mastermind Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 På besøk fra andre trimester. Har forvillet meg inn i barnevognjungelen, og lurer å om her e rnoen erfarne som kan gi råd. Har lenge hatt lyst på citycrossen til emmaljunga, men er skeptisk pga en stang i nærheten av hodet til barnet i sportsdelen når barnet ligger, og at det er lite fjøring i vognen siden det ikke er lufthjul. Har nå kommet til en løsning; classic sport, med citybag. Egentlig samme som citycrossen, men lufthjul, og noen hundrelapper billigere. Noen som har prøvd denne kombinasjonen, eller som har classic sport som sportsvogn som kan si noe om hvordan de opplever vognen? Håper virkelig noen kan hjelpe.
Baby Hilde Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Hei! Vi har Emma vogn, men den som heter edge duo. Venninen min har city cross og jeg må si at den bagen er veldig liten i forhold, hun får ikke plass til pose etc... + at edge bagen har en plate i ryggen som du kan sette opp, den har vi brukt mye når vi er på juleshopping og minsten vil sitte og følge med litt.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Bakdelen er at Edge-en er så tung i forhold. Har termin i april, så de blir ikke et kjempebehov for mye poser og styr. ANdre???? Trenger mange meninger.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 dytter litt, jeg vurderer nemlig også Emmaljunga Classic sport.
mastermind Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2007 FjetteMette. Hva ar du kommet frem til? Gøy å høre hva andre tenker. Jeg har sammenlignet den og citycross og eneste forskjellene er at sport ikke har myggnett og den er 2,5 kg tyngre, MEN den har lufthjul. Jeg skal bruke den til nyfødt da, så må ha citybagen til å begynne med. Ingen som har classic sport?
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 29. desember 2007 #7 Skrevet 29. desember 2007 Her står det også sannsynligvis mellom de to vognene nå som vi skal få sportsvogn. Jeg liker at classic sport har lufthjul og at den har skikkelig kurv under, ikke bare sånn tøystykke. Vi har ikke bil, og må derfor få lastet på en del varer hjem fra butikken og bagasjo på tur. I den eneste butikken jeg har vært i som selger emmaljunga har de ikke classic sport inne, så jeg har ikke fått prøve den og det plager meg litt, men citycross virker jo ganske god å trille ihvertfall. Jeg synes også at classic sport er ørlitegrann penere, men er det virkelig ingen som har noen erfaringer med den?
Grorüd.. Skrevet 29. desember 2007 #8 Skrevet 29. desember 2007 Gå inn på Barnevognsdebatten og spør, tror faktisk det stod noe om Sport'en der og..hvis ikke jeg så feil, he he
Grorüd.. Skrevet 29. desember 2007 #9 Skrevet 29. desember 2007 Vettu hva, jeg er helt ør, ser nå at du har jo lagt inn tråd på det forumet.. *følersegdum*
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 29. desember 2007 #10 Skrevet 29. desember 2007 Hun har spurt der inne også, men det er ikke mye svar og få Jeg har ikke funnet noe der om sporten
mastermind Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. desember 2007 Lite svar der ja.... Lite aktivitet der inne.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Jeg kommer ikke inn på barnevogndebatten.no jeg...
tina_mor Skrevet 30. desember 2007 #14 Skrevet 30. desember 2007 Hei... Vet det er noe som heter barnevognguiden.no Der kan man søke på barnevogner og erfaringer med ulike..... lykke til... Jeg kjøpte en Duo vogn med stor bag,,,,og det var stor fordel pga høsten og vinteren.. MEN bruker den sjelden nå....da jeg synes det er tungvint ut og inn av bil og til og fra....... Men ute på tur er den grei da Spørs litt også hvordan dere bor?? Mange etg opp? Eller rett inn i første ? Hus med egen inngang?? Kan fort bli mye kjas og x-tra tungt og bære........... Men dette er sååå veldig smak og behag altså... VI har en 5-trinns Baby Travel /trille/sportsvogn nå....suveren til baby og mor hehe Iallefall når vi er på tur med bilen - Til/fra......
Tutekoppen Skrevet 30. desember 2007 #15 Skrevet 30. desember 2007 Jeg har city cross og er kjempefornøyd:-) Datteren min på 11 mnd både sitter og sover komfortabelt i vogna. Jeg skjønner hva du mener ang den stangen, men vi bruker lammeskinnspose så den merkes ikke. Til våren vil vi nok bruke et teppe som underlag. Lykke til med valget!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 30. desember 2007 #16 Skrevet 30. desember 2007 Vi har city cross og jeg skjønner ikke hvilken stang du mener. Det er en som kommer opp bak hodet, når ryggen legges ned, men den er jo polstret, og den er der for at babyen skal være bedre beskyttet i vogna. Hjulene har jeg ingenting å utsette på, de er mye mykere enn de ser ut! Jeg er veldig glad jeg slipper å punktere når jeg er ute på tur, og har lang vei å trille hjem!
Nusse_83 Skrevet 30. desember 2007 #17 Skrevet 30. desember 2007 jeg har sports combien og er kjempefornøyd med den. den har en stor bagdel og vognen er veldig stødig og god å kjøre. men det skal sies at den er tung å løfte og tar mye plass i bagasjerommet.
Makkapakka Skrevet 30. desember 2007 #18 Skrevet 30. desember 2007 Vi har Emmaljunga duo edge. Er SÅ fornøyd med den. Vurderte bl.a. classic og andre litt lettere vogner, men er veldig glad vi valgte duo edge. Stødig, stor og fin bag. Synes argumentet med at den er så tung bare er tull - den skal jo trilles.... merker jo nesten ikke det da (jeg var selv veldig redd for at den var tung). Har brukt den både nå i høst og vinter, bra på alt underlag.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 30. desember 2007 #19 Skrevet 30. desember 2007 Om man triller mye i bakker, og har ei lang trapp vogna skal opp og ned, og man ofte skal ha den inn og ut av bilen så har det ganske mye å si om det er ei tung eller lett vogn. Jeg hadde ihvertfall ikke greid meg alene med en mye tyngre vogn. Og city crossen er absolutt ei stødig vogn, selv om den ikke veier "et tonn".
Makkapakka Skrevet 30. desember 2007 #20 Skrevet 30. desember 2007 Du har helt rett. Selvfølgelig merker jeg at jeg har en av de tyngre vognene, men jeg synes ikke den er så ille allikevel. Jeg har gått lange turer rundt div. vann i Oslo med mange og lange oppoverbakker. Det har gått greit (men da må jeg ha pause på toppen da!) Jeg er i alle fall glad i vogna mi. Men det finnes mange bra vogner der ute også. Tenk litt over at du skal føde til våren og kanskje ikke trenger en stor bad som jeg måtte ha (plass til pose osv)
Økologisk_knekkebrød Skrevet 30. desember 2007 #21 Skrevet 30. desember 2007 Hihi, du er sikkert sterkere enn meg.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #22 Skrevet 30. desember 2007 Jeg har ikke de vognene du vurderer, men bruker for tiden min Emmaljunga Cerox (fra 2005) for andre gang, og er fortsatt like fornøyd med vognen. Jeg har aldri tenkt på at det kan være et problem å ikke ha lufthjul, jeg synes luftkanalhjulene er supre, og er så glad for at jeg slipper å bekymre meg for punkteringer i skogen osv. Jeg kjenner nok av dem som har måttet trille hjem med et flatt dekk og deretter ikke går ut på tur uten ny slange, dekkspaker og pumpe. :-/ Det eneste jeg har vært misfornøyd med var at kalesjen var litt slarkete, men dette er visst blitt bedre på nyere modeller. Jeg fikk montert nye deler for kalesjefestet i butikken, og har siden ikke hatt noen problemer. Mykbaggen er helt super! Jeg har mai/juni-babyer, og har ikke hatt behov for pose oppi mykbaggen i det hele tatt. Når man lukker igjen lokket over baggen, har et skinn i bunnen og et lite ullpledd blir det skikkelig lunt og varmt nedi der. (Det har vært nede i minus 5 her, og jeg bruker fortsatt baggen uten vinterpose.) Jeg har først begynt med pose når barna har nektet å ligge nede i vognen, rundt 6-8 måneder, da har jeg fjernet baggen og brukt voksipose, sånn at jeg kan sette dem litt opp når behovet er det. En annen ting som for meg har vært veldig nyttig med kombi-vogn er at jeg har kunnet vippe opp ryggen et hakk sånn at hele baggen ligger litt på skrå når babyene har vært små og har gulpet mye. Da ligger de med hodet litt hevet sånn at maten ikke skvulper frem og tilbake i den lille kroppen, samtidig som de ligger helt flatt med ryggen sin nedi baggen fordi denne har flat stiv bunn. (Men dette er jo ikke spesielt for Emmaljunga, det får du med alle kombi-vogner.) Vi har en 2001-variant av Emmaljunga Classic Sport som sovevogn i barnehagen. Den er stor og fin, men jeg synes den fjærer litt for mye, pluss at den har punktert 2 ganger, enda så lite den trilles der (skjønt nå kan det hende at slangene er blitt litt morkne med årene og at det er det som er årsaken til punkteringene). Jeg vet ikke helt hva slags stang som er nær hodet til babyen i CityCrossen, men det er ingen plagsom stang i Ceroxen, så du kan jo sammenligne de to i butikken og se om stangen du er bekymret for er den samme som i Ceroxen, for der virker konstruksjonen i hodeenden av liggedelen bra etter min mening, alt er godt polstret og virker fornuftig plassert for å beskytte barnets hode best mulig. Lykke til med valget, håper du blir fornøyd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå