maria isabell Skrevet 1. januar 2008 #1 Del Skrevet 1. januar 2008 ønsker meg 5 barn, minst...vil at mine barn skal ha mangen søsken,det er koselig å vokse opp med mangen søsken og seinere i livet er søsken fantastisk å ha....har selv 3 yngre søsken og kunne ønske vi var flere....elsker barn kunne adoptert, hatt fosterhjem osv, elsker å være mamma...men så har vi utfordringen her.... hvordan er det å ha 5 barn eller flere? er det lett å gje alle nok oppmerksomhet? er dere sliten? hvordan er det å kombinere jobb med mangen barn? vi ønsker oss mangen barn, men i tett alder, er det mulig? er det noen som har erfaring med det og som i tilegg har litt tøffe svangerskap.... venter nr to nå og ønsker så inderlig at desse to skal vokse opp i en stor og kjærlig familie:) kankje mine tanker er litt vel rosenrøde, er redd eg må gje meg med 3 barn, men drømmen er jo der:) vi har sett på rekkehus med 5 soverom...kjempe fint:) blir veldig glad for svar fra dere med erfaring på dette området:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/
Santi og gjengen Skrevet 2. januar 2008 #2 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg har ikke fem barn(enda), men femtemann ligger og ruger i magen. Var også som deg da vi giftet oss(og er det vel fremdeles). Ønsket en stor familie med seks barn. Så ble den første født og vi ombestemte oss, fire skulle holde lenge. Men etter nr. 3 (på ca5 år) så orket vi ikke flere. Men da hadde vi snakket om fire så lenge at vi følte at fjerdemann bare måtte komme. Så på 7 år, fikk vi fire barn. Utfordrende, men herlig! Var sååå klar på at nå skulle vi ikke ha flere, men så er det jo så herlig de gangene alle er venner og leker og er kjærlige med hverandre, så ble det jammen meg en nr 5 og du! Vi er veldig klare på at organisering av hverdagen må til for at ikke det skal bli kaos. Og så har vi begynt med alene-kvelder med barna. En gang i uka får en av dem være litt lengre oppe sammen med mamma og pappa. Da spiller vi brettspill eller finner på andre koslige ting sammen, bare vi tre. (Men selvfølgelig gjør vi slike ting sammen med hele gjengen også, men en gang i uka er det "alene tid". ) Jeg jobber ikke pr idag, men har hatt deltidsjobber innimellom alle sammen. Prøver å få det til å gå rundt uten så lenge de yngste er små, så får vi se etterhvert. Har mange interesser som gjør hverdagen lysere og interessant. Og det er ikke som om jeg sitter i bleier fra morgen til kveld, leser bøker om politikk, kultur og miljø og føler ikke at jeg mangler informasjon og kunnskap om verden fordi om min verden består mye av barn. Det blir hva du gjør det til! Finnes foressten en bok av Anna Wahlgren (barnebok), hun fikk ni barn, og var tidvis alene med dem. I tillegg til gode tips for fødsel, oppdragelse, så er det sikkert noen gode tips i forhold til hverdagen med mange barn. Lykke til ihvertfall!! Klem fra Augustmamm Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136411608
maria isabell Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 2. januar 2008 tusen takk for svar, har lest litt i den boka... blir så glad når eg ser at noen får det til og den alene kvelden var genial...men var du dårlig? eg blir så dårlig når eg er gravid...sist tok eg av 10 kg...var så kvalm...lurer på om kroppen min klarer så mangen barn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136412619
Santi og gjengen Skrevet 2. januar 2008 #4 Del Skrevet 2. januar 2008 Har ikke hatt problemfrie svangerskap, nei. Alt var topp med første frem til en uke før termin, falt på bekkenet og dermed har jeg hatt bekkenproblemer med de siste tre svangerskapene. I tillegg har jeg hatt store magesmerter i forbindelse med muskelknuter i livmoren, vært lagt inn for for tidlige rier, magesmerter, hatt for mye fostervann, for lavt blodtrykk, foster med utvidet nyrebekken under nøye oppfølging fra Riks'n, m. mer Så det har ikke vært enkle svangerskap, nei. Og denne gangen er jeg helt sinnsykt trøtt og kvalm. Spiser allikevel innimellom hvis det er noe jeg klarer å få lyst på, for da kjøper jeg akkurat det. Blir litt rar mat innimellom, men...:-) Orker sjelden å lage middag, for jeg klarer ikke lukten, men jeg har heldigvis en mann som hjelper til når jeg ikke orker. Egentlig litt utrolig at jeg har orket å bli gravid igjen, men det er jeg! Ta ett barn av gangen, du. Kanskje får du nok med dine to noen år og så blir du kanskje klar igjen? Men hvis du mister 10 kg, så må du jo bli fullstendig utslitt under svangerskapet? Augustmamma Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136415330
maria isabell Skrevet 2. januar 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 2. januar 2008 blir helt ødelagt og tida etter fødselen er tung også,men ønsket er veldig sterkt da.....tenker å ta noen år pause etter denne fødselen og trene meg opp igjen får å tåle to tette til....og så hååååper eg at dette svangerskapet skal bli lettere...så langt er eg bare slapp og svimmel håper kvalmen holder seg unna.... godt å høre at du har klart så mangen barn selv om du var dårlig...da er det jo håp...selfølgelig vil eg ta et barn om gangen,men ønsker så sterkt at mine barn skal ha mangen søsken:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136416299
januarsurprise Skrevet 2. januar 2008 #6 Del Skrevet 2. januar 2008 Kopierte inn et innlegg jeg skrev som et svar på et liknende spørsmål tidligere. Kan ikke si så mye om svangerskapsbiten da jeg bare har født ett av barna som bor hos oss... Men håper det gir et lite bildet av hvordan det kan oppleves å ha 5 barn hvertfall...: Så gøy å lese at det er flere som synes det er fint med stor familie! Vi har 5 og kommer til å prøve å få en til. Noen av barna er mannen min sine fra før, men alle bor hos oss (er hos mamman sin annenhver helg) - så her er det full rulle For å svare på spørsmålene dine... Tid: Tiden vi ikke jobber bruker vi på barna - for oss er det et valg av livsstil å ha mange barn, og det er veldig viktig at alle barna blir sett og får alenetid med oss voksne. Jeg forventer ikke at jeg skal ha masse tid å dyrke mine andre interesser på... Og jeg forventer heller ikke at huset skal være strøkent til enhver tid. Jeg vil heller ha barn som når de blir store sier: "Mamma, du så meg og hadde tid til meg!", enn som sier "Mamma, du hadde det alltid så ryddig!" Råd: Det er dyrt å ha mange barn, det skal jeg ikke legge skjul på. Men vi jobber begge to, og det går helt greit. Jobb: Mannen min driver for seg selv og jeg jobber i turnusjobb + at jeg driver et lite firma på si. Allikevel er vi hjemme til kl.17 hver dag (bortsett fra når jeg har kveldsvakt en gang i blant da). Alenetid: Det viktigste, tror jeg, er at jeg og mannen min prioritrer hverandre. Vi skaffer barnevakt og drar på spa, drar til syden, på storbyweekend, går ut og spiser eller spiser hjemme med levende lys bare vi to Det gjør at vi fortsetter å være bestevenner og kan gi 100% for barna! Har foreldrene det bra, har barna det bra! Og vi er sammen med venner, det synes vi er viktig. Blir nok ofte venner med barn, det er ofte enklest, men så er det jo det også at man da har en likere livssituasjon og har mer til felles i hverdagen. Er jo selvfølgelig ikke rosenrødt bestandig - akkurat som i alle andre familier... Og jeg tror noen ganger jeg går fra forstanden når tredje regnbuksa forsvinner på en mnd... eller gangen flømmer over av sko og jakker på gulvet... eller 5 barn ønsker å få svar på sine spørsmål samtidig.. eller jeg ikke kommer inn i gangen fordi det står tre skolesekker bak døra Men så er det heller ingenting som er mer tilfredstillende enn 5 barn som kryper sammen i armkrokene våre i sofaen, å få se 5 trygge barn utvikle sine særegne personligheter, se de klemme hverandre fordi de er glade i hverandre eller se dem samarbeide for å få støvsuget stua i hytta før vi drar hjem fra tur Jeg tror noe av nøkkelen til at alle skal trives i en storfamilie er at man innfører gode rutiner fra dag1, at man har struktur og rutiner i hverdagen. Det gjør alt så mye enklere både for barn og voksne! Håper det ga deg et lite inntrykk av hvordan vi har det uten at det ble klissete... Må bare legge til at den desidert mest slitsomme perioden er før barna fyller 4. Etterhvert som de blir eldre er de jo mer i stand til å samhandle både med hverandre, men også med oss voksne. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136419356
maria isabell Skrevet 3. januar 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 3. januar 2008 så koselig:) du har mye kjærlighet...du snakker om barna til din mann som dine egne...så flott, ser det er mangen som ikke gjør det...du er en god mamma du:) ser du prøver på nr 6:) håper det klaffer snart:) prøvd lenge? vi prøvde 7 mnd før denne satt:) (er bare i uke 6 men det må gå bra, denne babyen her er etterlengtet, støresøster trenger en bror eller søster) tusen takk for langt svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136423594
januarsurprise Skrevet 3. januar 2008 #8 Del Skrevet 3. januar 2008 Det var hyggelig tilbakemelding, tusen takk Tror det er 3-4 mnd siden vi sluttet m prevansjon, men jeg har ikke fulgt med i syklusen min akkurat... har vært mer sånn enten skjer det nå eller så skjer det litt senere har tenkt å begynne å følge litt mer med nå, for nå vil jeg bli gravid snart! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136425739
glad i mange barn Skrevet 3. januar 2008 #9 Del Skrevet 3. januar 2008 hei ,her i huset har vi 6 barn og nr 7 er på vei,er i uke 22,vi har oxså alltid fra dag en vi giftet oss ønsket mange barn og vi har enda ikke tenkt å gi oss,jeg har no sagt 8 og så får vi se,men gubben snakker om ti....men tar en om gangen,vi er ikke slitne og vi koser oss,begge jobber 100% turnus så en av oss er alltid hjemme og derfor har vi alltid sluppet unna barnepass og barnehage....vi liker å være mange og for oss er det helt normalt og naturlig ikke noe ekstra,for det er dette vi alltid har villet og når holdningen vår er at vi ønsker å være mange blir det og helt naturlig,barna har alltid noen å leke med og de koser seg med å være mange,ho største spør år etter år,når kommer neste beibi mamma og når nyheten er der er reaksjonene JIPPI,de er flinke med å passe og ta vare på hverandre og hjelpe til m.m men det som er mest irriterende er at folk blander seg,det er en kvie å fortelle om neste svangerskap, "har ikke dere hørt om prevensjon,det er dyrt med mange barn,husk dere skal ta dere av de og no må du knipe igjen,.....osv,utrolig kjipt altså....men vi bryr oss ikkke neeeei....oppi alt har jeg totalt ukompliserte svangerskap,merker knapt at jeg er gravid,jobber til siste,føder i en fei så og si smertefritt,sant nok,ingen tror meg men spør jormødrene og gubben....jeg er i hundre både før og etter fødsel m.m,elsker å gå gravid er like fantastisk hver gang,men no er vel kanskje jeg heldig då.....men vi kozer ozz og har det veeeldi bra,absolutt til å anbefale.....og ryddigt er det her og,har lært mann og barn godt opp... hahahah Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136428975
maria isabell Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 4. januar 2008 reis bort en helg som passer med eggløsningen:) det funket veldig bra for oss:) så flott at mannen din vil ha 6 barn da:) ofte damene som vil ha mangen;) skal dere ha fleire etter det? du er bare 6 år eldre enn meg du,og så har du snart 6 barn? må si du er flink:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136429967
maria isabell Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 4. januar 2008 må bare si så utrulig flott:) ikke bry deg om det folk sier, noen tenker bare ikke før de prater...dere har det jo helt fantastisk:) trur deg når du sier at du har lette svangerskap og fødsler,det må du jo ha viss du skal fungere så godt... eg blir vanvittig dårlig og kroppen sliter veldig under og etter graviditeten....syntes det er veldig vondt å føde,har fødselsangst til de grader...men ønsket om barn er sterkere enn dette....(sykehuset kallte min første fødsel perfekt og klarte å føde uten smertestillende, var veldig stolt av det,men det var skummelt...tenker allerede på neste fødsel,) hvor gammel er din eldste ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136429996
glad i mange barn Skrevet 4. januar 2008 #12 Del Skrevet 4. januar 2008 min drøm er faktisk å bli jordmor,er hjelpepleier,så jeg må gå først sykepleien og så ett år på jordmor og ett år praksis,er like utrolig vær gang jeg er på sykehuset ,jeg prøver å snike meg til en titt inn på alle andre rom i stede ...er kjæmpespennende og interessant....og beibiser er noe heeeelt unikt og fantastisk,kunne vært en sånn surogat mor men hadde ALDRI gitt de fra meg......joda jeg føder fort,ho eldste kom faktisk hjemme i sengen ,gikk på do og trodde det var hard avføring,men fikk ikke noe til så jeg gikk og la meg og våkna med ett min mellom riene,og no siste gang sov eg i en stressless på sukehuset og våkna 6.30 og kjente ungen mellom beina,kom meg i sengen og etter to press ble hun ble født 6.38 ,men jeg er så stille og rolig og då går fødslene som en drøm,ungen og jeg har det bra.og så har jeg høy smerteterskel,men en nøkkel er å slappe av og puste rolig og ikke anstrenge seg,men det er ikke morro å ha det sånn du har det,fødselsangst er ikke noe særlig nei,men alle er ulike ikke kjekt med tunge svangerskap heller,men e sant som du sier at det veier mot ønske for barn,kvinner har jo født i årtusener og det uten hjelpemiddler,og så er det jo bare en periode på vel ni mnd. ønsker deg lykke til, jeg har Caroline Mikaela,ble nett 10 år,Rebekka Danielle,8 1/2 år,Miriam Mariell nett 7 År,Ruben Natanael blir 5 år om 18 dager, joachim leonard ble nett 3 år og Emilie linnea nett 17 mnd. tre på skolen og tre hjemme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136431666
maria isabell Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #13 Del Skrevet 4. januar 2008 hadde eg bare hatt det slik som deg:) kusina til min far fekk nr 10 hinn dagen, hu har det slik som deg også så flott at du har lange navn på dine barn...eg liker også litt lange navn, helst dobbbelt navn...prøver å holde meg til max 6 stavelser,men det er ikke lett:) vi har ganske lik smak:) min første heter silje elisabeth og denne skal hete maria elise:) emilie og mariell er veldig fine:) du liker bibelske navn også? håper vi kan få 5 barn en gang:) jordmor kunne faktisk eg tenke meg også...men bare halve jobben....syntes det er for mye annsvar,tenk viss eg skulle gjort en feil og at babyen til noen skulle dø? viss du virkelig ønsker det så hvorfor ikke? eg skal begynne på lærerhøyskolen nå til høsten eller neste, skal ta det innimellom fødsler og graviditeter...rekner ned å bruke 8 år på det,men skal klare det, så får vi heller klare oss med en bil til eg er begynt i jobb:) nå har eg snart tatt 13 privatisteksamener på 1.5 år med graviditet,jobb,baby... men det blir kankje litt travelt å ta sykepleien med 10 barn? kankje du kan begynne når de er eldre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136432475
snartmammatil7 Skrevet 5. januar 2008 #14 Del Skrevet 5. januar 2008 Heisann :-) Vi venter også nr 7 (ryktene går om at det er nr 7 og 8, he he) Eldstemann hos oss er akkurat blitt 11, og yngstemann er 18 mnd. jeg er veldig enig i det sistemann 79 skriver. Det er utrolig viktig å ha et godt forhold til partneren din. Nå er det ikke så lett for oss år reise bort, for barnevakt til 6 barn vokser ikke på trær ;-) men vi tar små pauser i hverdagen hvor vi går ut og spiser, går på kino osv. Barna har utrolig stor glede av hverandre, og vi bruker egentlig ikke så mye tid på annet enn jobb og barn. Jeg har hatt noen mindre rosenrøde svangerskap, og fødsler hvor det har vært på nippet til å gå skikkelig galt, så familien min ellers er ikke så positive når jeg meddeler dem at jeg er gravid igjen. Som sistemann 79 også sier så er det heller ikke så viktig for meg å ha det strøkent i huset. Barna har sine oppgaver, men vi tar oss gjerne en tur i skogen sitedenfor å rydde hvis været ber om det ;-) Mannen min er konsulent, så til tider har jobben hans tatt mye tid, men det har bedret seg. Jeg driver også to butikker, og det har vært tøft til tider, når man nærmer seg termin, det er høysesong i butikken, og bekkenet og søvnløshet gjør at man helst vil holde sengen. Vi hadde faktisk bare planlagt å få 4 barn, men så skulle vi bare ha en til, også bare en til ,også bare en til, he he.... Men nå har jeg lovet at dette er sistemann, da helsen min tilsier det. Endte i hastesnitt med blodoverføring og litt sånt sist. Jeg synes ikke jeg kan ta sjangsen på at jeg ikke får være her for de barna jeg har fått- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136442089
maria isabell Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 5. januar 2008 hvor langt er du på vei da? kankje det er tvillinger...blir så glad når eg hører om at det er fleire som har valg mangen barn:) og at du har klart 7 barn selv om du har vert dårlig, gjør meg optimistisk (ikke missforstå,vil ikke at du skal ha det tøfft, det eg mente var at,da er det håp for meg også) håper denne fødselen og svangerskapet går fint:) det fortjener du:) hastekeisersnitt og blodoverføring er en av mine skrekker...du er modig som tørr en gang til etter d, det står det respekt av.) hørest lurt ut å pleie forhldet lit ja:) ikke lett å finne barnevakt kan eg tenke meg, men eg hadde stilt opp med glede,elsker barn:) kunne laget det opplegge for de,leker,spill,bilbane,pynte de elste jentene,konkurranser, kle oss ut:) syntes det er så gøy å være barnevakt:) de hadde storkost seg, vi kunne bygget hus under bordet og leket krabbetikken:) hihi:) har vert en del barnevakt og har fort lært at en må underholde hele tiden:) men litt seriøst,har du ikke noen til å passe de? hadde jo vert godt for dere å kome bort av og til...foreldre, svigerforeldre.... har de faste oppgaver med ukelønn? hvordan er det med 6 kjeledresser,6sekker,6par regnsett,6 jakker osv i gangen? hvor stort hus har du? hvor mangen soveromm? vi har kjøpt et hus på 150 kvm,lurer på om det er for lite? ikke hør på de negative kommetarene, du er super mamma:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136443175
maria isabell Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #16 Del Skrevet 5. januar 2008 er det veldig dyrt å ha så mangen barn? rekner med at det blir mye,men cann cirka? må jo tenke nøye igjenneom det meste, vil at mine barn skal ha det "alle andre har" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136443270
snartmammatil7 Skrevet 5. januar 2008 #17 Del Skrevet 5. januar 2008 Vi har noen 16 åringer som vi leier inn, så det er ikke noe problem ;-) Men da bare for kortere turer, kan du si. Svigerforeldrene våre bor litt unna, og mine foreldre vil helst ikke være barnevakt, og det er forsåvidt greit. De har faste oppgaver, ja. Dvs de 3 eldste, 4 mann har småoppgaver foreløpig. De får ukelønn for oppgavene, og gjør de noe itillegg får de "spilletid" på pc og playstation. Det er litt kaos i yttergangen vår, ja. Huset vårt er 240 kvadrat, men vi har hageleilighet, så noe er leid ut. Vi har 4 soverom, så ungene deler rom foreløpig. Vi skal bygge om loftstuen til 1 eller 2 soverom, pluss at vi skal bruke leiligheten selv etterhvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136443280
januarsurprise Skrevet 5. januar 2008 #18 Del Skrevet 5. januar 2008 Når det gjelder kostnader med å ha mange barn... Ja, det er dyrt. Èn ting er klær og sånt, det er jo endel kostnader, men er man flink å følge med på salg går det ganske greit. Som feks å kjøpe vinterdresser for neste år på våren når alt av vinterutstyr er på halv pris etc. Men jeg synes det er når alle skal ha skrivebord, ski, stereoanlegg, kommoder, pc (etterhvert når de blir eldre), hjelp til å ta lappen, Mp3-spillere, Nintendo DS eller andre avanserte duppeditter de ønsker seg..., da merker man at det er 5 og ikke to... Vi er også opptatte av at de ikke skal "lide" under at de er mange, så jeg vil ikke det skal være et argument for ikke å gi dem noe at de er mange - det har de jo ikke valgt selv akkurat Det finnes jo nok av andre fornuftige grunner til at barn ikke skal få alt de peker på eller ønsker seg! Barna våre er ikke bortskjemte, og her er det normalt at vil man ha nye ski kan man ønske seg det til jul. Kjøper vi brukte ski f.eks. føler jeg det blir litt annerledes. Flere av de andre tingene jeg nevnte er også typisk jule-/bursdagsgaver, men det er jo dyrt allikevel. Å dra på vinterferie for å stå slalom er jo også en ganske dyr affere kan du si, men det som desidert har tatt kaka hos oss er SFO- og bhg.utgifter!! Tror vi på ett tidspunkt hadde 2 i sfo, 2 i bhg og èn i park og betalte over 7 000,- i mnd.... Men det meste går, bare man er litt smart i planleggingen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136447119
januarsurprise Skrevet 5. januar 2008 #19 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg hiver meg på her jeg... Jeg må bare si at du må regne med å ha minst dobbelt sett av regntøy til hver (for ikke å fullstendig miste besinnelsen når alt blir borte på skolen:0), det er smart å ha to vinterdresser til hver, evt èn dress og en bukse man kan bruke til jakka, slik at det ikke bryter ut panikk dersom man i all viraken finner dressen klissvåt i en pose i gangen om morgenen (selv om man er sikker på man hang den opp dagen før...). Et lite lastebillass med votter, raggsokker og alt annet som kan miste den ene halvparten... Og for husfreden og din egen helses skyld: lag et system i gangen som ALLE (altså inkludert mannen) klarer å følge opp. Vi har en sånn skooppbevaringssak i plast fra IKEA til hvert barn (og en til oss voksne...) i gangen hvor de har sine luer, votter etc. Bare disse enkle tiltak vil gjøre hverdagen myyye enklere for alle involverte parter :0) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136447236
maria isabell Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #20 Del Skrevet 6. januar 2008 har tenkt når de er eldre, da blir det veldig dyrt, barnetrygden forsvinner og moteklær kommer for fullt,arving er jo ikke aktuelt da....slik du sier, pc,lappen...osv...trur det går rundt allika vell,da er huset nedbetalt og eg kan jobbe, når ungene er små kommer eg til å studere litt...da er det jo bare en inntekt...da blir det verre,lurer på om eg klarer studier og mangen små barn, vi får bare prøve:) viss det ikke går,så begynner eg bare i jobb,har jo allerede en utdannelse.. 7000,huff...hadde helt glemt sfo,håper vi slipper det... handle vinterklær om våren var smart:) det skal eg begynne med allerede nå.... er så glad for alle svar,blir mere og mere optimistisk,kankje dømmen kommer i oppfyllese...når eg sier at eg ønsker meg 5 barn får eg så mangen negative tilbakemeldinger,d er ikke gøy...blir glad av å lese svarene:) gode råd fra erfarne mødre er bra å ha med seg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136450346
maria isabell Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #21 Del Skrevet 6. januar 2008 240 kvadrat:) så flott, lurer på om vi må bygge litt på huset når det har gått noen år...fint at dere har barnevakter:) kan tenke meg de 16 åringene har det gøy:) ukelønn er genialt,da lærer de å ta annsvar og verdien av penger...pluss at mamma og pappa kankje får litt avlastning:) vi har planlagt å begynne med det tidlig...men ting blir ikke alltid slik en har planlagt:) lekte krabbetikken med jenta mi i sted og hu fikk totalt latterkrampe:) det er så herligt når de ler og koser seg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136450450
maria isabell Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #22 Del Skrevet 6. januar 2008 2 sett regntøy og to sett dresser? oi,det blir 10 sett regntøy og 10 sett dresser...pluss jakke,sko,sokker,luer.votter...glad vi har stor gang:) trudde det holdt med et regnsett og en dress, men når eg leser innlegger ditt innser eg jo at det var helt på tryne:) da må vel vi ha minst 7 enkeltskap i gangen...takk for tipset...greit å planlegge litt fram i tid og vite litt ka en går til:) når vi skal innrede huset er det greit å ha alt klart,det blir nok å ta seg til fremmover... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136450549
Sånn kan det gå Skrevet 6. januar 2008 #23 Del Skrevet 6. januar 2008 "hvordan er det å ha 5 barn eller flere?" Vi har 8 og storkoser oss med det. Synes faktisk ikke det er noe mer slitsomt nå enn da vi hadde bare 1 -2. "er det lett å gje alle nok oppmerksomhet?" Synes det går helt greit. Alle har jo sine ulike interesser slik at man får et spesielt individuelt forhold til den enkelte uansett. "er dere sliten?" Nei "hvordan er det å kombinere jobb med mangen barn?" Går helt greit for oss i hvertfall. Vi jobber begge 100% "vi ønsker oss mangen barn, men i tett alder, er det mulig?" Vet ikke hva du kaller tett. Våre er ikke spesielt tette, men fikk altså 8 i løpet av 14 år og 4 1/2 mnd "er det noen som har erfaring med det og som i tilegg har litt tøffe svangerskap...." Her har jeg ikke noe å bidra med for har hatt bare fine sv.skap. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136450912
maria isabell Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #24 Del Skrevet 6. januar 2008 takk for svar:) 8 på 14 år er tett:) så flink du har vert, i tilegg t 100 prosent jobbing, ser at det er håp:) håper resten av svangerskapene mine blir lette:) vi satser på 5 vi, så ser vi,får ta et barn om gangen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136454730
Randis Skrevet 8. januar 2008 #25 Del Skrevet 8. januar 2008 Som alle skjønner er det slitsomt med mange barn. Mange gleder og mange sorger. Jeg har vokst opp som en av fem. Ikke hadde foreldrene mine tid til inviduell tid med barna. Mamma måtte være hjemme til vi var i skolealder. Dyrt å sette bort alle barna. Foreldrene mine var konstant utslitt og det setter spor. Mamma ønsket seg mange flere barn, etter meg som er minst, men pappa sa stopp. Takk og pris. Har aldri følt at de hadde tid til verken meg eller søsknene mine. F.eks. leksene hadde de ikke tid til å hjelpe oss med, rydde rom, snakke om følelser, fritidsaktiviteter var utelukket utenom det ene som alle gikk på og alt mulig i et barns og ungdoms liv var begrenset. Småbarn gikk de lei av når vi alle flyttet ut når de fikk litt pusterom. Slik at barnebarna får lite eller ingen oppmerksomhet. Vi alle flyttet tilig for å gi plass til andre eller bare for å gi foreldrene våre pusterom. De sliter enda med å ta seg igjen etter alle fem. Vi søskene er delvis nær hverandre i voksen alder. Og alle er enig om at det ikke er bra med mange barn. Kjenner mange som kommer fra store familier og de alle sier at det er ikke ideelt. De kjenner seg igjen i alt jeg sier om ulempene med å være mange, men det er selvsagt mange fordeler også. Skjønner godt at mange ønsker seg stor familie. Det er godt å føle kjærlighet for så mange å få titalls ganger tilbake. Mange positive sider også med å være mange, men jeg kan ikke tenke meg å få mange med vilje. Ta deg tid til hvert barn å føl på at denne ungen jeg har foran meg skal vokse opp å gå på barnehage, skole, videregående, fritidsaktiviteter, inviduell tid med deg, oppfølging med følelser og en trygg oppvekst. Og ikke minst ha tid til mannen din. Har dere det bra, har familien det bra. Håper dere har mye energi og blir aldri slitne. Alt går bra uansett hva man velger. Alt i alt er det en personlig avgjørelse. Og mange klarer faktisk å gi alle nok oppmerksomhet og får en flott og harmonisk familie. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136407712-dere-med-minst-5-barn-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-se-her/#findComment-136471526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå