Gå til innhold

Hjelp!!Skader jeg jenta mi?????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg kjempe fortvila!!Jenta mi på 6 uker spiser etter det jeg forstår alt for mye nan. Hun er nå oppe i 200 ml pr måltid, og spiser hver tredje time hele dagen...På kvelden får hun siste måltid mellom ni og elleve, og sover da til seks..Etter dette er det hver tredje time resten av døgnet..Dette har hun holdt på med i snart to uker.

Hun har alltid vært storspiser..Var oppe i 140 ml. allerede 1 uke gammel, men da fikk hun morsmelk som jeg pumpet..Helsestasjonen sa at dette var greit, så lenge det var morsmelk. Problemet er at nå får hun nan, og der fins det visstnok begrensninger på anbefalt inntak..Prøver alt får å redusere mengden mat, men jenta blir illsint og skriker og skriker da..Ser at noen av dere skriver at mengden mat skal bestemmes ut ifra barnets vekt, men dette høres jo helt rart ut..Jo mer de spiser, jo mer veier de jo ofte, og kommer man jo ikke da inn i (for vår del) en ond sirkel....?har ikke veid henne på tre uker, og da veide hun 5 kilo(var da tre uker) Veier nok ihvertall over 6 nå...Høres dette helt vilt ut??Tenker på dette hele tiden, og er fryktelig redd nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det diskutert hvorvidt denne "ikke over 1 liter mme"-regelen er relevant likevel, men jeg valgte å følge den. Jeg har aldri gått etter hva barnet veier i forhold til hva barnet skal ha, det har gitt henne akkurat så mye hun vil ha og det har gått greit (men det må sies at vi var aldri over literen). Siden det er usikkert om for mye mme er skadelig så vil jeg råde deg å ta kontakt med en lege eller helsestasjonen, de har mye mer informasjon om dette enn oss. Vi kan bare gå ut ifra våre egne erfaringer og hva vi har lest, og ofte er dette veldig forskjellige ting. Men en sak som dette bør du få korrekt svar på, så jeg ville da kontaktet fagfolk.

Det høres ut som du har et stor lita jente som krever mye mat, og mat må hun da få, så jeg er veldig usikker på hva du bør gjøre. Synes ihvertfall ikke du kan nekte henne mat, selv om jeg jo skjønner din bekymring. Ønsker deg uansett lykke til, håper du tar kontakt med HS, de har nok vært borti dette før og har noen råd til deg.

Skrevet

Hei

Jeg tviler sterkt på at du skader jenta di. men om dette er en bekymring du har, ville jeg heller tatt praten med helsesøster- der får du kanskje et svar som er lettere å forholde seg til. jeg har det motsatte problemet, jeg har en jente på fire mnd som nesten ikke vil spise, så jeg skulle ønske vi kanskje kunne delt opp litt, så begge fikk en middelvei...men så enkelt er det ikke. lykke til

Skrevet

skjønner bekymringen din - jeg har ikke noe svar, men det står alle steder at flaskebarn og skal ha så mye mat de vil ha så..og vil de ha over en liter, hva skal du gjøre da liksom? Jeg er redd for å komme i samme situasjon snart, min lille er bare 16 dager, men han spiser mye synes jeg (mindre enn din jente, men så er han under fire kilo og da) og vil komme opp i over en liter før han er gammel nok til å få grøt og sånn- foreløbig pumper jeg litt, men har lite så vet ikke om jeg holder ut 4 måneder - slitsomt!

Skrevet

Det at flaskebarn skal ha mat ut fra vekten sin stammer fra den gang man veide barna før og etter et måltid. På den måten har man funnet ut hvor mye som er "vanlig" for et barn. Og man kommer ikke inn i en vond sirkel, vel. Skjønner ikke helt hvordan man skal det?

Som Sanasol sier ville jeg tatt kontakt med helsesøster, men det kan være at de ikke har peiling. På min helsestasjon har de virkelig ikke peiling på dette i det hele tatt!

Jeg har aldri gitt min lille over en liter i døgnet, for da hun krevde det ga jeg henne velling istedet, og hun var vel akkurat 4 mnd. Det er jo en del ting man ikke skal gi dem før de er ett år pga nyrene, så det gir litt mening at mer enn 1 liter i døgnet ikke er bra.

Men jeg skjønner ikke hvor ofte du gir henne mat? Gir du mat hver 3.time fra 6 om morgenen til 21-23 om kvelden? Og da sover hun hele natten? Eller gir du henne mat om natten også?

Hun er jo ganske stor, så hun krever vel sitt da?

Har du prøvd å strekke det til hver 4. time?

HVIS det hadde vært virkelig farlig å gi mer enn 1 liter mme i døgnet lurer jeg på om det ikke ville stått på pakkene... Alt annet står jo der av advarsler!

Noen barn krever mye mat

Skrevet

Har du prøvd å dytte inn smokken underveis i måltidet? Jeg trodde gutten min var så sulten med det var bare sugebeovet! Når jeg putta inn smokken så ble han plutselig fornøyd med den=)

Skrevet

Sånn var det her en stund også.At han spiste masse..Ble fort veldig tykk.Men jeg fant også ut at han hadde stort suge behov..Så stappa inn smokk og han var fornøyd!

Du kan også prøve å ta en pause etter en viss antal ml , på et par minutter.

Det funka også her.Hvis de spiser for fort kjenner de kansje ikke at de er mette med engang..Så hvis man venter et par min så kjenner de at de faktisk er mette.

Hvis hun legger kraftig på seg , så kan man vel prøve å roen litt.

Legger hun på seg normalt så er det vel så mye hun trenger.

Vet at alle sier at de skal ha så mye de vil.Men min niese fikk mat hele tiden når hun var baby. mme.Hun ble tykkere og tykkere og er i dag en svært overvektig 3 åring.Som bruker str 5 år i klær.Så noen er vel ekstra glad i mat fra fødsel også..Du får høre med helsepersonell , er sikkert best;)

Skrevet

Har det akkurat slik vi også. Lille pjokken på 6 uker spiser også over 1 liter mme i døgnet. Var innlagt på sykehus pga forkjølelse og da var det en sykepleier (som hadde jobbet på nyfødtintensiven) som sa at det nok ikke var for mye mme. Men at det heller ikke skadet å gi den lille vann innimellom og også å prøve å drøye det litt mellom måltidene. Går også å gå ned i smokkstørrelse slik at det tar lenger tid å drikke melka. Vi prøvde prematursmokker med godt hell, tar lang tid men han er så fornøyd som bare det og spiser mindre nå enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...