Gå til innhold

Gravide og nattevakter


Nesly

Anbefalte innlegg

Er 11 uker på vei og jobber i et vikarbyrå som har satt meg opp på en del nattevakter fremover. Tok en tlf til sjefen i dag og fortalte at jeg var gravid, og at det derfor kunne bli problem med mange nattevakter.. Det virker som om han ikke skjønte hva jeg mente med det? Han hadde aldri hørt om at det kunne være uheldig å jobbe natt når en er gravid og ba meg derfor jobbe noen netter og prøve!

 

Hva mener dere/har dere hørt om gravide og nattejobbing? Er det veldig uheldig å jobbe netter? Bør jeg "nekte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Orkideen

Du har rett til å slippe netter etter uke 20 i svangerskapet. Det var hvertfall beskjeden jeg fikk hos fastlegen min.

For noen fungerer det greit med nattevakter hele svangerskapet, for andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i dag, og hun mente jeg ikke skal jobbe nattevakter i det hele tatt under svangerskapet. Så hun har sykmeldt meg fra alt som heter vakter. Fra nå av kal jeg bare gå dagtid, og ikke vakter med så mye stress. (Har en veldig stressende jobb...) Synes ikke du skal finne deg i å jobbe natt jeg.Du har faktisk krav på tilrettelegging. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også litt i tvil hvordab\n jeg skal gjøre det med nattevaktene, har ikke så mange nattevakter i turnusen, men allikevel. på nyttårsaften var jeg oppe til 3 og da holdt jeg seriøst på å spy, var helt grusomt å være oppe så lenge. i tillegg er det jo forskning som viser at risikoen for spontanabort øker ved å gå nattevakter, så jeg tror ikke jeg tar sjansen. skal prøve å få legen til å sykemelde meg fra nattevaktene, men da får jeg et forklaringsproblem overfor kollegaene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal jobbe netter eller ikke er vel opp til hvordan formen er. Snakk med legen din hva han/hun mener i ditt tilfelle. Jeg har jobbet netter i alle mine tre svangerskap og det har gått greit så lenge jeg har klart å sove på dagen, men når man begynner å sove dårlig kan det bli tungt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg jobbet nattevakter når jeg gikk gravid sist...men etter 3 mnd orket jeg ikke mer.. var sykemeldt ut tiden.. når barnet begynner å få litt døgn rytme,kan det være litt uheldig å jobbe natt mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ;0) sitter på jobb nå eg, er nattevakt. eg jobbet frem til syvende mnd i forgje svs, og likte det igrunnen lite .... var bekymret for hvor skadelig det er osv Norge er faktisk det eneste av de nordiske landene som lar gravide jobbe om natta ... gjør det som du føler er o.k for deg. ikkje press deg til noe. legen din kan sykemelde deg fra nattevakter ! Lykke til !!!!! og eg vil bare si .... eg liker det heller ikke, å jobbe natt nå altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på nattevakt nå og lurer også veldig på om det er så lurt av meg å jobbe natt. blir veldig sliten av det og i ulage flere dager etterpå. er nå i uke 9.

har bestemt meg for å fortelle sjefen min det i morgen tidlig, blir spennende å høre hva hun sier. men den artikkelen i sykepleien sier jo at man ikke skal jobbe natt.

liker jo ikke å "svikte" mine kolleger, men vil nå allerhelst at det skal gå bra denne graviditeten, skal prioritere meg selv. vil ikke ta noen sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BARE natt er visst ikke farlig, sålenge mann får den hvilen mann trenger på dagen!!!! Det er viktig. Det er rundturnus som ikke er bra, og da er det nattevaktene mann sykemeldes fra først. Jeg er nattevakt, og har hatt denne diskusjonen med de på jobb. legen min og jordmor... og vi er enige i at jeg kan jobbe natt fremdeles. Nå i uke 21 har jeg kuttet ut ekstra vaktene mine, og går kun i 60%. Grunnen til at de ikke anbefaler natt er faren for abort og lav fødselsvekt. Hvorfor det er sånn, det aner jeg ikke.

 

Trur det er viktig å kjenne på sin egen kropp jeg. Hvile er viktig i allefall... (hm... hørtes litt snusfornuftig ut her jeg nå, det var ikke meningen. men har som sagt snakket en del om det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leste ett sted sist jeg var gravid at gravide ikke bør jobbe natt da det øker sjangsen for sa. jeg jobbet natt sist svangerskap,da jeg var ca 1 mnd på vei.fikk kraftige magesmerter midt på natten og trodde jeg aborterte.jobbet ikke mer natt og det skjedde ikke igjen,men er vel ett tegn på at kroppen behøver hvile på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...