Diadora Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Har tenkt å skaffe oss en valp. Men lurer på om vi skal velge tispe eller han hund! Vill ha den som er roligest å snillest å oppdra. Er det tispen?
juddellihuddelli Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 En tispe er desidert enklest å oppdra.
juddellihuddelli Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Men kommer også selvsagt mye ann på rasen du velger.
Pysa Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 alle hunder, uansett kjønn, trenger oppdragelse. Noen tisper kan være roligere enn hannhunder av samme rase, men det trenger ikke være sånn. Med ei tispe vil du slippe den evige lysta på andre tisper, men mindre energisk/vilter, trenger den ikke å være. Vil ellers anbefale canis.no, der treffer du folk som kan mer om hunder enn de som er her.
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Det er bullshit å si det uten å vite hvilken rase det handler om! Hannhunder blir ofte roligere enn tisper etter valpeperioden, men det er ingen regel at det er slik med alle raser uansett. Labrador, golden retrievere og new foundlandere er ofte roligere som hannhund enn som tispe.
LizzyG Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Jeg har en hannhund nå men har alltid hatt tisper før. Og neste hund skal være en tispe igjen. Hehe... Her er det tissing på hver lyktestolpe, konstant masing etter tisper og min erfaring er at tisper går lettere sammen enn hannhunder.
juddellihuddelli Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 MIn erfaring med hunder er at tisper er lettere å håndtere enn hannhunder, har selv en hannhund som var vanskelig å oppdra, men så klart er alle forskjellige. Tror nok likevel at de fleste opplever tisper å være lettere enn hannhunder. Lykke til:)
hit og dit Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 Det er viktigere med rase enn med kjønn! Hanhunder har større tendenser til å prøve å komme høgare i hiarkiet, men tisper kan og teste deg. Du veit aldri kven som blir rolig eller ikkje! Eg har hanhund, og han er kjemperolig. Han var stri som valp, men det sto me av. Det viktigste for å få ein rolig hund er å la han vite kven som er sjefen og at det er umulig for han å komme høgare i hiarkiet. Konsekvent! Aldri lek med hunden inne. Det er din jobb som sjef å holde det rolig inne, og etterkvart vil hunden forstå at leik er ute og rolig tid er inne.
hit og dit Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Ein ting som er viktig med barn og hund (sammen med mykje anna): la hunden ha sitt eige fristed. Me har buret ståande til han i gangen, med teppe hans inni. Der får han bein og andre godsaker, og det er hans sted. Ungen har ikkje lov å gå inn til han der. Det er viktig at hunden har valget å få gå vekk når han er lei av ungene og deiras leik. Dersom hunden har alternativet å gå vekk når han er sliten, så KAN det minske faren for at han velger å reagere med sinne.
RompeRock Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 Man skal ikke uttale seg bombastisk når det gjelder dette, for hunder er som mennesker: forskjellige ) Vi har irsk setter hannhund, og han har vært veldig grei å oppdra. Mitt inntrykk er imidlertid at hannhunder blir senere voksne enn det tipser blir (slik som hos mennesker? ;o)). Kanskje derfor de gir inntryy av å vaære vanskeligere å oppdra, fordi de er som valper lenger. Ellers er det muligens slik at tisper gjerne er litt mer lunefulle enn hannhunder, har mer humørsvingninger? (Igjen, som hos mennesker?) Dette er i hvert fall slik vi som har irsk setter opplever det, og er kanskje vanlig hos fuglehunder? Vil også anbefale deg canis.no. Og dersom det finnes egne hjemmesider om den rasen dere skal ha, ville jeg tatt en titt der. Lykke til!
hit og dit Skrevet 2. januar 2008 #11 Skrevet 2. januar 2008 Dersom ei lar hunden tisse på kvar lyktestople så fremmer det hannhund innstinktet og jaktlysta. (sa ein jakthundtrenar til meg ein gang). Hunden vår får ikkje bestemme sjølv når me går på tur, men får lov til å lukte innimellom. Så når me går på tur så har me ikkje problemet med å stoppe, lukte og markere. Må han tisse så har han anna adferd enn når han har lyst å markere. =)
mammaen til G & A Skrevet 2. januar 2008 #12 Skrevet 2. januar 2008 Stoetter fullt det som ble sagt at det kommer mere an paa rasen enn paa kjoennet. Jeg har han hund og han er vilter naa, men vet det er mest i valpe perioden. Forresten saa er det en labrador, og snillere hund rundt barn og andre folk skal man se lenge etter=) Men han kommer garantert til aa vaere ganske saa vilter over et aar til, de roer seg ned litt senere enn andre raser. Kan ogsaa ta med at siden jeg bor i statene saa er han hunden vaar kastrert. Det er vanlig for baade han hunder og tisper, men det er mere fordi loeshunder kan vaere et stort problem rundt her, og det er ikke heldig siden det er rabies i villdyr rundt her. (Ikke at kastrering egentlig gjoer noe med hvor vilter de er altsaa, men de roer seg nok ned mere paa den maaten at det ikke er et evinnelig hig etter aa finne tisper for han hunder ihvertfall.)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 2. januar 2008 #13 Skrevet 2. januar 2008 Avhenger veldig av rasen. Vi har en labrador hann og han er bare en drøm. Lettlært og vi har klart å få han godt oppdratt. Krever litt jobb men det er verdt det. Men hannhund slipper man løpetid og det syns jeg er veldig greit. Hvertfall hvis du må ha hunden inne. Hunden vår reagerer ikke så veldig på tisper med løpetid men jeg vet om flere hannhunder som blir helt tøvete hvis det er en tispe med løpetid i nabolaget. Se på canis.no sine sider, de har rasevelger som kanskje kan være til litt hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå