Gå til innhold

Feber og forskjølet. Hva med smertestillende?


alokim

Anbefalte innlegg

Hei. Er i min 7 uke nå og har ca 38,5 i feber og lurer på om det er noen som vet om man kan/bør ta smertestillende for å få feberen ned og om man kan bruke otrivin nesespray.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk otrivin men vær supernøye med å ikke overstige 10 dager (du kan lett bli avhengig og enda lettere når du er gravid) og du kan bruke paracet, men helst ikke ibux. God bedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du høy feber, mer enn 39.5 graderer det riktig å ta febernedsettende. Det er farligere for fosteret å bli overopphetet enn det som en tablett inneholder.

 

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke si dette for sikkert, men for en liten stund siden, så hadde jeg utrolige sterke smerter i siden, å da ville jeg ta smertestillende, da søkte sambo min opp på internett å der sto det at en burde ha slikt oppgitt fra legen, for dosen kunne bli for stor for fosteret å ta livet av det.. men vet ikke om det stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet kan du ta, bare ikke overstig døgndosen. Vi bruker også paralgin forte til gravide på sykehuset, men aldri ibux. Det beste er å slippe tabletter, men det er likevel bedre å ta noe som ikke er skadelig enn å ha høy feber eller sterke smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du! Stikker innom deg fra 3.tri, med en god sympatiklem! Sitter selv med bihulebetennelse... Paracet kan du ta, jeg tar også pinex forte som jeg fikk av legen.. Pluss antibiotika selvsagt..

Du kan bruke Otrivin så lenge du ikke overskrider dosen,men den som er garantert ufarlig når du er gravid er Rhinox. Jeg kjøpte den i går,men har brukt otrivin i dagene før... Så masse masse god bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...