Gå til innhold

Dersom ens mor har hatt svangerskapsforgiftning med dødfødsel som utfall, får en selv sa tettere oppfølging i svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på dette. Min mor hadde svangerskapsforgiftning som endte i dødfødsel ved termin, og hun selv kunne også ha dødd, vil jeg da få tettere oppfølging ved en graviditet enn det som er vanlig?

Skrevet

ja det får du helt sikkert. en besjent av meg fikk ihvertfall det

Skrevet

ville nevnt det for legen, for arv er jo en faktor som øker risiko.

vet ikke om du får tettere oppfølging, det er veldig opp til legene hvor mye de gjør. min søster fikk tettere oppfølging pga at jeg og mormor hadde svangerskapsforgiftning med førstefødte. jeg hadde hellp.

Skrevet

Ja, det vil jeg tro du får!!

Snakk med legen,si du er engstelig og ønsker ekstra oppfølging.Det ser ut til og være litt arvelig (leste i går på nett,er selv gravid og hadde sv.skapsforg. med min første).Det er viktig at man lever sunnt,og ikke jobber for hardt selv om man skal mosjonere.Ikke spis mye sukker..Og vær meget obs.på tegn svangerskapsforgiftning gir som hodepine,væskeopphopning (spesielt ansikt er vanlig ved dette),smerter øverst i mage osv...Det er ikke så vanlig at man merker noe før uke 20.Tror jeg fikk første tegn i uke 32,ble satt igang i uke 38.

Men ikke les for mye på nett heller (som jeg har gjort) og bli vettskremt!

Lykke til:))

Skrevet

hellp går på blodplatene og leververdiene, og kan være mer akutt enn en "normal" svangerskapsforgiftning. dvs at man får en rask økning i leververdiene samtidig som blodplatene minsker. f eks hos meg, hvor de ble halvert på under et døgn.

Skrevet

Du nevner det for legen. Min mor hadde svangerskapsforgiftning med min søster. Det gikk heldigvis bra, men det var nære på. Fikk vanlig, god svangerskapskontroll med mine tre, men fikk ikke noe spesiell oppfølging. sjekke urin og blodtrykk gjøres hele tiden uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...