skal du ta med at du er aleine og at du er hindra/delvis hindra i å forsørge dere gjennom vanlig full stilling ute.

Grunnstønad skal dekke ekstra utgifter du har i forbindelse med barnet sin funksjonshemming, som klesslitasje osv.

har du barnehage kan du søke om stønad til barnepass, som skal dekke 63% av utgiftene minus matpengar.

du har rett på barnetrygd for ein unge meir enn du har. og bidrag fra faren til ungen.

omsorgslønn er ikkje enkelt å få, men søk. får du avslag, så ankar du dette.

Du kan også søke om bustønad gjennom kommunen (husbanken). Her gjeld siste ligning som inntektsbevis eller om du har gått drastisk ned i inntekt sidan den, så kan dagens inntekt gjelde. men vær obs på at då kan barnetrygd, kontantstøtte osv telle med.

du kan også ha rett på helgeavlastning gjennom barnevern/sosialetat. dette blir betalt av desse etatene.

ein skal vere sterk for å klare alle oppgavene, men tenk at du gjere det for ungen din:)

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...