Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Hei jenter. Jeg skal ha keisersnitt neste uke og lurer på om om jeg bør komme med et ønskebrev? Er det noe jeg bør ønske? Og er det noe spesiellt man burde ta med seg på sykehuset etter ett keisersnitt? Tar i mot alle tips ) Tusen takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Hei, jeg skal ha i neste måned og jeg er og nokså grønn!! :-) Noen ting jeg har tenkt på er: Få barnet til meg uten klær på intensiven, ubadet! Få elektrisk seng(viss de har) Ha med klær som ikke strammer på magen. Ha med en pakke paracet/ibux. Ellers kommer jeg ikke på så mye sånn i farten, kommer vel på noe etterhvert tenker jeg:-)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Går an å spørre om du kan slippe å ha forheng foran ansiktet i det øyeblikket babyen hentes ut av magen. Det går også an å spørre om su kan slippe å bli sydd utvendig og heller sydd subcutant (under huden) og eventuellt hellerbli stiftet. Blir oftere finere arr da.
trilletralle Skrevet 2. januar 2008 #4 Skrevet 2. januar 2008 Jeg hadde ks for seks uker siden. Jeg hadde ikke noe ønskebrev, men kom muntlig med et stort ønske om å få barnet opp til meg, slik at jeg kunne få kost og ammet litt. Legen syntes det var god ide, så jeg fikk beskjed om å si fra til den jordmora som skulle være med på ks'et. Og det var ikke noe problem - ungen var ute en rask tur for å bli spylt av (var full av blod og guff , og så kom han inn igjen og fikk ligge på brystet mens de sydde igjen. Kjempekoselig! Og veldig greit å ha noe annet å tenke på mens de syr. På sykehuset er det nok lurt som de sier over her å ha med tøy som ikke strammer over såret. Jeg hadde et par gravid-truser fra h&m, sånne som går helt opp på magen (sexy, jada..). De var veldig greie den første uka. Og joggebukse er digg. Ellers hadde sykehuset det jeg trengte, av bind og smertestillende osv.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 2. januar 2008 #5 Skrevet 2. januar 2008 Jeg ville ïkke spurt om de kunne fjerne forhenget når ungen hentes ut.. Det er ikke noe trivelig syn der nede.. Jeg så speilbildet ved et uhell under mitt første snitt, og det skulle jeg gjerne ha sluppet. Jeg vil mye heller at de skal komme rundt meg babyen etterpå, så får legene ta seg av magen uten at noen av oss trenger å se den i det øyeblikket.. Hvis alt går bra med babyen får den komme på mors bryst etter den er vaska osv og fått klær på seg. Dette gjelder også mens mor ligger på intensiven, men babyen er vaska og fått klær da ja. Det tar litt tid å sy igjen magen, og dere kan få se babyen før vasking hvis alt er bra. Begge mine to har måttet ha pustehjelp etter fødsel så jeg har bare sett dem nyvasket. Men det er helt greit. Ingen av de har ligget på brystet mitt heller, også det helt greit. Pappaen har blitt med dem på nyfødt intensiv. En kan nevne alt dette men det er vanskelig å gi garantier. Babyen kan trenge starthjelp etter den er ute, og da må legene gjøre dette før foreldrene kan få komme til. Ang måten de syr på er det forskjellig praksis fra sykehus til sykehus, men ønsker blir nok vektlagt. En kan legge inn ønske om å ha med kamera på salen, ikke alle sykehus godkjenner dette. På sykehuset etterpå, ha med mange gode store romslige klær. I alle varianter. Ellers har de alt du trenger på sykehuset. Men kanskje en dagbok eller noe? Det har jeg hatt begge gangene til å notere små ting som fort kan bli borte.. =)
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #6 Skrevet 2. januar 2008 Jeg skulle ønske jeg kunne få sett hele KS via speil jeg, synes ikke blod er noe ekkelt å se, heller ikke å se de skjære i meg. Synes bare det er spennende jeg! Helt siden jeg var lita har jeg oppsøkt filmer fra operasjoner hihi, og jeg har sett mange KS blitt utført :-) Trodde de la babyen opp på brystet automatisk jeg, ikke at man var nødt å BE om det...?(så fremt alt er i orden med babyen så klart)
trilletralle Skrevet 2. januar 2008 #7 Skrevet 2. januar 2008 Hehe.. jeg synes heller ikke blod er noe ekkelt, men så en video med et keisersnitt før jeg tok ks selv.. spennende, men ganske så kvalmende.. Der jeg tok ks sa de at det var forskjellig hva jordmødrene gjorde, noen ville bare raske med seg babyen og stelle den og levere over til far, mens andre igjen var veldig åpne for å legge ungen på brystet til mor. Uansett måtte jeg spørre på forhånd, var ikke noe automatikk.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #8 Skrevet 2. januar 2008 ~snuppemor~: så teit at JM gjør så forskjellig fra sykehus til sykehus. I Norge er de jo så hysterisk opptatt av amming at jeg skulle tro at de la babyen opp på brystet til moren uansett hvordan babyen kom til verden for at h*n skal få kjenne lukten av moren og prøve å suge på brystet. Jeg skal jammen si min mening om dette på fødeavdelingen jeg når jeg skal til samtale, så vi håpe at hvis mange nok gjørdet så endres holdningene rundt på de ulike fødeavdelingene.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 2. januar 2008 #9 Skrevet 2. januar 2008 Ja de gjør nok litt forskjellig her ja.. En skulle tro de var opptatt av at ungen skulle fort til mor, men vi må huske at det ikke alltid er mulig etter ks (ikke alltid etter vaginal fødsel heller da). Som sagt har begge mine to fått behandling før de kunne komme til meg, og de har blitt vasket, veid og målt først. Pappaen har vært med på alt dette, og begge har kommet og ligget litt ved siden av meg etter en stund. Legene har begge gangene vært klare på det at de muligens må ta ungen fort unna etter den er ute, for ks-barn har oftere problemer med pusten. Førstemann hadde svelget misfarget fostervann og måtte derfor ut fort som fy, og andremann var liten og svak (5 uker for tidlig og misdannelser) og hadde en omfattende runde med 2 barneleger før til og med pappaen fikk komme bort. Forresten, jeg synes også det er interessant å se operasjoner og har ikke problemer med blod og gørr, men når jeg selv ligger der og det er passe ubehagelig fra før ville jeg ikke sett hva som skjer der nede nei. Særlig ikke etter den smugtitten jeg fikk første gang. Ser ks utført på andre uten problem.. =)
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Du får som regel alt du trenger på sykehuset, men det jeg ønsker jeg hadde hatt med (eller spurt om, vet ikke hvorfor jeg ikke gjorde det) er noen sugerør. Hade problemer med å sitte de første dagene og et sugerør til vannglasset og flasken ville vært kjekt. Penn og papir er også veldig lurt å ha med. Jeg fikk ofte en dose smertestillende på kvelden som jeg kunne ta på natten, og da var det lurt å skrive opp hvor mye klokken var når jeg tok dem slik at personalet kunne legge opp morgendosen etter det.
Bie&babylove:-) Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Hvis du ønsker barnet rett opp til deg pass på at du forteller det til den jordmora som skal være med på ks ditt!!!! Jeg ble lovet at jeg skulle få jenta mi rett opp, men jordmora som ble med på ks mitt tok hun ut med en gang, kom inn igjen med hun, fikk se hu noen sek også forsvant hun og pappan! Hun var ikke klar over at jeg skulle ha barnet der mens jeg ble sydd igjen.... ble litt trist for jeg fikk ikke se hun før etter en times tid på oppvåkning :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå