Gå til innhold

Tidlig UL og gynekolog..... kan ikke dette her jeg


NormaJean

Anbefalte innlegg

ok, jeg ønsker veldig å få en tidlig UL for å se at alt er "ok" inni der. vil gjerne ha en GU med celleprøve også siden det er ca 3 år siden sist.

 

men da lurer jeg på: har jo skjønt at det tar lang tid til å komme til gynekolog til vanlig. Får man lettere time som gravid??? til vanlig er det jo i Oslo i snitt 2-3 måneder ventetid på vanlig GU time.

Og ønsker UL asap! må jeg da dra privat???? og hva koster det??? noen som kan anbefale noen i Oslo? dette her har jeg ingen peiling på.

Skal til første time hos fastlegen på fredag. er 7 uker gravid nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det ikke er noe spesielt må du nok ta UL privat. Har ellers hørt flere si i det siste, at man ikke anbefaler GU når man er gravid, da dette KAN fremprovosere en SA.. visstnok... Men priv UL kan du jo bare ta, det er bare å betale det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke legen en celle prøve av deg når du er gravid da? Eller.. Hmm.. Da jeg gikk gravid første gang var jeg hos gyn og han tok celle prøve. + tok ultralyd.

 

Du kan jo høre med fastlegen din,om hva han sier.Kanskje han kan ta en celle prøve på deg.

 

 

Det er forresten rart at dere mener at en gu skal kunne gjøre at man spontan aborterer.Da tror jeg nok at min gyn hadde nektet meg gu i begge svangerskapene + at legen på sykehuset hadde garantert ikke gjort noe.

 

Ma og sa er jo resultat av at det er noe gale med fosterets utvikling.eller sjenerelt noe gale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at det ikke er noe galt med å ta celle prøve under graviditet, det er noe jordmor og lege tilogmed anbefaler her på BiM hvis man ikke har tatt på lenge.

og hvis det skulle være galt i å ta GU under graviditet så burde det jo være galt å ta innvendig UL.........

 

men jeg lurte nå mest på hvoran få time og UL tidlig. ingen som vet???

det er jo noen her som får UL nesten hver uke uten at det er noen opplagt grunn, så tenker at å få 1 burde jo ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anoona.

 

Jeg skal på tidlig UL i morgen. Gleder meg masse, for jeg er så spent på om det går bra denne gangen. Jeg har mistet to ganger før. Begge MA. Den siste gangen var jeg i 13.uke da det skjedde. Legene på sykehuset anbefalte da at jeg skulle inn på tidlig UL så snart jeg ble gravid igjen. De mente jeg skulle inn på UL både i uke 8 og 12. Jeg tror neppe du får UL hos sykehuset hvis du ikke har henvisning fra fastlegen din. Men du kan jo prøve å snakke med dem først. Hvis ikke må du som de andre sier, prøve deg på privat UL.

Uansett, lykke til med UL og ikke minst din lille spire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bestilte i Ålesund da :)

Men der er det sånn privat klinikk..så jeg bestilte idag en time til gynokolog med UL og svangerskap kontroll..og fikk time 15.januar.

Men det må jeg betale selv da.

 

For å få tidlig UL uten å betale selv må man bli hendivst fra lege.

Noen er så heldige som har fastleger med UL da , men de er ikke mange av trur jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ringte Majorstuaklinikken i dag og fikk time til Ultralyd tirsdag 8.1. De tar 1200,- men da får du en ordentlig kontroll. Verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gyn på tidlig UL i dag og tok i tillegg en celleprøve som de anbefalte. Var hos privat og betalte 700 kr inkl alle prøvetakinger. Gyn anbefalte celleprøve da en graviditet kan gjøre evt celleforandringer "hissigere". Har aldri hørt noe om sammenheng mellom GU og MA/SA. Da ville i så fall gyn vært den første til å si noe om det vil jeg tro. Føler mer mye mer ivaretatt og trygg hos en spesialist. På det stedet jeg går ville alle legebesøk senere, med mindre det er akutt, være gratis. I tillegg skal jeg gå til jordmor der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for hjelpen! Da skal jeg først høre med fastlegen min, men hvis ikke blir det vel privat ul på majorstua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...