Gå til innhold

Hvor lenge før termin er det vanlig med planlagt ks?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det vanligste er ca 14 dager før, men med variasjoner på pluss minus noen dager. Mange sykehus vil ha den gravide til å gå lengst mulig frem til termin fordi de ser store forskjeller på lungemodningen hos barn etter hvor langt svangerskapet er gått. Er det medisinske indikasjoner på ks vil de ikke vente like lenge som hvis det ikke er det. F.eks. hvis en har hatt ks 2 eller flere ganger før skal en ikke ha rier, og da vil de ikke vente særlig lenger enn 14 dager før, ettersom fødselen kan starte. Jeg har hatt 2 ks før, og skal ha igjen i mai. Da vil det sannsynligvis skje 12 dager før, pga at 14 dager før er helg. Og hvis fødselen skulle starte vil de stoppe den og ta et "kontrollert" hastesnitt. Forrige gang hadde jeg forliggende morkake, og da ville de ikke vente lenge. Gutten var i tillegg veldig syk og ble tatt 5 uker før termin. Dette pga den store faren det innebar for meg hvis fødselen skulle starte.

=)

Annonse

Litt ulik praksis fra sykehus til sykehus er det nok.

Jeg har tatt 2 KS på St. Olavs hospital i Trondheim. Det første ble satt til 18 dager før termin, det andre satte de 15 dager før termin (selv om det endte med KS 25 dager før termin).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...