Lotta med novembergutt Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Hei dere Jeg står på vippen til å kaste meg ut som prøver, men tør liksom ikke helt - pga vekta. Veier 110 kg (172 høy) og er redd for både det ene og det andre - både sykdommer, komplikasjoner og ja - utseende. Søkte dere råd hos legen før dere ble prøvere? Føler liksom at han bør gi meg tillatelse til å prøve når jeg er så stor ... At det på en måte er litt uansvarlig av meg og bli gravid når forholdene er som de er ... Hva tenker dere om dette?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Det er ett valg du selv må ta.... Tror ingen leger ville rådet deg til å bli gravid før du er kommet i form... Jeg var 154 cm og 86 kg når jeg ble gravid.. er nå gått snart 10 uker.. og gått ned til 82,5 kg... dette går bra:) Du bør føle at du makter ett svangerskap ihvertfall...Jeg går turer ofte..blir ikke veldig sliten... og føler meg i god form... (ridd mye hest før osv)... Det er opp til deg selv....
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Jeg begynte å prøve selv om jeg visste at jeg veide ca 109 kg! 1.70 høy... Hos meg har det gått helt fint ihvertfall! Er idag 32+1 og jeg har bare gått opp 1.7 kg totalt i svangerskapet! Jeg har levd helt normalt i svangerskapet, hatt litt dårlig matlyst de siste mnd men.... Tror ikke de har et "sunnere" svangerskap de som er 70 kg når de blir gravide og legger på seg 30 kg for å si det sånn! Har du lyst, har du lov!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Jeg var 108kg da jeg ble gravid og veier nå 120kg med 9 uker igjen av svangerskapet. Har ikke fått noen kommentarer fra helsevesnet på at jeg burde ha gått ned i vekt før jeg ble gravid. Har ikke fått noen sykdommer eller komplikasjoner enda og tror jeg har et like fint svangerskap som et slankt menneske har. Lykke til :-)
mammaen til Luca Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Nei, men jøss, helsevesenet kan da ikke si "nei, du kan desverre ikke prøve å bli gravid, for du kommer til å bli så stygg???" Jeg har alltid vært stor, og aldri prøvd å bli gravid, bare vært misunnelig på alle andre som ble gravide. Og plutselig, riktignok etter å ha godt ned 25 kg etter en streng slankekur, blir jeg gravid etter en fuktig kveld på byen. Og det var ikke tvil i min sjel om hva jeg skulle gjøre. Det eneste er at jeg måtte stoppe slankekuren da det gikk som best (gikk ned en kg omtrent om dagen i en uke) Og skal begynne så snart jeg kan, for målet mitt er fortsatt 35 kg. Om det er mulig, da. Men de eneste som har problemer med vekta mi, er mamma og sjømannsdirektoratets teite regler om BMI for å jobbe på sjøen. Men da jeg ble gravid, tenkte jeg ikke tanken på "nei, uff, så stygg jeg vil bli som gravid" Ingen gravide er da stygge?? Det er jo noe av det mest perfekte som finnes i bybildet, synes jeg! Uansett størrelse eller fasong!
Lotta med novembergutt Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2007 Takk for svar alle sammen Og nei - jeg rengner selvfølgelig ikke med at jeg kommer til å bli stygg! Ei heller at jeg får beskjed av helsevesenet om at jeg kommer til å bli stygg ... (vet ikke helt hvor du fikk det fra, men ..) Hovedbekymringen går ut på helsa - risiko for svangerskapsdiabetes, vanskelig fødsel, etc. Nå er jeg heldigvis i god fysisk form fra før, og med kiloene jevnt fordelt over hele kroppen - kanskje minst på magen, så har vel en fordel der ... Og selv om jeg ikke forventer å bli stygg (hehe, må flire litt der altså ), så tenker jeg selvfølgelig på at jeg ville blitt enda finere som gravid dersom jeg hadde veid 30 kg mindre. Akkurat det er ikke til å komme bort i fra. Jeg får se hva jeg gjør. Aldersmessig, og hvor vi befinner oss i livet akkurat nå, passer det nemlig perfekt med babylaging nettopp nå (og det er vel sjelden man kan si akkurat det) - så egentlig burde jeg vel bare kjøre på... Men dette med vekta holder meg kraftig tilbake. Dessverre :\
Mamma til seks Skrevet 29. desember 2007 #7 Skrevet 29. desember 2007 Hei! Jeg er en liten dame på 165cm høy og veide 114kg når jeg ble gravid med de 4 siste barna, jeg har aldig hatt andre problemer enn bekkenløsning og det får andre som ikke er overvektige også! Du skal ikke bekymre deg så mye, prøv å spise sunt med mye frukt og grønnsaker når du går gravid så går det nok bra skal du se! Det meste jeg la på meg er 8 kg og det er langt under det nomale for de som er tynne i utgangspunktet! Stå på å lag en baby før det blir for sent! Jeg er nå 38 år og er gravid med mitt 6 barn, hadde termin i går! Alt har vært normalt i alle svangerskapene! Lykke til!
mammaen til Luca Skrevet 29. desember 2007 #8 Skrevet 29. desember 2007 Hei Lotta, forstår spørsmålet ditt bedre med det andre oppklarende innlegget. Men tingen er vel at om du er frisk som en fisk FØR du blir gravid, så tror jeg heller ikke at vi som er overvektige er mer utsatt for sykdom enn det undervektige som blir gravide er det. Men, for all del, meget fornuftig av deg å tenke på det. Jeg, for min del, føler meg frisk, vet jeg er frisk, selv om jeg har alt for mange kilo (og vet det) og har også vært utrolig frisk ( i forhold til enkelte andre) gjennom hele svangerskapet. Men lurer du, er det å spør fastlegen din, om du stoler på h*n, litt smart. Der tror jeg nok du vil få et fornuftig svar, om legen din er en fornuftig person. Lykke til, tror nok ikke du er mer utsatt for ting enn oss andre. :L)
Ella78 m/ A&M Skrevet 29. desember 2007 #9 Skrevet 29. desember 2007 Du skal ikke være redd! Da jeg kom til gynekologen min for halvannet år siden var vekten min (120 kg, 171 cm) ikke hovedtema. Jeg fikk som 18-åring beskjed om at jeg kom til å få vansker med å bli gravid. Gynekologen min sa at det var et "gammeldags" syn at man frarådet overvektige kvinner fra å bli gravide. Man får kanskje mer oppfølging, men det vil jeg påstå bare er bra. Jeg føler meg i gode hender. Jeg er i min 13. uke nå, har ikke gått verken opp eller ned i vekt enda og har bare de vanlige symptomene, som kvalme og tretthet. Dette er min første graviditet, så jeg vet ingenting om hvordan det blir videre, men jeg tror at eventuelle problemer jeg får vil bli godt tatt vare på. Da jeg var yngre trodde jeg at vekten min ville stoppe meg fra å kunne bli mor, nå vet jeg bedre. Lykke til!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 Jeg var 125kg /182cm/32 år da jeg ble gravid med jenten min.... Ikke noe problem. Begynte med å gå ned 10 kg, gikk tilsammen opp dem pluss 8 til mot slutten. Ingen komplikasjoner bortsett fra bekkenløsning ( Greit,alle kan få BL,men jeg hadde nok slitt mindre med den om jeg ikke veide så mye selvsagt),- fødte på storken i Bergen, så ble ikke forskjellsbehandlet der heller. Man blir gjerne mer fruktbar om man går ned noen kilo,men jeg ville satt i gang og latt det stå til hvis jeg var deg. Som stor er man muligens mer utsatt for svangerskapsdiabetes,men det har mye med hva du spiser når du allerede er gravid,og vi blir jo sjekket med glucose-sjekk om vi vil. Jeg så ikke snurten til noe diabetes Kjør på, glem vekten! Du skal bare se du går ned du også -misforstå meg rett,ingen slanking når man er gravid,for all del. Bare riktig spising Ikke kjør inn på en tanke at om du går ned så og så mye skal du bli gravid... Mange må prøve en stund før spiren sitter, sett igang hvis alt i livet ditt tilsier at det passer nå med barn... Jeg skulle ønske jeg gjorde dette tidligere,da hadde jeg gjerne hatt flere allerede ;P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå