Gå til innhold

EC- pottetrening???

Barnkanskje? m liten prinsesse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste innlegget om hun som hadde innført pottetrening tidlig her og da var det en som refererte til at de leste/fulgte EC. Noen som kan hjelpe en uerfaren med hva dette betyr? Er det noen spesiell bok eller noe? Skjønte ikke noe jeg.. hehe..

Får min første i mai så tenkte å bruke tiden i forkant til å studere litt av hvert så man har litt vinklinger ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopierer inn det jeg skriver i innlegget "potte til små babyer" litt lenger ned på siden:

Det finnes (såvidt meg bekjent) ingen norske mødre som forventer at barna skal lære seg å gå på do før de er klare for det. Lukkemuskler osv. er IKKE ferdig utviklet før barna er ca 2 år.

Men det er stadig flere som ønsker å spare også de små babyene fra i hvertfall noen av bæsjebleiene, ved feks. at de bruker lang tid på skiftet og lar barnet tisse og bæsje over en potte eller en do, eller at de lærer seg å kjenne igjen barnets signaler (og ærlig talt er ikke det så vanskelig når babyer bæsjer) og så holder dem over potte eller do.

Dette er IKKE for at barnet skal presses inn i noe mønster, og de fleste regner heller ikke med at barnet slutter tidligere med bleier, men for å spare barnet for å gå rundt med bæsjebleier i større eller mindre grad.

Jeg har ikke tenkt så mye på dette selv, men synes det var fint når storebror kunne ligge naken på badegulvet. Om han da tissa eller bæsja så tørka jeg det opp med en tøybleie, så slapp han hvertfall å ha det på seg. Det ble jo uansett like mye vask på meg. Mulig jeg tenker mer på det med nestemann, men det tar jeg som det kommer.

Om noen vil lese mer om dette her, så heter det EC - elimination communication. Og det er altså ikke barnemishandling, men omsorg!

Skrevet

Tusen takk for svar. Vet ikke helt om jeg kommer til å prioritere dette men synes det er spennende å vite om muligheten;)

Skrevet

Her er linken som inspirerte meg for to år siden:

http://potte.blogspot.com/

Og samme på NM - med masse diskusjon om en er interessert:

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=206543

Jeg har ikke bedrevet dette på "fulltid", og tenkte i begynnelsen at dette ikke er noe for oss. Men prøvde litt, og ble fascinert. Jenta mi sluttet med bleie på dagen når hun var drøyt 20 mnd, og på natten like før hun fylte to. Og et av de første ordene hun sa - rundt 10 mnd gammel - var "bæsje".

Kommer som tidligere sagt definitivt til å gjennomføre en lightversjon med nestemann også. Poenget er som andre sier ikke egentlig å få bleiefrie unger tidlig, men å kunne "lese" deres behov, og på den måten bli kjent med dem.

Skrevet

Tusen takk for nok en link. Jeg leser og er forundret.. 2 1/2 mnd er jo bittebitte små babyer.. ;) Imponerende innsats av dere foreldre. Får se om jeg orker å sette igang med prosjekt potte. Må lese mere, var mye å ta av der!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...