Gå til innhold

Kan man ta for mye sink?


ormeynglet

Anbefalte innlegg

Har tatt sink nå i 3 uker etter råd på ekspeditrisen på helsekostbutikken. Var veldig kvalm, og hun fortalte at årsaken ofte ligger i at fosteret robber deg for det den trenger, og at kvalme ofte er et tegn på sinkmangel.

 

Og det virker jo. Har blitt gradvis bedre og bedre etter at jeg startet å ta sink. Men nå har jo tanken om at det kan være farlig å spise for mye sink sneket seg inn.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes knapt noe man ikke kan ta for mye av:) Men jeg tror ikke jeg ville spist noen form for kosttilskudd uten å ha hørt med en lege først. Mange produkter på helsekosten er skadelige uten å være merket med det. Ikke for å skremme, kanhende det er jeg som overdriver men sånn tenker jeg nå engang...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er egentlig enig med deg men hun dama påsto at det ikke var farlig. Stoler likevel ikke helt på disse helsekostfolkene heller.

 

Skal til legen neste uke, så jeg skal spørre da. Det er jo så godt å slippe unna kvalmen litt også, så håper det er greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har letet litt på nettet og funnet ut at sink anbefales ikke å taes av gravide og ammende. Forbarska kjærring!

 

Da ble jeg ikke noe mindre urolig akkurat. Får snakke med legen min neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har lest at man som gravid trenger mer sink enn vanlig og at det er et mineral vi ofte mangler. Les denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=351867

 

Har også lest at kvinner vanligvis trenger 7 mg, men som gravid så trenger vi 11 mg.

 

Tror derfor ikke at du skal bekymre deg.

 

Leste også at Sunkost ikke anbefalte sin Sink til gravide det er sikkert fordi den inneholder andre urter som ikke er skikkelig kartlagt. Vet ikke hvilken sink tilskudd du har valgt.

 

Jeg tar selv sink tabletter, de er 25 mg. Tror jeg skal trappe ned til kun en halv om dagen.

 

Har også lest at sink også er bra mot strekkmerker.

 

Lykke til. Kan du ikke skrive hva legen sa slik at vi alle får vite en gang for alle om sinktilskudd er bra eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror vel ikke at det har utgjort noen fare, men litt ekkelt likevel. Jeg har også lest at vi trenger mer sink når vi er gravide, så det er ikke greit å vite.

De jeg har tatt, Biolife, er 15 mg, så det er jo ikke så veldig mye heller

 

Skal legge inn et innlegg etter å ha vært hos legen neste uke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikka litt i boka her, og det står at tilskudd anbefales for "Gravide som har merkelige smaks- og luktebehov eller er belastet med tungmetaller (amalgan i tennene). Store doser, 2000mg kan føre til og diare dersom inntaket skjer utenom måltidene. Dose for å forebygge mangler er 20 mg, langtidsprofylakse er 25mg." (Kilde: Vitaminrevlusjonen med Knut T. Flytlie)

Om du ønsker å teste deg for hvilke vitaminer/mineraler du mangler kan du f.eks gå til en biopat. En ernærings"spesialist" vil også kunne gi deg mye bedre svar ang hva du ikke bør ta enn en lege. (Men det finnes leger som kan litt om det også. ;) )

Har til nå bare såvidt klart å få i meg folinsyre, men skal jommen santen prøve å få i meg noe sink også. :) Vet fra før av at jeg mangler det, men har slitt med alt som heter piller (vitamin/mineral/fettoljer) de siste mnd.

Foruten det så skal Biolife være en fin og god organisk "serie". Mener at den sinken du har fått skal være fin for deg. Men ja man må være kritisk til det man kjøper for i mange av de man kjøper på butikken er full av "fyllmaterie" som du egentlig ikke trenger. Som gravid må man også være obs på vitaminer/mineraler/annet kosthold med urter i, for da skal man vita hva man kan ta.

 

Lykke til videre!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...