Gå til innhold

Fått "musehånd", høyre hånd og delvis oppover armen, men ikke brukt pcèn noe særlig, folk sier det kan være fordi j bærer mye på bebien min..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt forvilet nå.Skal i ny jobb på nyåret, og har fått skikkelig vondt i hø.hånd, ved håndleddet. Ikke brutk pc_mus noe påtagelig. Men har jo en rel.tung baby(9 mnd, men stor for alderen)som jeg jo bærer en del på.

Flere som har opplevd dette?Hva bør man gjøre?Dra til legen?Gjøre noe forebyggende; Få seg sånn støtte-sak rundt hånden?

Fortsetter under...

Skrevet

Få deg en skinne på håndleddet, prøv å avlast så mye som mulig.

Ta ibux noen dager...

Legen kan evt gi deg en kur med betennelsesdempende smertestillende. Du kan jo starte med egne tiltak, bestill time hos lege siden det sikkert er litt ventetid. Trenger du den ikke avbestill bare.

Men primært må du fjerne årsaken til plagene....

Skrevet

Takk for svar...men siden du svarte på dette....Betyr det at du mener at plagene kommer fra babybæring?(Det var eg. det jeg primært lurte på, men som jeg ikke fikk klart nok frem)Har du hatt de samme type plagene selv, av samme grunn?(Baby)?

Skrevet

Har ikke hatt de samme plagene selv. Men betennelsen kommer jo pga overbelastning, og hvis du ikke bruker pc nå, men har mye ensidig belastning i form av å bære babyen din, så vil jeg jo tro det er derfor det kommer. Hvis du prøver å løfte og bære mindre en periode nå så merker du kanskje forskjell...

Lykke til....

Skrevet

"Musearm" kan komme av så mangt. Kalles kun dette da dette er en av de hyppigste årsakene. Hvis smerten sitter lengere oppe, fra hånden og helt opp til albuen kalles de ofte "tennis-albue". Jeg har hatt dette mange ganger, men aldri spilt tennis. Sene-betennelse er vell det egentlig "riktige" ordet.

Du kan godt ha fåttt det av å løfte babyen. Har hatt det noen ganger siden lillegutt ble født jeg og. Fikk det også da jeg begynte å gå trilleturer med 4-hjulingen. Alt som er tungt kan derfor gi sene-betennelse. :)

Dra til legen så blir du nok bra ganske kjapt med en antibiotika kur.

Skrevet

Du får ikke antibiotika for senebetennelse. Det er ikke en bakteriell infeksjon.

Du få betennelsesdenmpende som f.eks Voltaren, brexidol osv....De er i samme "familie" som ibux, men selvfølgelig andre virkestoffer, sterkere og reseptbelagt.

Annonse

Skrevet

Hm...Men hvordan "løfte" mindre...?jeg må jo ta meg av babyen min, og det er jeg som naturligvis har henne på dagtid, tyngre blir hun også. Og må hun opp, så må hun opp...skal jeg begynne å ta henne mindre opp når hun feks. skriker, da..?Huff, blir litt fortvilet nå, føler meg med ett "yrkesskadd"...Vil dette gå fort over, da...?(Kjenner det mest i håndleddet, og delvis i underarmen, har ikke tennisalbue...)

Skrevet

Man trenger ikke å løfte opp en baby på 9mnd hver gang den skriker. Kommer jo veldig ann på hva hun skriker av.

Du kan foreksempel begynne å sette deg ned med henne og leke i stede for når hun blir lei av å leke alene.

Om hun har begynt å åle seg, krype eller gå klarer hun helt fint å følge etter deg rundt om i huset. Du trenger ikke om å bære henen hele tiden.

HAr selv en tass på 8mnd, og er faktisk ikke så mye jeg bærer han når vi er hjemme. MEn dette har jo med vaner å gjøre da. Om hun er vandt til at du bærer henne hele dagen så vil hun nok bli noe frustrert om du plutselig ikke gjør det. Men om det er så ille at du har pådratt deg en senebetendelse så er vel kanskje dette noe du bør ta tak i.

Lykke til iallefall, og god bedring:D

Skrevet

om det vil gå fort over avhenger jo av hvor flink du er til å avlaste....hvis betennelsen har fått satt seg godt kan det fort ta noen uker før det blir bra. Noen blir raskt bra, mens andre kan slite med det i mndr...

Kanskje fin mulighet å avvenne endel bæring hvis det har vært mye av det generelt.

Skrevet

For noen måneder siden hadde jeg også betennelse i håndleddet, eller egentlig i muskelen som går fra tommelen og opp til håndleddet. Jeg fikk det i en periode da lillegullet mitt var mye syk og jeg bar han time etter time hele døgnet, så legen sa at det var ikke tvil om at betennelsen kom av all bæringa. Jeg fikk satt en kortison sprøyte rett i muskelen som var betennt, og det ble bedre etter noen dager, men ikke helt bra før lillegutt ble frisk og ikke krevde så mye bæring. Så hvis du ikke kan redusere på bæringa er det kanskje lurt å skaffe deg en støtte skinne å ha på en periode. Lykke til i allefall:-)

Skrevet

Kjøp deg bæretøy. F.eks en slynge som er ganske lett å ta av og på.

Skrevet

Her har jeg fått mange nyttige innspill. Må bare tilføye at jeg ikke bærer på henne hver gang hun skriker , litt unyansert sagt av meg. Men hun sliter med tenner(oppe) om dagen, veldig vondt og veldig survete.Dermed tenker jeg at jeg burde ta henne opp og trøste ekstra...Men, bør nok bli mer bevisst på bæringen, ja. Takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...