Gå til innhold

Sjy/ saus til pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lage pinnekjøtt selv for første gang og lurer på hvordan man gjør det med saus til. Mener mamma pleier å bruke noe mer enn bare sjy fra dampingen, men hva da evt?? Tenkte jeg skulle la være å spørre henne og bare imponere med fantastisk måltid i stedet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi bruker bare smeltet smør til potetene...

Skrevet

Vi bruker berre ribbefettet. Altså det som samler seg i bunnen av panna under dampinga. Nam, nam.kjempegodt!

Skrevet

Ribbefett på pinnekjøtt?

Skrevet

ribbe er for vestlendinger pinnekjøtt.. hehehehe.. altså det kommer jo fra ribba til sauen..akkurat som ribba til grisen kommer fra ribba til grisen.. heheheh.

Skrevet

Eh..hehe..eg kaller pinnekjøtt ribbe og ribbe svineribbe... :-)

Skrevet

Ok, da skjønner jeg :) Vi bruker også bare skyen som blir av kjøttet, kjempegodt!

Skrevet

Min svigerinne og min svigermor liker å ha pinnekjøttet litt inni ovnene for å få det litt sprøtt. Da heller de litt fløte over og sammen med sjyen i langpanna lager de en saus på dette. Det tror jeg er godt for de som elsker saus:) Evt bare bruke det som kommer da.

Skrevet

Men skal man da koke inn sjyen litt så man blir kvitt litt vann?? Fytti grisen (evt. sauen) her er det i hvertfall ikke noe problem med at kjøttet koker tørt, blir jo så mye ekstra veske etter hvert som det dampes!!!

Skrevet

Vi pleier å lage løksaus av sjyen!! Nam, nam, det er godt!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...