Gå til innhold

4,5 åring som bruker bleia som do.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.trenger litt hjelp her om dagen.er skikkelig fortvila da min gutt på 4,5 år må bruke bleia for å greie tisse eller bæsje.har aldri hørt om et slik tilfelle før og jeg begynner å bli skikkelig bekymra og redd.vår gutt har hatt full kontroll over tiss og bæsj i over ett år,men greier ikke slappe av så han får det i do.han må rett og slett ha på bleie når han skal tisse og bæsje og så ta av igjen etterpå.har fulstendig psykisk sperre virker det som.kan holde seg i opp til 24 timer uten og tisse viss han ikke får bleie..har vært på sykehus og leger i alle baner men igen gode råd.lurer på om jeg må koble inn barnepsykolog eller om jeg skal la det bero.han vil ikke fortelle hvorfor han ikke vil tisse i do.å blir bare lei seg da vi snakker med han om det.har prøvd alt fra belønningssystem og alt anna vi kan komme på men ingenting hjelper.tror kanskje jeg bare må si at nå er det tomt for bleier å at jeg ikke får kjøpt flere,men han blir så fryktelig hysterisk.virker jo som han har skikkelig angst for dette.vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette inlegget egentlig,men er så fortvila over dette at er glad vist det er noen der ute som kan komme med et innspill.å om noen noen gang har hørt om lignende tilfeller..rotete inlegg men måtte få ut litt frustrasjon.føler meg helt alene om dette problemet ja.og ser jo at gutten synes det er slitsomt også at de som er mye mindre i barnehagen mestrer det som ikke han greier.tisser ikke i bleia heller i barnehagen,da venter han heller til han kommer hjem...uff stakkar gutten min,ond sirkel det her.

Skrevet

Du har sikkert prøvd, men hvis ikke: La ham sitte på do, eventuelt potta, med bleia på. La ham gjøre det en lang stund, uten å mase om å ta av bleia. Etterhvert kanskje han får lyst selv? Jeg har selv hørt om mange som har dette problemet, særlig med bæsjing. Og det har ordnet seg for absolutt alle med tiden!

Jeg tror jo at så lenge han har kontroll, KOMMER han til å lære seg å gå på do. Klart at det er frustrerende, men ha tro på at det ordner seg! Innen han blir tenåring, går han på do. (Og jeg sier ikke det for å være flåsete, men for å prøve å få opp humøret!)

Skrevet

takk for svar,joda jeg vet jo også det at det ordner seg med tiden.men det som nesten er det værste er å se at ongen din har det så vont å er så redd.men det er som du sier at han har jo full kontroll.det hadde jo vært enda verre vist han har tissa på seg.godt å høre at du har hørt om flere.veldig takknemmelig for svar.har prøvd å la han sitte med bleia på,på doen,men det gikk ikke for han må stå for å tisse sier han...

Skrevet

Har du prøvd å la ham stå ved doen, da? Gutter står jo som oftest uansett og tisser...

Skrevet

ja har det,og sagt at tiss og bæsj hører hjemme på badet.men snur seg vekk fra doen.skal liksom ikke se nedi der

Skrevet

Heisann

Inne på "Dr.online.no" leste jeg et innlegg fra ei mor, som hadde ei datter på ca 5 år, med nøyaktig samme problem som din sønn har. Dessverre ser det vel ut som om heller ikke legene kan/vet så mye om nettopp dette problemet, men her er hvertfall hva denne legen svarte denne mora:

Det du beskriver er en vanskelig situasjon. Det er heller ikke så lett å gi råd for hvordan dere skal forholde dere til dette. Dere har forsøkt det meste, både belønning, og at det er slutt på bleier, uten at dette har hjulpet. Jeg er også enig med deg at å presse henne er også vanskelig. Vi i helsevesenet blir også litt maktesløse når det gjelder disse barna som må ha på bleie for å klare å gå på toalettets. Kanskje dere i sommer skal ta fokus bort fra dette, la henne selv ta på bleien når hun skal på toalettet, og at hun selv tar den av. Det er mulig dere allerede lar henne ta "ansvar" for dette selv. Hun har tydelig kommet inn i et spor hun ikke kommer ut i fra. Kanskje det er oppmerksomheten rundt hun synes er det viktigste? La vær å snakk om det, men ta det opp igjen litt før oppstart av barnehage,hvor dere da retter nok en gang fokus på at de andre barna på hennes alder går på do uten bleie. Dere kan også snakke litt om at det om et år er skolestart, og hør om hun har tenkt på hvordan har hun tenkt å gjøre det der? Som sagt så er mitt råd nå å ikke sette fokus på det i sommer. Dersom det fortsetter utover høsten, og dere ser hun sliter videre med dette så synes jeg dere skal få noen til å snakke litt med henne., og prøve å få henne til å si noe om hva som skjer. Det er sikkert liten trøst men de vi kjenner til som har hatt det på samme måte blir bra.Lykke til

Kanskje ikke så veldig mye å bli "klokere" av, annet enn at det går over...

Skrevet

ja jeg har sett dette inlegget jeg også.søkt på alt jeg kan komme på.men di meste av inlegga er om sengevæting.og det er jo stikk motsatt av problemet.veldig takknemmelig for at dere engasjerer dere og kommer med så bra inspill i en fryktelig vanskelig situasjon.

Skrevet

Vi har hatt samme problemet, men det begynner å løse seg nå (nettopp fylt 4). Han gikk på do hjemme en gang da han var 3,5, men skulle klare alt selv, og klarte å kline bæsj utover hele doen. Da ble det ikke mer. Vi prøvde trusler, klistremerker, løfter om belønning osv, men ingenting hjalp. Til slutt tok jeg ham med på Toys'r'us og lot ham plukke ut noe han hadde kjempelyst på. Jeg la leken på en hylle i gangen som han kunne se fra doen. Det tok ca en uke før han begynte å gå på do hjemme.

Etter 6 mnd med dogåing hjemme, begynte han å gå litt på do andre steder enn hjemme ( et par ganger på kjøpesenteret, hos venner osv). De to siste dagene har han nå tisset på do i barnehagen. Vi har belønnet med premier hver gang han har gjort noe nytt.

Jeg vet ikke hva pedagogene vil si om slik belønning, men hva gjelder dogåing synes jeg det er bedre å lokke enn å true. Hele poenget må være å få ham opp på doen for første gang, gi ham en følelse av mestring, og ufarliggjøre situasjonen.

Skrevet

tusen takk for fint inlegg igjen.så bra at det holder på å årdne seg for dere.ja jeg har også tro på belønning istedet for å mase og true.men har liksom ikke nytta her.han er veldig opptatt av at han skal få sabeltann hatt med hår på viss han tisser i do,men alikevel er frykten større enn lysten på hatt....han er rett og slett hysterisk redd virker det som.men jeg er nesten sikker på at hvis han har greid det en gang så ville det det værste vært gjort.for han er nesten altid slik med andre ting også,at når han har prøvd det engang og det gikk bra så er alt i orden.

Skrevet

Skjønner godt at du blir frustrert. Ut fra det du skriver, virker det kanskje som om han er redd for selve doen - i og med at han snur seg vekk og ikke vil se nedi der. Hva med å prøve potte? Det er litt mer styr for dere med skylling/vasking, men det er jo et skritt i riktig retning. Doen kan jo være litt skummel, i og med at man skyller ned og ting forsvinner ned i dragsuget - men potta har en fast bunn og føles kanskje tryggere. Hvis han vil stå og tisse, kan dere jo sette potta opp på en liten krakk e.l., slik at den blir i passe høyde.

Ellers er noen barn redde for f eks å bæsje på do fordi det "plopper" i vannet og kanskje spruter litt vann opp hvis man er uheldig. For å unngå det, kan man være føre var og legge litt papir ned i do.

Håper det løser seg! Jeg har en treåring som sluttet med bleie på dagen for fem måneder siden, og hun tisser på do - men bæsjing har hun utsatt til kvelden når hun får på bleie for å legge seg. Hun bæsjer på do i blant, og vi hadde en fin periode før jul, men da hun ble syk noen dager skar det seg helt. Nå skal vi ta et krafttak med klistremerkemetoden - for jeg vet at hun kan hvis hun vil. Puh, at det skal være så vanskelig.....

Skrevet

takk for fint inlegg igjen.jeg skal jammen prøve det med å sette potta litt høyere,for da blir det jo enklere å treffe selføælgelig.men får han jo ikke til å prøve engang da for er jo fulstenig hysterisk.klemmer tissen nesten flat på tuppen og løper runt og sier at tissen får ikke komme ut.skjønner virkelig ikke hvorfor dette har blitt så psykisk sperre for han.vi har jo alltid fremstilt tiss og bæsj som en naturlig ting,og er jo med oss på do også innimellom.føler meg som ei fryktlig misslykka mor innimellom må jeg si som ikke greier å få han til å slutte med bleie.andre ganger greier jeg og tenke litt mere konstruktivt at vi er jo heldige alikevel for har jo ikke noen alvorlig sykdom osv.men likevel så gnager det meg mye av tia.men selv om det kommer til å bli helt forferdelig så tror jeg rett og slett jeg må prøve ei helg å si at vi er tomme for bleier og at vi ikke får kjøpt nye før mandag så han må tisse uten bleie engang så han ser at det ikke er farlig.for da tror jeg det værste er gjort.men så er jeg så fryktelig redd for å gjøre noe feil nå da så han skal bli enda reddere...men tror nok kanskje det blir eneste utvei til slutt å tvinge,selv om det knuser et mors hjerte.men vil jo så hjelpe han ut av dette onde mønsteret også.hva tror dere med tvang da?og tro meg har jeg greid det på en annen måte så skulle jeg prøvd alt.langt frustrert inlegg dette,men er veldig glad for alle som har svart meg iallefall.viser at dere bryr dere der ja.takk alle sammen

Skrevet

Nei, nei, nei. Legg fra deg tanken om å si at det er slutt på bleiene. Gutten din har en psykisk sperre og tvang er det siste han trenger å føle. Dette kan jo også føre til at han holder så seg så lenge at han får forstoppelse, og da har dere et langt alvorligere problem enn at han ikke er ferdig med bleiene enda. Forstoppelse kan det nemlig ta mange år å komme på rett kjør med. Prøv å svelg følelsen du har av å være en dårlig mor, dette er ikke din feil. Som du ser av innlegget det ble referert til på doktoronline så sier jo legen at helsepersonel ofte sliter med å hvite hvordan de skal håndetere denne problemstillingen. Det er jo en bekreftelse på at dette ikke er noe du/dere skal ha dårlig samvittighet for. Det er kanskje lett å si for en som er utenforstående, men jeg tror dere skal forsøke å svelge stoltheten deres en periode jeg, prøv å glem hvor gammel gutten er, og innse at han trenger å gå med bleier akkurat nå. Uten å vri hodet for mye for å finne ut årsaken til at han ikke får det til på do. Jeg tror faktisk dere alle har godt av å ikke fokusere på problemet en stund. Prøv å glem bleiebruken og "lat" som om det normalt. Alt for mye fokus på problemet kan faktisk gjøre at problemet forsterkes. Det er sent på kvelden og jeg har ikke så mye konstruktivt å komme med akkurat nå. Kanskje jeg får litt mer fart på hjernecellene en annen kveld :o)

Skrevet

takk for svar igjen.hadde nok håpet du skulle skrever at det var greit å prøve å tvinge han engang,så han hadde fått sett at det ikke er farlig å gå på do.men har full forståelse for hva du skriver og ville jo veldig gjærne høre deres synspunkter.men som sagt lenger opp her så tror jeg at viss jeg hadde fått det til en gang så ville det værste vært gjort.å nå tenker jeg mest på tissing,ikke bæsjinga så han får forstoppelse nei.for tenkte at viss tissinga har kommet på plass så kunne han fortsatt få bæsje i bleia en stund til.men klart han kommer til å holde seg mange timer uten tissing også da,men som helsesøstera sa,så var det at tissen må ut tilslutt så han greier ikke holde seg for evig.men vet snart ikke opp og ned på dette jeg altså,grubler og spekulerer på hvordan vi skal gjøre dette mest mulig enkelt for gutten vår.vi fokuserer ikke på det så han hører det.tar bare på bleie da han ber om det og ferdig med det.men selfølgelig snakker vi om det til han innimellom og sier at når han får lyst så må han bare prøve doen osv,men ikke daglig masing.prøver bare motivere.rotete inlegg dette,men.vil gjærne høre flere synspunkter ang.tvang eller ikke.for super redd for å ikke få det til viss vi prøver igjen da,og at han skal føle seg misslykka også fordi han ikke greier slutte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...