Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Mannen min jobber i et privat firma og har ulønnet permisjon to uker etter fødselen.

Kan arbeidsgvier regner med at min mann sjekker sin mobilsvar hver dag og følger opp saker (han er ikke leder, men vanlig avdelingsansatt)?

Jeg mener at så lenge arbeidsgiver ikke vil gi lønn for disse ukene trenger han heller ikke sjekke mail og tlf. Da får jo jobben en delvis tjeneste av han, som han ikke får betalt for. Dessuten er det nok å gjøre hjemme med barn nr. 2

Hva mener dere?

Kan også legge til at de ikke vil utbetale noe lønn i hans 6 permisjonsuker. Hvilket betyr at han ikke får noe over 6G, og selvfølgelig ikke feriepenger av permisjonslønn dekket av NAV (som egentlig er normalt).

Hanss tidligere arbeidsgiver dekket heller ikke lønn etter fødsel, men betalt lønn som normalt i de 6 ukene. Hvilket ga litt mer lønn pr. mnd. og også feriepenger.

Hvilke erfaringer har dere andre på dette punktet?

Altså, hvor mye skal man gi til arbeidsgvier hvis de igjen kun tenker på hvor mye de kan trekke deg for å ikke jobbe?

Fortsetter under...

samme erfaring som deg:-( skikkelig kjipe arbeidsgivere. Min mann fikk 5 dager betalt av de to ukene etter fødsel, og de forskutterte ingen ting i pappapermisjonen. Han fikk dermed kun 80% av 6G, og da er det selvsagt uaktuelt å ta mer enn de 6 ukene han har krav på.

Jeg var veldig klar på at han ikke skulle ta telefon eller sjekke mail i den tiden han var i permisjon. Når de ikke engang forskutterer fødselspenger mener jeg at de ikke kan få noe igjen. De sparer jo på dette. Han var enig, men jeg vet at han sjekket telefonsvareren sin. Men ga minimal respons! Må selvsagt veies mot at han skal tilbake på jobb etterpå, men jeg mener at en sånn arbeidsgiver ikke kan forlange noen "service" i den tiden.

For egen del må jeg si at jeg har vært veldig velvillig overfor min egen arbeidsgiver som er staten. Jeg har fått full kompensasjon (det vil si ingen grense på 6G), lønnsøkning i permisjon samt invitasjoner til seminar, fester etc. Da er det lettere å gi noe igjen.-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...