Gå til innhold

Noen som har peil på studiepoeng og sånn? Skal søke på høgskole til neste år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man ekstra poeng for barn eller noe sånt? Jeg har fått studiekompetanse via 23/5 regelen, og er 24 år. Føler at jeg sitter igjen med så utrolig lite poeng da jeg ikke har krav på noen poeng i fohold til folk som har tatt videregående på vanlig måte og har folkehøgskole osv... Noen som vet noe mer om dette?

Takker for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Hos meg regnet de ut de vanlige poengene etter siste fullførte år på vgs. I tillegg fikk jeg poeng for hvert år jeg hadde jobbet og hvert år hjemme med barn. Vi får en type poeng, og de som kommer rett fra vgs får en anenn type poeng, så deles inntaket på en eller annen måte.

Skrevet

Hva mener du egentlig? Studiepoeng er det du samler opp ved å ta fag på universitet og høyskoler. er du fultidsstudent samler du 30 studiepoeng på et semester, 60 på et år. Men du kan selvsagt ta færre eller flere.

Mener du poengene du har fra vgs.? Altså for å komme inn? For i så fall teller ikke barn. Bare karaktersnitt, eventuelt fagpoeng, alderspoeng og opptil 3poeng for millitærtjeneste/folkehøyskole.

Skrevet

Det er forøvrig veldig få fag på vgs som gir ekstra poeng (bare på allmenfag) utrolig uretferdig. Men anyways. Du har da snittet ditt. Pluss at du får to alderspoeng per år i fire år etter vgs. Altså, siden du er 24år, så har du snittet ditt ganger ti, pluss åtte (to alderspoeng per år i fire år) poeng:)

Skrevet

Men når du sier at du har fått studiekompetanse gjennom 23/5 regelen og er 24 år ? Har du ikke tatt noen av fagene ? norsk, matte, nyere histore + +

Annonse

Skrevet

Ja, du sitter helt sikkert igjen med lite poeng i forhold til andre. Det er ulempen med 23/5 fremfor vanlig løp.

Du får alderspoeng (2 i året) fra og med fylte 24 år. Du kan få tilleggspoeng fra første fordypningsfag om du har tatt noen utover de du må ha for å kvalifisere til 23/5. Ellers bare karakterpoeng; ingenting for barneomsorg og denslags.

Skrevet

Jeg fikk da virkelig poeng for årene jeg jobbet fullt + året jeg gikk hjemme i perm. I tillegg fikk jeg poeng for å være jente da det er et mannsdominert studie. Kanskje det er forskjellig fra stue til studie da...

Skrevet

er ingen poeng som kvalifiserer deg til 23/5. så lenge du er over 23år og har 5års erfaring så er du kvalifisert. Med 5års erfaring så meiner dei jobb, el unger, har du barn på 5år så går det som 5års erfaring.

Eg kom inn på det eg ville på 23/5 regelen nå i høst. Eg har realfag fra vgs ikkje fullt vitnemål, men manglar ingen av realfaga.

Kva har du tenkt å søke på til våren???

Skrevet

Jo, og så hadde de forskjellige inntak - et med de som kom rett fra vgs og ett med de som hadde jobbet noen år, hadde fagbrev og forkurs eller hadde teknisk fagskole ect. Mulig det er noe spes med forskjellige studier altså, for det var bare 1/3 av studentene som kom rett fra vgs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...