Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 29. desember 2007 #1 Skrevet 29. desember 2007 Jeg prøvde å lage karamellpudding for første gang i går.. Brukte en oppskrift fra matprat.no Fulgte oppskriften til punkt og prikke. Men den ble ikke vellykket... Stivnet ikke nok. Enda jeg lot den stå en halvtime ekstra i ovnen også.. Noen som kan hjelpe meg? Som kan å lage karamellpudding? Kansje har en oppskrift som funker også?
camosilla Skrevet 29. desember 2007 #2 Skrevet 29. desember 2007 Brukte du oppskriften med 4 eller 6 egg? Syns kanskje det hørtes lite ut med 4 jeg... Kanskje eggene dine var for små, at det er derfor den ikke ble stiv?
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2007 Brukte 6 egg... Sånne store frokost egg....
Gjest Skrevet 29. desember 2007 #4 Skrevet 29. desember 2007 Denne gjør alltid suksess: Dette blir to former. Lag karamellen først: strø sukker (passelig slik at det dekker bunnen i formene) og smelte dette direkte på plata. Ikke for sterk varme; dette tar tid! Jeg beregner en time på dette arbeidet. Fordel utover, bruk grytekluter! etterhvert! Når alt er ferdig vil du høre knitrelyd i formene, det er karamellen som stivner. Bruk en miksmaster: Bland 1,5 liter melk (h - melk) 7 egg 200 gram farin Vaniljesukker Alt piskes i 20 minutter 160 grader,i vannbad, NEDERST 1 time og 10 minutter Når tiden har gått, da stikker du en kniv i puddingen, og dersom karamellen siver ut, og det ikek er noe igjen på kniven, da er den ferdig! Lykke til! Husk å piske lenge nok! Som pynt har du kremfløte (sånn på boks som du sprayer litt oppå) pisk krem og ha ved siden av. Du kan også smelte sjokolade i vannbad, ha dette oppi en plastikkpose og sprøyte ut figurer, skrift etc og ha dette i kjøleskapet til rett før servering. Legges pent oppå kremen/karamellpuddingen.
Maigullet Skrevet 29. desember 2007 #5 Skrevet 29. desember 2007 Heisann:) Kjedelig når ting blir misslykket ja... Jeg bruker oppskrifta til Trond Moi inne på Artoftaste.no. I den er det 10!!!! egg , 2dl. fløte og 8dl.melk +sukker og sånn. Den holder til ei form, og er kjempegod!! Har laget den til dåp og sånn og fått veldig mye skryt for den. Skal lage i morgen også, - til nyttårsaften Jeg har lært at man skal legge ei avis nedi langpanna nedi vannet, for da fordeler varmen seg bedre i karamellpuddingen. - Også har jeg varmt vann nedi langpanna. - Og bruker brødform. Pass på å ikke visp for mye når du har i eggene, for da blir puddingen pipete, dvs, hullete. Når det nærmer seg slutten av steketiden bruker jeg baksiden av en skje, og kjenner om puddingen er blitt fast. Vet ikke om dette er til hjelp, men har ingen annen mirakelkur. Dette fungerer iallefall hver gang for meg. Håper det blir vellykket neste gang da!!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2007 Oki... Tusen takk damer. Prøver meg på den til trond moi først jeg da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå