Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken type potet er best til pinnekjøtt??

Hvor får jeg kjøpt en sånn stor damprist til å ha i en ganske stor pinnekjøtt gryte?

Fortsetter under...

Skrevet

Pinnekjøtt skal serveres med mandelpoteter. Du får kjøpt pinnekjøtt-pinner (bjerkepinner) på butikken, de legger du i bunn av kjelen.

Skrevet

Vi skal bruke mandelpotet.

Rist har de sikkert på jernvare. Eller man kan kjøpe bjørkepinner på matbutikken.

Skrevet

Jeg liker best melne poteter til pinnekjøtt, f.eks Kerrs Pink

Rist får du kjøpt der se selger gryter og andre ting til kjøkkenet vil jeg tro. Jeg tror faktisk jeg kjøpte min på en vanlig coop-butikk=)

Skrevet

Ville helst hatt en rist, men finner ikke store, bare til små gryter. Men bør ikke mandelpoteter helst kokes med skallet på? Syns jeg har lest det et sted, at de bare går i stykker uten skall. Litt kjipt å servere poteter med skall? Eller? :)

Skrevet

Mandel potet=)

vi bruker en sånn potetrist-rist, kjøpt på europris tror jeg=)

Annonse

Skrevet

Eller du kan finne nærmeste bjørke tre og skjære av noen pinner der hvis de ikke er for høyt oppe......Best med ny- spikket bjørk å ha i bunnen av pinnekjøttet......

Bon apetite

Skrevet

Har vært på coop å sett, men der hadde de en rist i en pakke som det sto "liten" på. Den virket litt liten, er det den du bruker? Gryta mi er jo kjempesvær...

Skrevet

Har hørt at man skal bruke litt kraftige poteter til pinnekjøtt. Som nypoteter...

Skrevet

Ah... Europris, der har jeg ikke sett ennå. Takk for tips! Shit, håper de har åpent imorgen...

Skrevet

Haha, tror ikke jeg skal ut å klatre i trær imorgen du! Kjenner jeg gruer meg litt nå, har aldri lagd dette før, og skal ha hele familien på middag. Gulp... Er ikke noe særlig god på kjøkken fra før heller...

Skrevet

Hvis du bruker store mandelpoteter (skreller dem først), lar det koke opp, og så setter du ned varmen til 1 eller 2 og lar det bare ligge i det varme vannet. Da blir de sakte men sikkert ferdige (på ca. 30 min) og de detter ikke fra hverandre :)

Skrevet

Mandelpoteter egner seg best til å kokes med skallet på. Mange bruker dette til pinnekjøtt, men jeg vil tro de skreller de først. Kjøp vanlige beate - poteter du!€ Gjør alltid suksess her!

Dersom kjelen er stor, behøver du nok minst 2 pakker med bjørkepinner. 3 lag med slike pinner bruker jeg. Ha vann opp til pinnene, ikke noe vann på kjøttet!

Pass på at det er vann der hele tiden, og legg noe hardt oppå lokket slik at det beholder trykket.

Ha surkål og rødkål ved siden av. Varm dette i egne panner, ikke direkte i posen, blir bedre da. Ha evt mer karve oppi! Evt litt kraft fra pinnekjøttet.

Server rosenkål også til. Grov sennep og rørte tyttebær. Ikke glem persilledryss på potetene samt persillekvast på pinnekjøttet ved servering. Vossakorv hører med. Deles i pene stykker og varmes oppå pinnekjøttet i ca 15 minutter; rett før servering.

Lykke til!

Bordet dekekr du i kveld, det tar alltid tid!

Klem

Annonse

Skrevet

Har aldri hørt om sennep og rørte tyttebær til pinnekjøtt.

Bruker heller ikke surkål.

Her brukes bare pinnekjøtt, poteter, og masse kålrabistapp.

Men smaken er som baken.

Er du fra vestlandet "Bare Ine" lurte bare fordi jeg er fra vestlandet og har ikke hørt om det tilbehøret:-)

Skrevet

Har selvsagt kålrabistappe også til da :) Oppi den har jeg litt revne gulrøtter i :) Ikke glem hvit pepper (sort pepper høver seg ikke i kålrabistappe)

Grov sennep gjør seg faktisk og tyttebær pga fargen! Rosenkål også pga fargen. Maten skal være en estetisk opplevelse for øyet også! Ikke glem persilledrysset; er ikke mye som skal til for å få det til å se elegant ut, det som engang var fattigmannskost!

Dersom en bare har kålrabistappe, poteter og pinnekjøtt blir det, etetr min mening, ikke særlig estetisk!

Jeg er ikke fra vestlandet, men bor her. Nå kan jeg en del om mat (jobber med det), så det er nok her det "uvante tilbehøret" kommer inn.

Skrevet

Mandelpoteter er best!!

En julemiddag her i huset består av:

- Pinnekjøtt

- Svineribbe

- Poteter

- Surkål/og eller rødkål

- Stappe av rabbe/kålrot m en god del gulerøtter i ... og en fløteskvett i

- Mørpølse

- Stekte skiver/biter av fenalår og tørrmør

Men siden vi blir bare oss to og poden i morgen blir det pinnekjøtt (hjemmelaget av egene lam!) mørpølser, mandelpotet og stappe

Skrevet

jeg så på et kokkeprogram på tv at man ikke trengte rist.. testet det ut, en god del vann oppi, lot det koke til beinet slapp, en del vann dampet bort underveis selvsagt

la de så i ovnen noen minutter før servering

testet ut på juleaften, dødsdigg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...