miss gunnilla Skrevet 2. januar 2008 #1 Skrevet 2. januar 2008 Hei, Har hatt tre MA på rad. Etter den andre fikk jeg en del utredning, pga alder. Hadde en ny i desember. Nå lurer jeg på om de prøver som skal taes er tatt osv. Sist fikk jeg progesterontilskudd, men mest fordi jeg maste. Har ikke fått tilbud om pregnyl, ovitrelle som jeg ser andre her har fått. Går til behandling på poliklinikk på lite lokalsykehus, mener har lest at etter tre MA/SA har en rett til utredning ved spesialpoliklinikk. Hva er det? Er enhver gyn poliklinikk en spesialpoliklinikk? Sist ble jeg gravid etter å ha gjennomskyllet egglederne, det var en undersøkelse jeg ba om på eget initiativ. Hadde vært fint å få en oversikt over hva slags utredning folk har fått. På meg virker det som om det er veldig forskjellig fra sted til sted.
Oliver`s Mamma Skrevet 2. januar 2008 #2 Skrevet 2. januar 2008 Hei!! Trist å lese at det er flere av oss...huff!!! Jeg har fått litt oppfølging ved gyn.pol- de har tatt en del prøver for å se om der feilen kunne ligge...men hos meg tror de det er pga av hjerteformet livmor- og har stått på venteliste for hysteroskopi!! Det var liksom ikke sp. om noe annet en at jeg skulle begynne på pregnyl ved neste positiv gravid test- noe som skjedde i jula, så skal til ul om to uker for å se om det er noe liv, og event. begynne på pregnyl da...Hva prog.tilskud fikk du sist?? Jeg ville snakket med de du har vert til, event. fastlege- slik at du får gjort en habituell utredning- det har du nok rett på...er det mulig du ikke har fått dette pga av din alder- isåfall så stå på og MAS videre..en skal sleppe å oppleve slik gang på gang uansett alder!!! Lykke til videre:)
Gjest Skrevet 2. januar 2008 #3 Skrevet 2. januar 2008 Hei! Først vil jeg bare si at jeg vet at du er i en kjempetøff situasjon. Trist at det skjedde i julen oppi alt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om å bli henvist til nærmeste Fertilitetsklinikk. Du skriver du går på gyn.pol. på lite lokalsykehus. Jeg antar at de da kanskje ikke har noe ekspertise på feltet Habituell abort (det er det vel forresten få som har, desverre). Jeg ba fastlegen om å henvise meg til Fertilitetsklinikken nærmest der jeg bor. Da var jeg oppgitt og lei av å møte lege etter lege på Universitetssykehuset. De innrømmet det selv her at de har lite peiling på denne diagnosen.. Legen min så ingen hensikt i å henvise meg, ettersom jeg har blitt forholdsvis lett gravid. Men jeg gav meg ikke og kontaktet Fertilitetsklinikken selv, som bekreftet at de ønsket å prøve å hjelpe. Da sendte legen min henvisning! På det tidspunktet hadde jeg mistet 3 ganger. 2 MA og en tidlig SA. Siste gangen jeg var gravid fikk jeg Klexanesprøyter og Crinone- progesteron. Det hjalp ikke, og en ny MA ble påvist i uke 8+4. Fostrene har ved alle MA'ene sluttet å leve i uke 7. Det har blitt oppdaget i uke 11, 10 og 8. Hjertet har slått og alt har vært tilsynelatende fint, men så er det stopp. Ingen forstår hvorfor! Frustrerende! Hvordan har det vært for deg? Hvilket progesterontilskudd tok du? Har du tatt blodfortynnende? Vet du når spirene har sluttet å leve? Jeg fikk utredning etter min andre MA, selv om jeg kun var 25 år. Tror alle prøvene er tatt, alt var fint. Kromosomtester av begge, alt. Nå har jeg begynt å gå til en spesialist her i området som samarbeider med Fertilitetsklinikken. Men da slipper jeg å reise så langt. Og det beste av alt er at jeg har EN person å forholde meg til og slipper sykehuset og stadig nye leger. Vi skal til ny samtale senere i mnd for å finne planen videre. Jeg kommer nok til å bruke Ovitrelle neste gang. Har snakket litt med Fertilitetsklinikken om det... Jeg skal foreslå å også bruke Pergotime før el, tross regelmessig eggløsning. Evt at dette blir neste forsøk dersom det går galt også neste gang jeg blir gravid... Jeg skal også til hysteroskopi neste måned, men legen sa at det er lite sannsynlig at de finner noe, ettersom jeg hadde et ukomplisert svangerskap for drøye 2 år siden og ul ikke gir noen mistanker. Men mye kan skje selv om det er lite sannsynlig sa legen, så han syns vi burde ta denne også. Tror det varierer fra sted til sted ja... Men standard er iallefall APC og antifosfolipid hos mor. Hos oss har de ikke sjekket min manns sædkvalitet pga at jeg ikke har hatt vansker med å bli gravid, men jeg skal kreve at de tar en sjekk på det også. Som du sier, mye må gjøres på eget initiativ.. Man må stå på! Håper du har det så greit som man kan i en sånn situasjon, at du har en mann som kan trøste og sørge sammen med deg. Vi har valgt å være åpne om dette til de rundt. Det har hjulpet oss. Måtte liksom det for å unngå det vonde spørsmålet om når nr 2 kommer. For det blir visst ikke så lett. Men, vi må ikke gi opp!!! Vi skal klare dette!!! Det er mange som har mistet mange ganger, for så å plutselig lykkes! Siste jeg hørte var ei som fikk en gutt, mistet 7 ganger etterpå og lyktes den 8 gangen! Vi får stå samme her inne og oppdatere hverandre ettersom utredningen og planene videre går sin gang. Klem
miss gunnilla Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 Hei og takk for utfyllende svar! :-) Fikk Crinone, etter mas fra meg, men fikk ikke begynt med det før i uke seks og en halv - og da var utviklingen allerede sluttet antakelig. Ganske rart, for var til ultralyd i uke 7 + 3 tror jeg det var og da var HCG nivåene så fine at gyn sa at så lenge stigningen er så bra, så er det også liv, at jeg ikke skulle bekymre meg og se positivt på saker og ting. Men ikke altså. To uker etter var jeg på ny ultralyd og gyn mente da at utvikling hadde stoppet allerede i uke fem, men altså snodig at HCG fortsatte å stige - så det der skjønte jeg lite av. Bortsett fra at neste gang vet jeg at det å se hjerte på ultralyd er det som gjelder. HCG kan tydeligvis være misvisende. Den første MA`en ble oppdaget i uke 12, embro var cirka uke syv. Den andre MA`en var også rundt den tiden. Skal til kontroll neste uke igjen og skal forhøre meg litt da om medikamentell behandling - eventuelt om bør sykemeldes den første tiden neste gang - om blir en neste gang. Tvi tv. Er 44 år, så tror ikke at de tar meg helt alvorlig egentlig... Etter de to første ma-ene ble litt lavt progesteronnivå nevnt som en årsak, men testet nivået i høst igjen. Det var da på 45, noe gyn mente var helt fint. Var ganske stolt over at nivået har steget. Har en stressende jobb, men skiftet jobb bevisst for å få en hverdag med i hvert fall litt mindre overtids- og helgebelastning.I tillegg har jeg levd en del sunnere, i hvert fall prøvd å spise en del mer mat som skal være bra for hormonbalansen - som broccoli, spinat og persille. Men vet selvsagt ikke om det er mindre stress, kosthold eller tilfeldigheter som slo inn. Hjalp gjorde det jo uansett ikke. :-( Lurer på hva jeg skal gjøre nå. Gi opp, og tenke at alderen er der - og kan kose meg med tantunger i stedet. Eller om jeg skal stå på og tenke at neste gang går det. Denne gang ble jeg gravid etter seks pp, forrige gang etter fire pp, men første gangen tok det mye lengre tid - drøyt et år tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå