Gå til innhold

Til dere som har hatt en xu (svangerskap utenfor livmoren)

Anbefalte innlegg

Kan dere fortelle meg litt om hva som skjedde med dere?

Jeg tok blodprøve ons 19, og den viste en verdi på 13. O er negativt forsøk, og 25 er positivt, så de var redde for at det kanskje kunne være en xu. Jeg fikk ny henvisning til blodprøve, men den fikk jeg ikke før i går, og jeg tok blodprøven på hjemstedet mitt, og får derfor ikke svar før tirs eller ons. Frem til nå, eller i går, har jeg ikke merket noe, men nå har jeg hatt litt småvondt og kramper i magen i hele dag. Kan det være xu? Eller er det bare litt vanlig vondt i magen? Har også vært litt småkvalm. Jeg angrer også nå på at jeg ikke tok turen inn til Riksen for å ta blodprøven der. Da kunne jeg fått svar med en gang.

Fortsetter under...

Jeg har dessverre hatt en xu. Jeg oppdaget graviditeten i uke 5 el 6, usikkert pga at jeg hadde hatt mens/blødninger til og fra i nesten 3 uker da. Gikk til gynekolog og vi hadde 3 innvendige UL( i løpet av 12 dager) uten at han kunne se hvor evt fosteret var, eller om det var en veldig tidlig graviditet. HCG fortsatte å stige. 2 uker etter første test ble jeg akutt syk hjemme. Svimmel, kvalm, smerter i magen og veldig kaldsvette. Trodde først jeg aborterte og ringte legevakten som ba meg komme. Tok taxi dit, kom rett inn, da jeg sa til dem på legevakten at legen min hadde mistanke om xu. Derfra var det rett til sykehus m blålys. Jeg hadde nesten to litet blod i buken da jeg ble operert.

Jeg sier ikke dette for å skremme, men for at man skal ta signalene på alvor hvis man blir akutt dårlig. XU er faktisk veldig farlig om man ikke kommer på sykehus. Syns det var litt rart at du bare måtte ta blodprøve, det tok jeg hver gang og HCG steg. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få tatt en innvendig UL så snart som mulig. Det er ikke noe hyggelig å gå å tenke på slikt.

Uansett ønsker jeg deg lykke til, det går nok bra skal du se. Krysser fingrene for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...