Gå til innhold

Hvorfor tar ikke alle planlagt KS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helsevesenet hadde nok satt en stopper for det. KS koster masse penger for samfunnet. De prøver allerede å avgrense antall KS. Men nå er det flere og flere med en eller annen form for fødselsangst (vanskelig å motbevise), så de innvilger flere og flere KS. Lurer på når de sier stopp?? Synd for dem med tidligere fødselsplager som blir nektet KS pga alle førstegangsfødende som får innvilget pga fødselsangst...

Fordi de fleste har ukompliserte fødsler der det meste går greit. Vi er imidlertid en gruppe kvinner som sliter mer enn normalt med å føde barn vaginalt. Noen av oss, som jeg, har en fysiologi som, kombinert med store barn, resulterer i store skader på mor og barn ved vaginal fødsel. Noen har overgrepsproblematikk eller andre forhold bak seg som også vanskeliggjør en slik form for fødsel. Andre hr andre årsaker hos mor eller barn.

Altså; alle som får planlagt ks har en eller annen god grunn til det. Tviler på det er særlig mange som "lurer" legene (som den uvitende anonym her antyder) til å la seg operere. Det er tross alt snakk om en stor operasjon med et digert arr!

For de fleste innebærer et keisersnitt større risiko for komplikasjoner enn en vaginal fødsel. De som får innvilget planlagt keisersnitt er de som har "motsatt" odds. D.v.s. at risikoen for fysiske (eller psykiske) komplikasjoner er større ved en vaginal fødsel enn ved et keisersnitt.

Det bør være en grunn til at man tar et keisersnitt. Enten den er fysisk eller psykisk. Barnet er i utgangspunktet skapt for å fødes på vaginal måte, noe det forskes mye på. Det kan som nevnt ovenfor oppstå komplikasjoner for både mor og barn.

Jeg hadde et akutt keisersnitt og jeg var ikke forberedt på å være så stakkarslig ETTER fødsel. Jeg var sliten, alt gjorde vondt og begrenset hva jeg orket med junior også. KS mitt var ukomplisert, men det frister ikke på nytt.

• 4 uker senere...

Annonse

• 2 måneder senere...

Blant annet fordi barnets klunger blir tømt for væske idet det passerer gjennom fødselskanalen.

Infeksjon i et operasjonsår er ikke uvanligg på et sykehgus.

Liggetid blir lengre.

Det koster vel ti ganger så mye med et keisersnitt enn en vaginal fødsel.

Dert er naturlig med vaginal fødsel.

Men...heldigvis finnes det muligheter for keisersnitt..!!

• 2 måneder senere...

Hehe.. utrolig interressant å se at det er helt delte meninger om denne saken! En hver fødsel er jo individuell så... tror mann skal ta det folk sier her inne med en "klype salt", og dømme selv etter at mann har født enten det er på den ene eller andre måten! ;)

Her ble det KS med førstemann, og håper virkelig jeg slipper det neste gang.

Jeg er vant til å være aktiv med å gå tur med hunder osv, så det var RIMELIG frustrerende å få beskjed om å ta det med ro i 6 til 8 uker.

Syns det er rart jeg da, at så mange faktisk ØNSKER å få ks. Skjønner jo de med sterk fødselsangst osv, men er nok desverre mange av de som "skryter" på seg angst for å få ks, og det syns jeg er innmari dumt.... En fødsel skal jo i utgangspunktet foregå på det vanlige viset... Hadde vært interessant å se på budsjett for helse dersom ALLE som skulle ha barn fikk ks...

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...