Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Går det an å ta opp lån for å ta prøverør??? Vi kommer aldri til å få råd om vi ikke kan det, og det er ikke sikkert vi får råd om vi må ta lån heller. Hvordan gjør dere det?? Og hvor mye betaler dere i mnd i såfall??
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Vi har tatt IVf gjennom det offentlige, og da må man dekke intill 15.000,- for medisiner selv i løpet av alle tre forsøkene, når man har oversteget 15.000 får man igjen penger fra nav (må sende inn alle kvitteringer da) + ca. 1500 til sykehuset pr. forsøk. Jeg tok ikke ut alle medisnene på en gang, første sprayen er jo ca. 1000,- og varer i underkant av 30 dager. Vi hadde spart litt mens vi sto på venteliste + at vi brukte av feriepengene, så vi har klart oss uten å ta noe lån. Men da spøyter måtte taes ut var det ikke mye penger igjen utenom...men det var verdt det! Det er jo en mulighet å søke om forbrukslån (evnt. kredittkort), men vær klar over høy rente! Noen har jo også mulighet til å låne penger av arbeidsgiver (forbrukslån til uforutsette utgifter osv.) til en gusntig rente. Er det noen i familen dere kan få et gunstig lån av (husk da på en skriftlig avtale). Med litt kreativitet kan man finne en løsning, men ofte må andre ting nedprioriteres en periode... Lykke til!!!
♣ Christiane ♣ Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Hei Syns å huske at du skulle behandles på privatklinikk ?? Eller er jeg helt på bærtur nå, hehe Har dere muligheten så er det bedre å låne opp boliglånet litt, for å slippe dyre smålån. Dersom du er sikker på at du ikke klarer å skrape sammen det dere trenger på annet vis selvfølgelig. Ordningen med at NAV tilbakebetaler medisiner over 15.000,- gjelder også ved private forsøk. Selv går jeg privat og betalte for kontraktspakke( 3 icsi + 1 frys) Alt skulle betales før første egguttak. Medisinene betales etterhvert som du trenger de. Ønsker deg lykke til.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2008 ufda, dyre saker dette her. Stemmer at jeg skal privat ja. Forstår ikke helt hvordan vi skal få råd til dette. om man oppretter lån for hus, går det an å ta opp ett nytt lån å hive det på huslånet?? Fatter og forstår ikke hvordan vi skal få råd til alle disse kostnadene, skal kanskje ta lån til hus nå
♣ Christiane ♣ Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Forstår deg godt Hadde nok hatt trøbbel med å hoste opp 52.000,- + medisiner når jeg var så ung som deg. Heldigvis så har jeg en relativt godt betalt jobb og det samme med min mann så vi klarte oss uten lån, men det er klart det svir. Du kan som regel låne opp ett eksisterende lån du har på boligen, så lenge du ikke har "lånt til pipa" Mange som gjør dette når de skal pusse opp eller kjøpe bil osv fordi det nesten alltid er billigere med et litt større boliglån en flere små lån. Tar du et forbrukslån som skal nedbetales innen 2 år så vil du merke de månedlige beløpene mye bedre enn om du låner 80.000,- ekstra på boligen og nedbetaler på 20-25 år som de fleste har, eller hva ? Ta kontakt med banken din og hør hva du kan gjøre, de har sikkert et forslag.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2008 ja, det er ikke bare bare å hoste opp så mye penger. Er foreløbig student, men ferdig utdannet som sykepleier til sommeren. Jeg må nok jobbe en del for at vi skal ha råd til alt dette her. Vi får bare starte å spare ser jeg, for dette er ikke lommerusk. har jo lyst til å slippe enda mer lån
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Ja, skjønner meget godt at det er mye penger. Jeg synes også det er mye penger, selv om vi skal gjennom det offentlige og legger ut maks 19500. For min del er jeg i den "heldige" situasjonen at vi rett før LAP fikk beskjed om at jeg arvet en del penger etter en slektning. Dermed var det veldig enkelt å si ja til IVF. Ellers er ikke jeg heller sikker på om vi hadde hatt råd til det nå, da vi har lånt maks på huset, og ikke kan ta opp mer lån i banken, i tillegg til at vi ikke har råd til de store utskjeielsene til vanlig. Får håpe dere finner ut av det økonomiske. Lykke til
Vær70 Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Hei! Vi holder til i det private og måtte derfor ta opp lån. Jeg tok opp ekstra huslån, anbefaler deg å gjøre det samme om det er mulig. Forbrukslån er veldig dyrt! Jeg sa til banken at jeg trengte å utvide huslånet pga at jeg skulle pusse opp i "underetasjen"... :-) Jeg sa ikke noe videre om hvilken underetasje det var snakk om :-)
Julie73 Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Jeg vil bare få minne om en ting, at apotekene sjelden tar kredittkort - dessverre.
Julie73 Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 hihi...det var jammen godt sagt :-D da har man også en mulighet der da...ved å pusse opp i "underetasjen" - kjekt å vite.
togutter-08og10 Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Hei. Hvorfor må du ta det privat hvis økonomien ikke tillater det? Jeg spør for jeg ser av profilen din at du kun er 21 år og da har du jo teoretisk veldig god tid til å vente 8 md på det offentlige. Jeg tror de er like flinke der som de private. Jeg er 36 og lykkes første gang i det offentlige. Jeg syns dere skal vurdere det offentlige også. Selv om jeg selvfølgelig skjønner at hvis man virkelig har lyst på barn så kan 8 md ekstra ventetid være veldig lenge. Lykke til.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. januar 2008 Det er ett problem her. Vi har vurdert det offentlige, men mest sannsynlig så vil ikke de vurdere oss. Selv om jeg bare er 21 år, så sliter meg med det samme som de i overgangsalderen, nemlig dårlige egge (høy FSH verdi). Da er det sjeldent at det offentlige tar noen inn med en verdi som har vert høyere enn 12, mens jeg har hatt 17,7. Skal søke om noen mnd, men det blir nok ett nei
Tiny dreams ♥ Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Vi tok ikke opp lån. Vi tar det også privat. Vi har spart opp og brukt det meste av det som er til overs av mannens lønning nå rundt forsøket Det er mye penger, ja, det er sikkert og visst! Til dette forsøket har vi brukt langt over 30.000 kroner. På ett eneste forsøk :S Uff, vi nærmer oss 37.000 kroner.
Emma*den lykkelige venter Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Vi har ikke tatt opp lån....vi har spinket og spart. I løpet av de årene vi har vært prøvere har vi brukt ca 200-250.000. Med forsøk, medisiner, reiseutgifter, tapt arbeidsinntekt osv osv......mye penger på ekstra utskeielser blir det ikke mye av. Her prioriteres babylaging. Både jeg og mannen har greit betalt jobber, og med overtid så har vi litt ekstra. Det tenkes økonomi hele tiden uansett hva vi skal gjøre. Det er ikke billig å prøve å få barn......Pokkers dusteNorge som er så trangsynte og ikke hjelper oss ufrivillige barnløse mer:-( Det var dagens utblåsning...hehe
purple Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Hei. Siden du er kun 21 år så søk i det offentlige! Få legen din til å skrive henvisning. Jeg hadde selv en høy fsh på 17 og var 36 år da jeg startet. Fastlegen tok denne. I flge ivf seksjonen tok han denne prøven på feil dag i syklusen. Tok ny prøve på rett dag. Hadde mindre verdi da, men fortsatt forhøyet. Jeg fikk et forsøk for å prøve...Vel.....den høye fsh hadde ikke noe med dårlige ggreserver å gjøre! jeg fikk ut 10 fine egg av den ene eggstokken jeg har. Gravid på fryse forsøk ble jeg også. I det offentlige er det mye rimelige, så søk.......tror ikke du får avslag pga alderen din. For å finansiere medisiner på de 15000, samt utover det som du må dekke opp før du får fra nav har jeg brukt kreditt kortet. tatt ut kontanter med koret i minibank og betalt på apoteket med de. satt inn pengene igjen når jeg har fått igjen fra nav. De første 15000 kan du fint rekke å spare til dersom du tar i det offentlige. Det er jo noen mnd. ventetid i det offentlige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå