Gå til innhold

Okay, navnet Andre... med eller uten appostroff???

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sønnen min har det som mellomnavn, men bare plain Andre.. ikke Andrè.. men ALLE skriver det sånn da, tilogmed på dåpsattesten står det Andrè, uten at vi har bedt om det...

Fortsetter under...

Skrevet

Det er jo på grunn av uttalen.... ellers blir det jo andre som i andre.....og det er jo ikkje et navn........

Skrevet

Det må være med aksent, men du setter den feil vei, det skal være André.

Som hun andre sier, eller blir det uuttalt andre.

Skrevet

Hvis det ikke er ` , ser det ut som om han heter [Andrre] som hvis jeg sier " de andre og meg"

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe,ja, men det er fordi jeg ikke vet hvordan jeg får den rett vei på tastaturet! hehe :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Joa.. men han er oppkalt etter mitt, og bestemors mellomnavn, Andrea, og min brors, Andre... så har liksom bare blitt sånn da.. hehe :)

Annonse

Skrevet

Andre = andre, med trykk på a'en

André = andre, trykk på e'en

Andrè = andræ, med trykk på æ'en

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk ka-ping, men som sagt var det bare fordi jeg ikke vet hvordan jeg får appostroffen riktig vei på tastaturet ;o)

Skrevet

riktig vei = alt gr + apostrofknappen :)

Skrevet

Samme tasten som appostrofen du skriver, men sammen med Alt Gr istedet for Ctrl.

Forresten vet jeg om andre som skriver med plain e, ikke noe problem det..

Skrevet

Gutten min heter også Andre til mellomnavn.. Men står ikke noe apostrof i navnet hans på papirene vi har fått.. =)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så dere skriver uten? TAKK! Dessuten går det en liten faen i meg.. det er jo vi som har bestemt navnet, så da får vel andre skrive det sånn som vi har bestemt?? (Dette har vært oppe til diskusjon med ymse familiemedlemmer før)

Annonse

Skrevet

Sønnen min André som mellomnavn. Først skrev jeg bare Andre, men svigerinna mi syns det ville bli for rart, så hun ba meg forandre det med dudlen over e'n.

Skrevet

Man velger jo selv hvordan man vil at navnet skal skrives og hvordan det uttales.

Selv heter jeg Helen som andre fornavn og det uttales ikke likt som det som sitter bakerst på foten:) I fødselsattesten min stå det Helén, men sånn skrives det altså ikke.

Skrevet

hælen( uttales helen) heter forresten det som er bak på foten, Helen.

Skrevet

en liten ulempe med å skrive uten apostrof er at her jeg bor ville gutten da blitt hetende "Andre" - dvs med trykk på a'en... Kjenner faktisk en som heter det. Andre altså, ikke André. Eller andrææ. hihi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...