temi & keli Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Skal vi skrive Kajsa eller Kaisa.. -og hvorfor? Tenker litt på at vi må gjøre det enklest mulig for ungen.. Greit å slippe å stave navnet oftere enn nødvendig... Evt. andre begrunnelser?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Vi har jo disse to bokstavene i alfabetet vårt, og jeg vet ikke hvorfor vi har problemer med forskjellen på lydene. Illustrerende er vel navnene Ian og Jan. I er en vokal, hvilket tilsier lengre lyd enn konsonanten J. Her vil jeg gå ut fra at uttalen ikke er Kaisa, men Kajsa.
Vannmann35 Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Kaisa! Kajsa virker helt merkelig spør du meg... Guttenavnet Kai skrives i all hovedsak også slik, og ikke som Kaj.
ma-85 Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Tror Kaisa er vanligst, men du kan jo sjekke SSB?
ma-85 Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Jeg sjekka, jeg Litt over 300 som heter Kaisa, ca 100 færre som heter Kajsa. Kaisa er altså vanligst. Ville nok gått for det, som du sier greit for henne å slippe å stave navnet hele tida.
kjersti75 Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Dersom jeg skulle fått jente ville jeg kalle henne Caisa
temi & keli Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2008 Er her jeg er enig med deg.. Kaja som er et nært slekta navn, i alle fal utseendemessig, og her syns jeg det blir ekstra tydelig mtp uttale.. Heller veldig mot Kajsa selv, men så viser det seg at mange av de vi har snakket med "tar det for gitt" at det skal skrives Kaisa, og da får vi jo dillemaet mtp staving allerede før ungen er ute.. hehe
Neijasså... Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 Enig, bør skrives Kaisa! Føles også mest naturlig å skrive Kaia og ikke Kaja, samt Kai og ikke Kaj. "j" brukt i disse navnene er mer svensk, evt. dansk skrivemåte, føler jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå