Gå til innhold

Hvorfor krever ikke alle planlagt KS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi noen kvinner har enkle fødsler (selv om de kanskje selv tror at de har hatt en lik fødsel som alle andre...)og revner ikke mye, og det er derfor best for dem å føde vaginalt.

Hadde ikke jeg selv hatt så tøffe fødsler bak meg som jeg har hatt, og som i tillegg har endt med totalruptur, så hadde jeg født igjen vagnalt fremfor å tatt KS. Dette fordi da hadde jeg skullet et operasjonsarr og eventuellt ødelagt magemuskulatur.

Men KS er et veldig godt alternativ til slike som meg :-)

Helsevesenet hadde nok satt en stopper for det. KS koster masse penger for samfunnet. De prøver allerede å avgrense antall KS. Men nå er det flere og flere med en eller annen form for fødselsangst (vanskelig å motbevise), så de innvilger flere og flere KS. Lurer på når de sier stopp?? Synd for dem med tidligere fødselsplager som blir nektet KS pga alle førstegangsfødende som får innvilget pga fødselsangst...

Reagerer på siste anonyme innlegg. Tror du virkelig det er slik at de som har tidligere fødselsplager får nei pga at noen får ks for fødselsangst?

Og forresten, hvem skal sette seg til doms over andre og si at det ene er mer legitimt enn det andre?

Lite opplyst av anonym.

Først og fremst skulle jeg ønske at alle kvinner kunne få innvilget KS etter eget ønske. Men nå at sykehus får beskjed om å minske antall KS, synes jeg at sjansen for å være inkontinent for livet er litt mer legitimt enn noen som har angst for å føde. Jeg kjenner noen som "bare ikke hadde lyst" til å føde vaginalt og fikk innvilget KS. Jeg kjenner også en som fikk nei etter totalruptur og masse plager. Ja ja, beklager at jeg tenker sånn...

redsel for å bli inkontinent kan jo være knyttet til fødselsangst, så jeg skjønner ikke helt hva du mener..

selv har jeg fødselsangst, og angsten inkluderer en hel masse: frykt for å miste kontrollen, frykt for å ødelegge underlivet for resten av livet (derunder å bli inkontinent, slippe ut luft et, ødelegge sexlivet etc) frykt for å bæsje/ oppføre meg ukontrollert og gal foran samboeren, frykt for smertene., frykt for å bli behandlet respektløst av helsepersonell.. etc.

Annonse

Det handler ikke om redsel for å være inkontinent, det handler om en reeel sjanse for å bli det. Det er noe helt annet enn fødselsangst. Det er akkurat som å si til noen som har et skadet kne at de må ta det med ro fordi de lider av angst for å skade kneet sitt. Det handler om en medisinsk vurdering hvor noen ikke kan bruke kneet fordi det kan bli ytterligere skadet. Det samme med noen som har en fødselsskade som ikke bør føde igjen. Slike kvinner får ikke innvilget KS fordi sykehus fordi de prøver å kutte ned på anntall KS. Som sagt, jeg skulle ønske at alle kunne få innvilget KS. Men desverre er det ikke realiteten.

Jeg er av de som får innvilget ks, av den grunn at det holdt på å gå skikkelig galt forrige gang, og de er derfor redde for at det skal skje igjen. Folk som får innvilget ks p.g.a. at det er fare for mor og barn, syns jeg ikke en gang er noe å diskutere.

Men at folk får ks fordi de er redde for å få sexlivet sitt ødelagt, er redde for å oppføre seg gale og ukontrollerte foran mann/samboer/kjæreste, fordi de er redde for å bli behandlet respektløst av helsepersonell, da blir jeg litt lettere provosert. Hvem er vel ikke det?!? Er da ingen som har noe lyst til de tingene, men sånn er det nå en gang bare når man har valgt å føde fram et barn. Faren for akkurat de tingene (noe jeg kaller bagateller i forhold) er der for alle. Hvis folk legger det til grunne for å innvilge ks, da må de jo gi ks til nesten alle kvinner som skal føde da!

Det er ingen som syns det er digg å føde, sånn er det bare!

Jeg tror mange blir veldig egoistiske og bare tenker på seg selv, og glemmer hvor mye bedre det er for barnet og gå igjenom en fødsel kontra ett keisersnitt. Mange barn sliter veldig med lungeproblemer etter ett keisersnitt. Og det kan ikke være mye digg og sitte og tenke på att det var ens eget ego som ikke ville presse ut den ungen, for tenk om jeg hadde fått vondt og måtte sy ett par sting!!!! Når ungen får problemer i månedsvis og årevis etterpå!! Men så klart, fins det medisinske grunner som gjør att keisersnitt er eneste utvei, så er det jo klart att de som trenger det skal få keisersnitt, det er det jo ikke tvil om. Men jeg har heller ingen forståelse for det som "bare" ikke vil føde vaginalt fordi de ikke har lyst, den syns jeg er nokså tynn og fryktelig ego holdning!

Tullprat.

Ego? Hvem i det huleste skal jeg tenke på bortsett fra meg da? Helsevesenet? Andre kvinner? Hvis det er grunn til at du føder vaginalt, lykke til. Jeg har absolut ikke noe interesse, ja, jeg er egoistisk. Og vet du hva? Jeg har det utmerket bra.

Og nei, barnet har det ikke så mye bedre etter vaginal fødsel. Hvor mange har dødd de siste åra, og hvor mange barn døde etter et planlagt ks? Eller fikk varig skade? Neida, puste-/tilpassingsproblemer er ikke akkurat verdens undergang i forhold til hjerneskade etter oksygenmangel.

Det er søren meg ikke risikofritt for babyer å bli født vaginalt heller....det er langt mindre sjanse for at babyen får skader i forbindelse med KS enn det er ved vaginal fødsel.

Er det en bagatell å ikke ha et fungerende sexliv etter fødsel?? Ja kanskje for de som har et elendig sexliv fra før...

Fader så idiotisk innlegg fra deg anonym et par innlegg ovenfor her.

• 2 uker senere...

Ja, det er faktisk en bagatell i forhold til å få et barn som enten blir skada for livet eller som kanskje ikke overlever en gang!!!!!

Så og si alle er redde for å få ødelagt sexlivet sitt etter en fødsel, men det er en BAGATELL i forhold! Herregud anonym 21:02, du har ikke vært gjennom mye i livet tydeligvis!

Annonse

Til Anonym 12.03:

Hva faen har skader på barnet å gjøre med om man foretrekker KS eller vaginal fødesl??

Å si at å få et ødelagt underliv er en bagatell forteller litt om deg synes jeg. Du har tydelgivis ikke slike skader selv! Da kan jeg si: å få kappet av begge armene er en bagatell hvis du sammenligner det med barn som sulter i Afrika. Ser du hvor teit du ressonerer eller?

KS er ikke farligere for barnet enn en vaginal fødsel, KS skåner underlivet for stygge skader.

Hvorfor kritisere de som "velger" å ta KS og kalle de egostiske når KS babyer ikke står i større fare for å bli skadet eller dø enn ved vaginal fødsel (hvor det faktisk er større sjanse for at slike skader kan skje)???

Det er jeg som er anonym 12:03 og anonym 12:25 (07.01.08), og jeg skal ha ks. Jeg har IKKE kritisert de som får ks. Skrev bare at jeg blir oppgitt over de som får ks av den enkle grunn at de er redde for å få sexlivet sitt ødelagt, eller redde for å oppføre seg hysteriske og ukontrollerte foran samboer/kjæreste/mann under fødsel o.l. DET et BAGATELLER i forhold til de som får innvilga ks da det er fare for mor og/eller barn ved en vaginal fødsel!!

Du får lese skikkelig før du begynner å slenge med leppa, anonym 13:49!!!!!

Jeg leste skikkelig, og det jeg leste var at du mener at redsel for å få et ødelagt underliv (ødelagt sexliv) er en bagatell. Og du kan pokker ikke legge det i samme bås som å være redd for å oppføre seg "hysterisk"!

Du blir oppgitt over de som får innvilga KS på bakgrunn av at de er redd for å få stygge skader i underlivet, skader som kan gjøre en person inkontinent for avføring. Hva definerer du som "fare" - at det handler om liv og død? Vel jeg kan fortelle deg at det å få underlivet ødelagt ødelegger for livskvaliteten. Sex kan du glemme, du lekker luft ukontrollert og har du løs mage så driter du på deg. Kjekt å gå på jobb og blant venner da eller hva?

At en kvinne får innvilga KS fordi bekkenet er for smalt sier seg selv, men det gjør ikke redselen (som er høyst reel) til en kvinne som er livredd for fødselsskader noe mindre.

Vær litt forskiktig med å uttale deg om hva som er bagatell eller ikke du!

Vel, da må jeg bare be deg lese hele debatten her skikkelig, igjen! Det var ikke jeg som la det i samme bås, det var det ei lenger opp som gjorde. Jeg bare svarte på det hun skrev!

Som sagt; sett deg ordentlig inn i detta før du slenger med leppa!

Skrev ikke du dette:

"Folk som får innvilget ks p.g.a. at det er fare for mor og barn, syns jeg ikke en gang er noe å diskutere.

Men at folk får ks fordi de er redde for å få sexlivet sitt ødelagt, er redde for å oppføre seg gale og ukontrollerte foran mann/samboer/kjæreste, fordi de er redde for å bli behandlet respektløst av helsepersonell, da blir jeg litt lettere provosert."

??

Jo det var det jeg trodde.

Hva er det jeg skal sette meg inn i mener du? Jeg kommenterer ut i fra innleggene dine, og i f.eks dette innlegget som jeg viser til her, sier du at du blir provosert over de som vil ha KS fordi de er redd for å få ødelagt sexlivet (på grunn av skader i underlivet) og det er jo det jeg kommenterer på!

Og skrev du ikke dette også:

"Skrev bare at jeg blir oppgitt over de som får ks av den enkle grunn at de er redde for å få sexlivet sitt ødelagt, eller redde for å oppføre seg hysteriske og ukontrollerte foran samboer/kjæreste/mann under fødsel o.l."

Slik jeg ser det har du satt det å være redd for å oppføre seg hysterisk og det å være redd for underlivet i samme "enkle" (som du kaller det) bås

Du bagatelliserer det å være redd for skader i underlive og ønske S på bakgrunn av det.

Kårrekt mi iffff aim rong..

Jo, jeg skrev det, helt riktig det. MEN, det du tydeligvis ikke vil forstå, er at jeg mener det er en vesentlig forskjell på det å få ks fordi det er fare for livet til mor eller barn, og det å være redd for å få sexlivet sitt ødelagt eller oppføre seg ukontrollert og hysterisk foran kjæreste/sambo/mann!! Stort sett de fleste er redd for de to siste tingene! Er vel ingen som ønsker det?!? Men, skal alle få innvilga ks da, p.g.a. det??? Du vil jo tydeligvis ikke forstå hvor jeg vil henn, så dette er det siste innlegget jeg gidder å skrive om det! Nå har jeg repetert meg selv nok!

Er det noen her som har født både vaginalt og tatt KS?

Da jeg fødte vaginalt revnet jeg utallige mange sting, opererte i 2 timer, og klarte ikke gå eller sitte på 7-8 uker...

-Mens når jeg tok planlagt KS hadde jeg ingen smerter, det eneste som var vondt for hele tiden var å sette inn kateteret før KS, hehe=) Jeg hadde ikke vondt i såret i det hele tatt..

Jeg går nå med nr.4, og det er ingen tvil om hva jeg foretrekker om jeg får velge.... -Vaginal fødsel! Den opplevelsen det er å føde ett barn er ubeskrivelig..

Og om man får 2 barn med KS, er det ikke mulighet for å føde evt. barn nr.3 vaginalt.

Så tenk dere om =)

Du tar feil der anonym 00.09.

Man kan ha flere enn 2 KS.

Så fint for deg at du foretakk å revne og sy i 2 timer med smerter i 2 mnd etterpå, fremfor å ta KS og ikke ha smerter..................

Synd at du ikke syntes det var like fantastisk å få et barn ved KS som det var ved vaginal fødsel. Trodde hovedpoenget var å få barnet ut jeg. Rar jeg sikkert. .

Hvis du tror at man ikke kan få smerter av ks, anonym 11:35, så må du tro om igjen!

Jeg har hatt et ks, og det var et helvete! De første 3 dagene klarte jeg ikke å sette meg opp i senga selv en gang uten hjelp. Jeg måtte ha hjelp til å tørke meg på do, hjelp til å vaskes i underlivet (blør jo ganske kraftig i begynnelsen), ja, hjelp til stort sett det meste! Du føler deg ikke så veldig høy på pæra når villt fremmede må stå og vaske deg nedentil..!! Jeg tror ikke jeg har grått så mange tårer noen gang... Ble ikke smertefri før etter 2-3 mnd.

Så, til dere som tror at det er bare fryd og gammen å ta ks; må nok skuffe dere der! Ikke alle opplever det jeg opplevde selvfølgelig, men man har aldri noe garanti. Det å ta ks, kan fort bli 10 ganger verre enn å føde vaginalt!

Jeg må dessverre ta ks nå også, og jeg gruer meg som en hund!

Vær glade hvis dere kan føde vaginalt!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...