Gå til innhold

Lyst å bli lærer (tror jeg). Barneskole eller videregående???

Anbefalte innlegg

Noen som er lærere som har lyst til å si litt om hva som er bra eller mindre bra med å være lærer? Klarer heller ikke bestemme om jeg kan tenke meg å jobbe på barneskolen eller på videregående. Hvis jeg tar adjunktutdannelsen, kan jeg jobbe på barneskolen også om jeg skulle gå lei videregående? Eller er det mulig å undervise på videregående med allmennlærerutdannelse, hvis jeg tar noen ekstra fag?

Fortsetter under...

Man trenger ikke være lektor for å undervise på videregående, men man må ha pedagogisk utdannelse fra Universitetet. Jeg har det (fra 2001), og kan undervise fra 4. trinn til og med vgs.

Jeg kan derimot ikke undervise de yngste elevene (1. -3. trinn)

Jobber selv på ungdomstrinnet, og trives veldig godt.

Etter hva jeg vet så er lektor 5 åring, mens adjunkt er tittelen etter 4 år på samme studie. Mener å ha hørt at du kan undervise etter 4 år, dersom du ønsker å ta det 5. året senere.

Men etter almennlærerutdannelsen har man jo mye pedagogikk, så jeg tenkte at det kanskje gikk an å bygge på med noen fag dersom jeg skulle bli lei av barneskolen og heller vil jobbe i videregående. Greit å ha nødløsninger klare:-)

De enkelte fordeler er vel opp til hver enkelt tror jeg. Og kollegiet og klassen du har. Hvis jeg skal svare generelt, så må det nesten bli at fordelene som lærer på vgs er muligheten for å være litt sin egen sjef. Du skal selvfølgelig følge læreplanene. Samtidig har du mange ulike kreative måter å nærme deg fagstoffet på.

Det som kan bli negativt er bundet/ubundet tid. Nå er det slik at lærerne på vgs er pålagt å være tilstede 31,5t per uke. 3 av disse timene er satt av til møteplikt. I tillegg kommer teamarbeid på de ulike trinn og i ulike fag. Noen ganger kan man være heldig med teamet, og alle trekker i samme retning. I motsatt tilfelle vil det bli ekstremt tungt.

Når det gjelder vgs, så studerer du på høgskole eller universitet. Du tar da pratktisk pedagogisk utdanning etter du har tatt fagene du vil ha. Enten heltid eller deltid. For å kunne ta ppu må du ha minimum bachelor. Da vil du bli adjunkt. Slenger du på et ekstra år, vil du bli adjunkt med opprykk. Tar du master så vil du bli lektor. Det er lønna du vil merke forskjellen på.

Tar du "allmennfag." Det vil si norsk, matte, engelsk osv, så er det lett å kunne jobbe på småskolen. Har du litt "sære" fag. For eksempel hovedfag kunsthistorie eller lignende, kan det bli vanskelig å fylle opp en stilling på barneskole.

Når du tar ppu kan du undervise fra elevene er 10 år og så gamle elevene blir.

Et negativt trekk med skolen er at man har mange ulike diagnoser men ikke nok kunnskap og ressurser for hvordan disse skal bli møtt. For eksempel depresjon, spisevegring, ADHD osv. Kunnskap om dette blir lite berørt i vanlig opplæring. Og til dags dato har jeg ikke jobbet i en eneste klasse hvor ingen elever har slitt med et eller annet.

Ja, signerer liliana på det siste punktet! Lærerjobben innebærer ofte at du må være mamma, psykolog, sosionom, trener, sykepleier osv i tillegg til undervisningen. Det er det hverken tid eller ressurser til.

Blir ofte at man gjør mer enn man får betalt for...

Annonse

Jeg jobber som lærer i voksenopplæring for innvandrere.. Det trives jeg veldig godt med... De er så lærevillig og seriøse... Trenger ikke bruke tid på å roe klassen... Trenger ikke forholde meg til foreldre osv...

Andre fordeler er jo alle skoleferier.. I mitt tilfelle der lillegutt går i en barnehage som har stengt i skoleferier er det veldig praktisk!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...