Gå til innhold

Kan dette være ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en aktiv gutt på 5 år. Han er motorisk flink, språklig flink og veldig interresert i skolearbeid og har ingen konsentrasjonsproblemer. Han mangler imidlertid til tider impulskontroll. Dette kommer veldig til syne når vi har besøk. HAn fungerer fint i barnehage og hjemme. Men når vi er på besøk eller har besøk er det som han blir så glad at han blir hyper. Han kan spinne rund, hoppe i sofaen og på de som besøker oss. Sitter aldri i ro verken med bordet eller i lek. Han skal ha all oppmerksomhet og da gjerne fra de voksne. Han får det ikke til i leken hvis det blir mange barn. Han reagerer med å løpe forbi der andre barn leker og ødelegge deres lek, sveipen innom der de voksne sitter og rive ned litt. Han blir så glad at han glemmer å gå på do. Han er en sosial og glad gutt, men føler det er noe- en slags uro - han ikke har kontroll på. Er så redd for at dette er noe han ikke rår over selv. Det er så synd at det er i de sosiale settingene han blir så overivrig at det blir travelt. HAn kommer ikke ned, vi får ikke kontakt. Når beslket går kan han med en gang synke ned i sofaen og se tv eller pusle med noe på rommet. Dette høres kanskje ut som noe en vanlig gutt på 5 år kan gjøre, mne har en følelse av at han er hakket mere aktiv enn andre. Hva tenker dere?

Har snakket mye med barnehagen og de tenker ikke adhd men en gutt som trenger større rom enn de andre. Kan det være noe vi somforeldre kan gjøre? Føler det ikke hjelper å være streng og konsekvent.....

Noen råd fra dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære anonym

Gutten di har ingen ADHD . ikke tenk på den engang. Noen barn er roligere en de andre. Ditt barn trenger ro hjemmet. Lav tempo i hjemme . Han trenger deres omsorg. Vær snill men bestemt. Det er viktig at du høre på barne ditt og finne ut hans behov. Han vil ha deres oppmerksomhet. Jeg ser a an mangler selvtillit og selvbilde. Ikke se på hans feiler. Ikke vær så konsekvent.

Prøv de. Få frem hans gode sider. Du må vise han at dere ser han. Lag en tabbel i soverommet hans og gi stjerne eller smill hver gang han gjør noen god eller har vært snill. det koster ikke mere en 20 kr. du kan finne klistermerke på nille (Smili eller stjerne). Etter 10 smill får han en liten premie. Sli stimulerer ut han til å oppføre seg pent. Du må distrahere ham når han blir sint eller håpper og spretter. Bruke tid på ham. Jeg vet detter krever masse tid og energi. Han er bare 5 år nå. Du kan forebygge mange ulemper nå.

Det hjelper. Gutten min var slik. Jeg hara gått til en familie rådgiver og hun anbefalte meg dette. Det var litt vanskelig for meg i begynnelse men jeg så resultatet. Det hjalp.

Lykke til.

Skrevet

takk for svar. Vi fikk vel det svaret vi håpet på. Skal prøve et belønningssystem, så får vi heller se på utviklingen. Viktig å ta tak i det før han blir for gammel også. Godt å høre at du fikk gode resultater. Det hjelper at vi voksne har fokus og er til stede hele tiden, det ser jeg.

HI

• 2 uker senere...
Skrevet

leste en gang at vist man opplevde at ungene ville ha all oppmerksomheten når man hadde eller var på besøl så kunne det være en ide å avtale med di som kom/man dro til at di brukte 5 min på dette barnet med en gang. ble med på rommet for å se, eller satt seg litt ned å lekte med det. for da har barnet ofte fått den oppmerksomheten den trenger fra di "nye" menneskene..

• 2 uker senere...
Skrevet

ADHD er en diagnose som vil være betydelig i alle aspekter av livet, hver dag hjemme så vel som på skolen. Det trenger du ikke bekymre deg for. Høres ut som en gutt som har blitt fem år og føler seg litt skikkelig tøff og vil vise seg litt for besøket:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...