Gå til innhold

Tilbehør og saus til kalkunfilèt. Kan noen hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poteter selvfølgelig.

Blomkål, gulrøtter og annet man liker. MEn hva kan jeg gjøre for at ikke filèten skal bli tørr??

Og hvordan skal jeg kunne lage en skikkelig god saus, ikke bare fra pose som jeg alltid ellers gjør?

Fortsetter under...

Skrevet

Saus:

Press safft av ca 5 appelsiner

7 dl vann

litt hvitvin

kyllingbuljong eller kraft fra kalkun

finhakk og fres 2 røde chili uten frø og 5-6 chalottløk, kok dette inn med sausen. Koketid 10-15 minutter, smak deg fram etterhvert

Tilsett 2 begere med creme fraiche mot slutten av koketida.

Skrevet

Du steker kanskje filèene i ovnen? Hvis du heller litt vann over de innimellom når du steker dem så blir de ikke så tørre. Sjyen som da blir i bunnen av langpanna lager du saus av. Du smelter smør og har i mel i en kjele. La blandingen få litt farge men ikke bli brent. Så sper du med sjyen etter filèene. Ha i noen skiver med brunost og en fløteskvett eller to =)) =fløtesaus veldig godt til kalkun. Rosenkål er også veldig godt vedsiden av kalkun.

Skrevet

Ha gjerne i litt sukkerkulør hvis sausen er veldig lys, men ikke lag den for mørk.

Skrevet

Vi bruker smørdampa gulerøtter, poteter, erter og waldorfsalat.

Sausen lager jeg enkelt og greit med at jeg koker halsen i vann slik at det blir god kraft. Heller kraften fra kalkunen. bruner mel og melange og sper i kraften fra kalkunen ,suplerer med kraften fra halsen om nødvendig smaker til med salt og pepper. lar koke i ca 5-10 min for åkoke ut smaken av mel blir kjempegod sma av kalkun.

Skrevet

Rosenkål og brokoli :) Waldorfsalat! Cognac fløtesaus (pose d da.... men veeeldig god...)

Stek fileene på pannen med godt med krydder og olje som marinade, etterpå har du dem i en ildfast form med stekesausen og setter de i ovnen med alu.folie over. Ha gjerne ananas sammen med dette, kjempegodt :o)

Annonse

Skrevet

Denne suasen er kjempegod til kalkun:

Peppersaus (i pakke) blandet med enten fløtesaus eller champinongsaus (i pakke). Ha litt ekstra fløte, salt og pepper i.

Skrevet

Jeg tenkte egentlig mest på et slikt stort stykke med kalkun. Det er vel brystet det kanskje?

Valdorfsalat må jeg ha, men oppskrift på det da?

Skal prøve å lage saus på skyen fra kalkunen:o)

Skrevet

Kjøp ferdig waldorfsalat (delikat) og hakk noen valnøtter og legg oppå før servering. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...