Gå til innhold

noen som har lest Doppler av Erlend Loe her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har i oppgave og skrive litt om teamet og kompsisjonen av Doppler, men ikke på mer en 2 sider. om noen vil lese og si hva de syns så hadde det vert supert :-)

Doppler av Erlend Loe.

Den norske romanforfatteren Erlend Loe ble født i Trondheim 24. mai i 1969. Han bor og arbeider i Oslo. I tillegg til å være romanforfatter er Loe oversetter og filmmanusforfatter. Tidligere har han jobbet på en psykiatrisk klinikk og vært freelancer i Screenwriters Oslo (et kontorfelleskap for manusforfattere). Erlend Loe ga ut Doppler i 2004.

Doppler står i opposisjon til alt av samfunnets normer og verdier, han prøver så godt han kan og melde seg ut av samfunnet. Dette gjør han ved å flytte ut i skogen og gjøre så lite som mulig, men Doppler har en egen evne til og trekke til seg folk og det blir etter hvert folksomt ute i skogen. Hovedpersonen snakker veldig mye om ”flinkhet” og påpeker all den negative påvikningen dette har på oss mennesker. Erlend Loe prøver her å formidle at vi må være kritiske til samfunnet vi lever i og den kulturarven vi er påtvunget og det er dette som er temaet i boken.

Bokas kapitler er delt inn i 7 måneder, fra november til mai, det er i denne perioden bokas handling foregår. Boka er skrevet retrospektivt, så det fortelles ofte om ting som har skjedd før bokas begynnelse. Disse historiene dukker ofte opp i Dopplers hodet som skrekkeksempler på hva flinkhet kan få folk til og gjøre.

Boken begynner in medias res med at hovedpersonen tar en elg av dage. Denne elgen har en kalv som knytter seg til Doppler. Doppler bruker en hel dag på og jage vekk elgen, men gir til slutt opp og bruker han som hodepute i stedet. Det er dette som er innledningen til boken.

Elgen får navnet Bongo etter Dopplers far som døde før bokens begynnelse. Det er farens død og et lite fall på sykkelen som gjør at hovedpersonen flytter ut i skogen.

Store deler av bokens hoveddel bruker han til å bygge enn totempel til ære for sin far. Han møter en rekke utfordringer på veien, som da han møter sin gravide kone på butikken og hun forteller at hun venter deres tredje barn. Hun forteller at om ikke Doppler har flyttet hjem igjen til termin som er i mai så er det slutt. Dette er det første høydepunktet i teksten. Doppler planlegger å være borte fra skogen innen den tid, men han må bare bli ferdig med totempælen først. Konens graviditet er en rød tråd igjennom fortellingen.

En annen av Dopplers utfordringer er eksempel høyremannens trussel om at han skal melde fra til skogeieren om at Doppler bor der. Høyremannen er en mann med navnet Bosse, men han blir alltid omtalt som høyremannen av Doppler. Når høyremannen kommer på besøk for andre gang skyter Doppler han i låret. Dette er etter min mening ett annet av bokens høydepunkter. Det ender med at høyremannen som på merkverdig vis ser opp til Doppler flytter ut i skogen og begynner på en totempel.

Boken har tre høydepunkter sånn jeg ser det. I tillegg til høyremannens litt brutale ankomst har vi det tredje høydepunktet når Doppler drar på tyveritokt til tyskerungen Düsseldorf som slår ned Doppler med en gigantisk Toblerone og binder han fast. Düsseldorf bygger en modellby av 2. verdenskrig, en tro kopi av hvordan det så ut den dagen faren hans dør. Doppler og Düsseldorf blir venner og når modellbyen er ferdig kommer Düsseldorf ofte på skogsbesøk til Doppler.

Avslutningen begynner med at totempælen blir ferdig 17. mai. Da blir også hans sønn født og svogeren til Doppler kommer opp i skogen og skyter Doppler med en bedøvelsespil og frakter han med seg til sykehuset. Dette er vendepunktet i teksten. Doppler får møte sitt nyfødte barn, Bjørnstjerne. Doppler binder så svogeren fast i vasken, ingen skal skyte han med bedøvelsespil ustraffet. Doppler og kona hans kommer til en slags forsoning med at Doppler og hans første sønn Gregus må ut i skogen; de er kallet.

Boken har en åpen slutt. De to siste setningene er ”to be continued” og ”inshallah”, som betyr: det kommer en oppfølger om gud vil. Disse to setningene har fått hver sin dobbelside i boken. Noe som gir en egen stemning, en tvil om at oppfølgeren kommer. For med Erlend Loe vet man aldri hva som vil skje, eller om det i det hele tatt vil skje noe.

Fortsetter under...

Skrevet

ingen som har lyst?

Skrevet

dytt

Skrevet

Kan ikke uttale meg så veldig for jeg vet ikke hvordan slikt skal skrives. Men syns d var bra og du fikk med hovedpunktene i boka, fikk meg til å huske boka(og jeg leste den i bakrus 1.nyttårsdag på terassen på Grand Canaria for 2 år siden) hehe

Kul bok:)

Lykke til!

Skrevet

En liten tilbakemelding fra meg, sånn ganske kjapt;

Teksten din har ein grei struktur, og du har fått fram de viktigste momentene på en bra måte. Du bør kanskje få med et eksempel fra boka på denne "flinkheten" som du refererer til (det er noen år siden jeg har lest boka, men er det det ordet som brukes i boka?).

Språklig ser dette stort sett bra ut, men du gjør noen og/å feil, samt at du bør gå gjennom hver enkelt setning og "renske" bort overflødige ord som gjør språket noe muntligpreget.

Forresten, så skriver Loe ofte om mennesker som opplever en eksistensiell krise- er det aktuelt for denne boka synes du?

Skrevet

takk for masse bra tilbakemeld :-) selvsakt burde jeg få med at erlend loe skriver om folk som opplever eksistensielle kriser og forklaring på flinkhet.

takk :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...