Mine 3 småtroll! Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Har en stor røkelaks hjemme. Lurte på om det fantes noen matretter man kan tilberede slik at den blir stekt og trygg og spise? Har ikke lyst å kaste den, og samboer klarer ikke spise hele....
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Kan man ikke spise røkelaks? Hmm.. jaja kanskje like greit jeg fikk omgangssyken og spøy opp igjen alt noen timer etter at jeg spiste det da :oS
Mine 3 småtroll! Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2008 hehe... kanskje det er jeg som er fjern. Googlet det nå, og fant vel at man bør holde seg unna røkelaks (uten at jeg har peiling altså).. Sto ihvertfall at den skulle inntas ferskest mulig, og den er produsert i begynnelsen av desember, derfor litt usikker...
Labambie Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 www.matportalen.no jeg fant dette,og kopierer det ut her! Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig. Så bare spis! Bare det ikke har ligget i kjøleskapet i flere dager.. Men nyåpnet,er den helt ufarlig. Så bare kos deg du! Jeg synes det er godt med flatbrød og rømme og sennep til,men det er meg..
~sjiraff~ Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Når går den ut på dato da? Ellers kan jeg liksom ikke forestille meg at røkelaks kan tilbredes på noen måte hvor den stekes eller kokes og fortsatt er god )
sorlandet Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Hvis ikke du har lyst til å spise selv - kutt den opp i skiver og frys den ned i passe porsjoner, så kan samboeren spise den når han vil ha:)
*bubbs* Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Røkelaks er faktisk godt når den er stekt også. Jeg smakte varm pasta med gorgenzolasaus og røkelaks hos en venninne en gang, og det var kjempegodt!
Anemone81 Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Røkelaks er faktisk veldig godt stekt også, f.eks til pasta. Og da er den helt trygg å spise, listeria dør nemlig ved varmebehandling. Jeg lager en lakselasagne med røkelaks, spinat, spinat, purre og hvitløk + bechamelsaus og ost på toppen. Da blir laksen stekt i ovnen på 200 grader i 40 min, smaker fortsatt veldig godt
*bubbs* Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Legg ut oppskrift da Annemone! Det hørtes jo kjempegodt ut!
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 Det finnes flere typer pai også der man har røkelaks i. Og da blir den jo stekt :-) Jeg syns de smaker sterkt av røkelaks og ikke av pai, en jeg spiste en gang var i grunnen bedre kald enn varm, for da kom de andre smakene bedre fram. Lykke til. :-)
cille35 Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Jeg pleier lage en pastavariant som blir god. Skjer laksen i terninger (om du har hel fisk) eller del den i mindre biter (rester av oppskjært). Kok opp rømme/creme f og ha fisken i sammen med grovt hakket vårløk og evnt grønne erter om du liker det. Spe med litt melk om det blir litt for kraftig konsistens på sausen. Ha i masse kvernet hel pepper. Du trenger ikke salt pga at fisken gir mye saltsmak. Kok fersk tagliatelle til, og hell fiskesausen over. Røkelaksen skifter farge når det varmes opp slik, og blir annerledes i konsistensen, i tillegg blir den jo ufarlig. Kos deg!
Anemone81 Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 Her kommer oppskrift på kjempegod lakselasagne: 250-300 g røkelaks 8-10lasagneplater 6-700 g spinat (gjerne frossen) 1 purre 2 ss smør 1-2 fedd hvitløk salt, pepper, evt muskat 3-4 dl reven ost Saus: 3-4 ss smør 8 dl melk 2 dl matfløte (evt melk) salt og pepper Frossen spinat tines, klem ut så mye vann som mulig. Purren skjæres i skiver og freses et par min i smøret, tilsett så spinat og hvitløk og la det surre til mesteparten av vannet har fordampet. Smak til med salt, pepper og muskat. Røkelaksen skjæres i småbiter. Sausen lages som vanlig hvit saus, la den koke et par min før fløten tilsettes hvis du bruker det (blir godt med bare melk også, og litt magrere). Saus, lasagneplater, spinat/purre og røkelaks legges lagvis i smurt form, ost på toppen. Stekes ved 200 grader i ca 30 min. Salat og hvitløksbaguette smaker veldig godt til. Nam nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå